شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی /سیف در گفت‌وگو با شمانیوز:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی را با مشکل مواجه می‌کند

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی را با مشکل مواجه می‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: تأمین منابع مورد نیاز قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باید توسط دولت انجام می‌شد نه اینکه به صندوق‌های بازنشستگی فشار وارد شود.

اله‌مراد سیف، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با شمانیوز، درباره قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ظرفیت صندوق‌ها بازنشستگی مشخص است منتها این تصمیماتی که گرفته می‌شود اثر مستقیم بر شرایط صندوق‌ها دارد. شرایط اقتصادی امروز نتیجه سیاست‌هایی  است که دولت‌های گذشته به کار گرفتند و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی هم از این تصمیمات و سیاست‌ها تأثیر پذیرفته است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

وی افزود: تأمین منابع مورد نیاز قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باید توسط دولت انجام می‌شد نه اینکه به صندوق‌های بازنشستگی فشار وارد شود. به هر حال هر طور که حساب کنیم منشأ تورم دولت‌ها هستند و یا اینکه نظام بانکی را به شکلی مدیریت می‌کنند که تورم ایجاد شود. 

این استاد تمام دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه دولت‌ها اولین کسانی هستند که از تورم منتفع می‌شوند، گفت: وقتی دولت مالیات دریافت می‌کند و از تورم به نوعی نفع می‌برد خود او هم باید منابع مربوط به قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان را تأمین کند نه اینکه خود صندوق‌ها آن را متحمل بشوند.

سیف بیان کرد: دارایی‌های بازنشستگان است که در صندوق‌ها جریان دارد و از آنجا که تعادل میان خروجی و ورودی صندوق‌ها برهم خورده، تأمین منابع مالی قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان مشکلاتی را برایشان به وجود می‌آورد. به نظر من این قانون در آینده می‌تواند مشکلات صندوق‌ها را تشدید کند و شرایط را برایشان سخت‌تر از قبل سازد.

وی گفت: وقتی قانونگذار این هزینه را به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل می‌کند باید شرایط صندوق‌ها را هم در نظر می‌گرفت و یا اینکه روش‌های دیگر را برای تأمین مالی مالی این قانون مشخص می‌کرد.

این استاد اقتصاد در پایان تأکید کرد: دولت که صندوق‌ها را برای خود می‌داند و هرگاه که نیاز دارد به آن دست‌درازی می‌کند و از سوی دیگر تناسب در صندوق‌ها برهم خورده، صندوق‌ها درآمدزا و توانمند نیستند و لذا لازم است خود دولت مسئولیت مستقیم تأمین منابع مالی قانون همسان‌سازی را برعهده بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی