شمانیوز
شما نیوز

وام مسکن

آخرین اخبار از پرداخت وام مسکن / بازی با اعداد بس است

آخرین اخبار از پرداخت وام مسکن / بازی با اعداد بس است

هشدار وزیر راه و شهر سازی درباره وعده ها: چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم.

به گزارش شمانیوز: وام مسکن میتواند آخرین امید خانه دار شدن برای مستاجران باشد اما متاسفانه بانک ها در پرداخت وام مسکن کوتاهی میکنند. گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در بخش مسکن نشان می‌دهد که جمع وام مسکن پرداخت‌‌شده توسط 25 بانک 2.252.649 میلیارد ریال بوده است.

امروز (دوشنبه، ۲ مهر) نخستین جلسه فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با مدیران راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در خصوص پیگیری موضوعات مرتبط با مسکن و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی بیش از یک ساعت مستمع سخنان این مدیران بود و در نهایت خطاب به آنان گفت: «تولید مسکن» تکلیفی است که از سال‌های قبل شروع شده و در دولت چهاردهم نیز سرلوحه بخشی از مهمترین اقدامات وزارت راه است. مردم عزیز ما مستحق خانه دار شدن هستند. اگرچه دولت عوض شده اما به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشتند؛ تعهد داریم که برایشان مسکن تهیه کنیم. از این میزان ثبت نامی، ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را هم واریز کرده‌اند. این تعهد به ما ارث رسیده و باید با جدیت آن را محقق کنیم. در بخش مسکن و تعهدی که به مردم داریم، شوخی نداریم و هیچ اهمالی در این خصوص پذیرفته نیست.

 

عدد سازی بس است!

صادق با انتقاد از ارائه برخی آمارهای غیرواقعی در ظرفیت تولید مسکن؛ ادامه داد: الان نمی‌توانیم به مردم بگوییم که آمارها با واقعیات مطابقت ندارند. مردم مقصر نیستند. باید با جدیت به تکالیفی که برای ما در مسکن سازی ایجاد شده بویژه در متن برنامه هفتم، بپردازیم.

وی با بیان اینکه «مردم عزیز ما خسته‌تر و رنجورتر از آن هستند که در خصوص مهمترین نیاز آنها یعنی سرپناه، آمار سازی شود»؛ تصریح کرد: «عدد سازی بس است. همه ما باید حواسمان باشد که در ازای آمارهایی که الان ارائه می‌دهیم؛ چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم. پس گزارشات از وضع موجود، باید واقعی ارائه شود».

صادق اگرچه از بی توجهی به تجربه ساخت مسکن مهر در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم توسعه، ابراز تأسف نمود اما تاکید کرد: موضوع تأمین مسکن متقاضیان با جدیت در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا بخشی از این موانع برداشته شود.

 

تغییر نظام ارزیابی عملکرد استان‌ها در موضوع مسکن

وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها تاکید کرد: ارزیابی عملکردهای استان‌ها در موضوع مسکن و شهرسازی به کلی عوض خواهد شد و عملکرد هر استان با همان استان مقایسه می‎‌شود. لذا ضروری است هر مدیرکل راه و شهرسازی در جلسات بعدی، گزارشی از روند ساخت مسکن در استان خود ارائه دهد تا مشخص شود نسبت به ماه قبل چقدر پیشرفت داشته است. مقایسه استان‌ها با یکدیگر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تولید مسکن در کشور مقایسه صحیحی نیست؛ چرا که ظرفیت‌ها و شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. بی توجهی به همین تفاوت‌ها است که سبب ناامیدی و بعضاً عددسازی و آمار سازی شده است.

صادق با تاکید بر اینکه ارائه آمارها باید به صورت یکپارچه از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام شود از مدیران کل راه و شهرسازی خواست تا مشکلات ملی خود را در این خصوص به معاونت مذکور ارائه دهند تا در خصوص حل آنها چاره اندیشی شود. در عین حال لازم است با مذاکرات درون استانی، مشکلات موجود در سطح استان را رفع کنند.

عضو کابینه دولت چهاردهم خطاب به تمامی مدیران کل راه و شهرسازی و معاونان خود در حوزه مسکن و شهرسازی گفت: واقعیت‌ها را بگویید و چالش‌ها را اعلام کنید تا با هم‌فکری همدیگر در خصوص رفع آنها چاره اندیشی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از مدیران راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور خواست تا در خصوص تکالیف برنامه هفتم توسعه برای تولید مسکن، برنامه اجرایی و عملیاتی خود را اعلام کنند.

 

خبر خوب وزیر درباره تسهیلات بانکی برای مسکن

صادق با اشاره به اینکه در جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی موضوع تسهیلات مسکن را عنوان کرده است؛ ادامه داد: خوشبختانه رقم خوبی برای تزریق منابع به بانک مسکن جهت پرداخت تسهیلات مسکن تعیین شد که به زودی از سوی بانک مرکزی پرداخت خواهد شد، گفت: نمی‌توانیم با بودجه قطره چکانی سالانه به تعهداتمان در تولید مسکن پاسخگو باشیم و لازم است منابع مالی دیگر برای این منظور بیابیم.

وی خواستار منطقه بندی استان‌ها برای حل مشکلات بخش مسکن و تسریع در تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن شد.

دستور همتی به ۵ وزارتخانه: طرح‌های اقتصادی بخش خصوصی را دولت ضمانت کند/ شرط دریافت تضامین دولتی مشخص شد

 

لزوم واگذاری زمین متناسب با شأن مردم

عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی وزارت راه، «کارهای آغاز شده اما بی سرانجام در گذشته است»؛ از «عدم آماده سازی زمین‌های متقاضیان مسکن» به عنوان یکی از این چالش‌ها یاد کرد و افزود: اراضی که قولش را به مردم داده‌ایم و آماده سازی نشده است. نمی‌‎توانیم فقط اراضی را به مردم نشان دهیم و بگوییم این زمین شماست! این جواب در شأن مردم نیست! باید تلاش کنیم تا به سرعت اراضی مذکور توسط سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی آماده سازی شود تا اراضی در شأن مردم به آنها واگذار شود.

وی در ادامه آماده سازی اراضی واگذاری به مردم را یکی از معیارهای ارزیابی عملکردهای آتی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعارض منافع و حل این مشکل در برخی از استان‌ها، خواستار بررسی و تدقیق موضوع شد و تاکید کرد: در به کار گماردن نیروهای متخصص و مهندسان مجرب باید تلاش کنیم.

صادق با تاکید بر اینکه فعالیت در این وزارتخانه، «عملیاتی» است خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی تصریح کرد: به همه مدیران راه و شهرسازی باور دارم و همچنین از همه شما انتظار دارم تا در تمامی موضوعاتی که جز سیاست‌ها و برنامه‌ها است اهتمام ویژه داشته باشید.

 

ضرورت حل مشکلات معیشتی همکاران

در این نشست، برخی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها از مشکلات معیشتی همکاران خود سخن گفتند. رضا انجم‌شعاع سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در همین رابطه گزارشی از بودجه سال جاری وزارتخانه و کسری اعتبار آن ارائه داد و گفت: تلاش می‌کنیم سقف بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال آینده افزایش چشمگیری بیابد.

گفتنی است مسعود بیات‌منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان، شهرام ملکی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جلسه حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی