شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / محمودی اصل در گفت‌وگو با شمانیوز:

چاره‌ای جز اصلاح یارانه‌ها نداریم/ یارانه‌ها ایران را به کشوری ارزان برای اتباع تبدیل کرده است

چاره‌ای جز اصلاح یارانه‌ها نداریم/ یارانه‌ها ایران را به کشوری ارزان برای اتباع تبدیل کرده است

کارشناس اقتصادی گفت: چاره‌ای نداریم جز اصلاح یارانه‌ها چون تولید کشور بیش از این تحمل فشار را ندارد و اگر یارانه‌ها اصلاح نشود مجبور خواهیم بود از طرق دیگر کمبودها را جبران کنیم.

حسین محمودی‌اصل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار شمانیوز، با بیان اینکه چاره‌ای جزء اصلاح یارانه‌ها نداریم، گفت: یارانه‌ها هیچ تأثیری افزایش قدرت خرید مردم نداشته و اگر هم داشته مقطعی بوده و بعد از مدتی دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و مبلغ یارانه ثابت مانده است.وی درباره یارانه سوخت و حامل‌های انرژی گفت: یارانه‌‎ای که دولت به بنزین و دیگر حامل‌های انرژی پرداخت می‌کند سبب شده تا نتوان ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و بخش تولید را تأمین کرد؛ در صورتی که بخش تولید و تأمین اقلام مورد نیاز اولویت اساسی است ولی بخش قابل توجهی از سوبسیدها به سمت انرژی روانه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها و تورم قیمت ارز همیشه صعودی بوده و هرچقدر قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند میزان یارانه‌ای که دولت به بخش انرژی و بنزین پرداخت می‌کند هم افزایش می‌یابد. به باور من اصلاح قیمت حامل‎های انرژی می‌تواند علاوه بر آنکه مانع ازدیاد مصرف شود، از قاچاق هم جلوگیری کند البته باید شیوه‌ای انجام پذیرد که اصولی باشد.

محمودی‌اصل با بیان اینکه ادامه داد: برخی بر این باورند که مگر افزایش قیمت بنزین تأثیری در مقابله با قاچاق و کاهش مصرف داشته است؛ در اصل اگر سالانه 20 درصد قیت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند هم کاهش مصرف سوخت خواهیم بود و هم اینکه می‌توان با قاچاق مقابله کرد ولی متأسفانه رویه غلطی را در پیش گرفته‌ایم طوری که هر چند سال یک بار قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند و این مسئله هم تورم را تشدید می‌سازد و هم اینکه پس از مدتی کمکی به کاهش مصرف و مقابله با قاچاق نخواهد کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از پیش‌شرط‌های افزایش قیمت بنزین و کاهش یارانه حامل‌های انرژی مربوط به به‌روزرسانی سیستم حمل و نقل عمومی، واردات خودروهای برقی و یا کم‌مصرف و از سوی دیگر به‌روزرسانی صنایع ماست. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به خاطر بنزین ارزان تولید کشور نابود شده و اصرار بر ارزان فروختن بنزین فقط شرایط را بدتر می‌کند، گفت: چاره‌ای نداریم جز اصلاح یارانه‌ها چون تولید کشور بیش از این تحمل فشار را ندارد و اگر یارانه‌ها اصلاح نشود مجبور خواهیم بود از طرق دیگر کمبودها را جبران کنیم.

محمودی‌اصل گفت: چرا اتباع بیگانه علاقه دارند در ایران زندگی و کار کنند؛ چون ایران برایشان کشور ارزانی است و این ارزانی به خاطر یارانه‌هایی است که دولت به بنزین، برق، گاز و دیگر موارد پرداخت می‌کند و لذا اگر یارانه‌اها را اصلاح کنیم و آن را طوری توزیع کنیم که تولید، بهداشت، درمان، آموزش و اشتغال از آن نفع ببرد قطعاً دیگر ایران برای اتباع کشور ارزانی نخواهد بود.

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    کاش یارانه ها رو افزایش بدن

تبلیغات متنی
تبلیغات متنی