شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/ قوامی در گفتگو با شمانیوز:

هدفمندی یارانه‌ها به جای افزایش قدرت خرید مردم آن را تضعیف کرد

هدفمندی یارانه‌ها به جای افزایش قدرت خرید مردم آن را تضعیف کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دوازدهم گفت: هدف از هدفمندی یارانه‌ها تحقق عدالت اجتماعی بود ولی متأسفانه به دلیل شیوه غلط در اجرای این طرح، اهداف کلان محقق نشد و قدرت اقتصادی مردم تضعیف شد.

هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، اصلاح یارانه‌ها را مربوط به رعایت یک سری پیش‌شرط‌ها دانست و در این باره گفت: یارانه‌ها باید در راستای توانمند کردن مردم اصلاح شود؛ به عبارت بهتر هدف از هدفمندی یارانه‌ها تحقق عدالت اجتماعی بود ولی متأسفانه به دلیل شیوه غلط در اجرای این طرح، اهداف کلان محقق نشد و قدرت اقتصادی مردم تضعیف شد.وی افزود: هر گونه تغییر در شیوه تخصیص یارانه‌ها باید افزایش قدرت خرید مردم منجر شود در غیر این صورت سخن گفتن از جراحی اقتصادی و یا تغییر در شیوه تخصیص یارانه‌ها اشتباه هست و حتی امکان دارد شوک بزرگی را به اقتصاد ایران وارد کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه نشان داده هرگاه مبلغ یارانه‌ها افزایش پیدا کرده تورم هم تشدید شده است، گفت: پرداخت نقدی یارانه در کوتاه‌مدت اثرگذار است و به نوعی می‌توان گفت مسکن موقتی محسوب می‌شوند ولی پس از مدتی همین افزایش یارانه نقدی خود به محرک تشدید تورم تبدیل می‌شود، چرا؟ چون در اقتصاد ایران اصل مهمی به نام ثبات اقتصادی وجود ندارد و تا زمانی که ثبات اقتصادی وجود نداشته باشد نمی‌توان جراحی‌های اقتصادی را با موفقیت پیش برد.

قوامی بیان کرد: از سوی دیگر مردم ذهنیت خوبی نسبت به جراحی اقتصادی و افزایش مبلغ یارانه‌ها ندارند و حاضر هستند یارانه‌ها افزایش پیدا نکند ولی گرانی هم نشود و قیمت‌ها ثابت باقی بماند. به عبارت بهتر نوعی بدبینی در جامعه به وجود آمده و به همین منظور لازم است دولت چهاردهم پیش از انجام هرگونه اصلاح اقتصادی و تغییر مبلغ یارانه‌ها اعتماد عمومی را جلب کند.

وی با بیان اینکه باید در دهک‌بندی جامعه تجدیدنظر صورت پذیرد، گفت: به باور من بهتر است یارانه‌ها به سمت حمایت از تولید و خلق ثروت برای کشور هدایت شود؛ چون با 300 یا 400 هزار تومان اصلاً مشکل اقتصادی کشور حل نمی‌شود و قدرت خرید مردم افزایش نمی‌یابد البته طبقات محروم و مستضعف جامعه را نباید رها کرد و اینها نیازمند حمایت هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    جالب بود

تبلیغات متنی
تبلیغات متنی