شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / انارکی محمدی در گفت‌وگو با شمانیوز:

آزادسازی دستمزدها جایگزین شیوه پرداخت نقدی یارانه شود

آزادسازی دستمزدها جایگزین شیوه پرداخت نقدی یارانه شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حقوق و دستمزدها باید متغیر باشند و آزاد شوند و براساس شاخص تورم افزایش پیدا کنند.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شمانیوز، درباره ضرورت اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها گفت: با آقای دکتر همتی، وزیر امور اقتصاد صحبتی داشتیم و به ایشان گفتیم هرچقدر هم مبلغ یارانه‌ها را افزایش دهید وضعیت معیشتی مردم بهتر نمی‌شود. این مبلغی که به عنوان یارانه به حساب خانوار واریز می‌شود کفاف دو سه روز هزینه‌های زندگی را هم نمی‌دهد پس عملاً این شیوه پرداخت یارانه به بن‌بست رسیده و باید اصلاح شود.

وی افزود: طبق صحبت‌هایی که با آقای همتی داشتیم احتمال بازنگری در شیوه پرداخت نقدی یارانه‌ها وجود دارد تا ان‌شاءالله روش جدیدی به کار گرفته شود که تا به امروز دو شیوه کالابرگ و اختصاص اعتبار به هر کد ملی برای خرید اقلام ضروری مطرح شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پرداخت نقدی یارانه‌ها باید متوقف شود و اگر هم چنین اتفاقی رخ ندهد به هر حال تا کجا قرار است این مبلغ افزایش پیدا کند. در دولت قبل اعتبار خرید کالای ضروری تا دهک هشت به کد ملی افراد اختصاص پیدا کرد ولی مبلغش آنقدر اندک بود که با آن صد گرم گوشت هم نمی‌شد خرید! این هم غیرکارشناسی بود و قدرت خرید مردم را آنقدر افزایش نداد. ما می‌گوییم باید تصمیمی اتخاذ شود که قدرت خرید مردم به طور قابل توجه افزایش پیدا کند و لذا شیوه پرداخت یارانه باید به طور کلی بازنگری شود.

انارکی محمدی با بیان اینکه اگر شرایط اقتصادی به همین شیوه ادامه یابد، بعد از مدتی افرادی هم که دستشان به دهانشان می‌رسد با مشکل مواجه خواهد ساخت و آنها هم به دهک‌های پایین سقوط خواهند کرد، گفت: راهکار این است که جامعه را توانمند کنیم و شرط توانمند کردن جامعه هم مهار تورم است تا جامعه دیگر نیازی به یارانه و کالابرگ نداشته باشد و به همین خاطر لازم است مجلس و دولت در این باره هم‌اندیشی کنند. 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره افزایش حقوق و دستمزدها به جای پرداخت یارانه نقدی اظهار کرد: وضعیت حقوق‌بگیرها هرروز بدتر از قبل می‌شود؛ حقوق‌ها ثابت ولی تورم روز به روز شدت می‌یابد. دولت یا باید همه چیز اعم از دستمزدها و قیمت برخی کالاها را آزاد کند تا حقوق با تورم همسان شود اما اگر قرار است تورم را مدیریت نکنیم ولی حقوق و دستمزدها مدیریت‌شده باشد معلوم است که نمی‌توان قدرت خرید مردم را افزایش داد. حقوق و دستمزدها باید متغیر باشند و آزاد شوند و براساس شاخص تورم افزایش پیدا کنند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در اقتصاد ایران همه چیز دلاری محاسبه می‌شود ولی وقتی به حقوق کارمند و استاد دانشگاه می‌رسیم ریالی حساب می‌کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی