شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / سلطانی در گفتگو با شمانیوز:

شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها منسوخ شده است/ راهکارهای نوین برای آینده‌ای یارانه ها

شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها منسوخ شده است/ راهکارهای نوین برای آینده‌ای یارانه ها

کارشناس اقتصادی گفت: شیوه‌ای که برای هدفمندسازی یارانه‌ها به کار گرفته شده اصلاً اصولی نیست و امروز شیوه پرداخت مستقیم یارانه منسوخ شده و به زباله‌دان تاریخ پیوسته و لذا باید در ایران هم چنین شیوه‌ای متوقف شود. کارشناس اقتصادی گفت: شیوه‌ای که برای هدفمندسازی یارانه‌ها به کار گرفته شده اصلاً اصولی نیست و امروز شیوه پرداخت مستقیم یارانه منسوخ شده و به زباله‌دان تاریخ پیوسته و لذا باید در ایران هم چنین شیوه‌ای متوقف شود.

احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با شمانیوز،  با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها هیچ کمکی به کاهش فقر و قدرت خرید مردم نکرده است، گفت: با هدفمندی یارانه‌ها در دهه 80 روند تشدید تورم آغاز شد و به تبع آن ارزش پول ملی به مرور زمان کاهش یافت. وی افزود: شیوه‌ای که برای هدفمندسازی یارانه‌ها به کار گرفته شده اصلاً اصولی نیست و امروز شیوه پرداخت مستقیم یارانه منسوخ شده و به زباله‌دان تاریخ پیوسته و لذا باید در ایران هم چنین شیوه‌ای متوقف شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هر دفعه به اسم ارزان بودن بنزین و دیگر حامل‌های انرژی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و پس از آن برای اینکه صدای مردم بلند نشود، یارانه‌ها را کمی افزایش می‌دهند و این روند همیشه و در هر دوره‌ای تکرار شده و مردم هم به خوبی به نیت دولت‌ها پی برده‌اند. 

سلطانی با بیان اینکه با افزایش مبلغ یارانه‌ها اصلاً قدرت خرید مردم تقویت نخواهد شد، گفت: مطمئن باشید اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند تورم شدت می‌یابد و از آنجا که دولت با محدودیت منابع روبه‌روست خیلی نخواهد توانست مبلغ یارانه نقدی را افزایش دهد و در اینجاست که مردم فقیرتر خواهند شد و طبقه متوسط به طبقه مستضعف تبدیل می‌شود. 

وی تأکید کرد: پیشنهاد من این است که دولت با افزایش قیمت بنزین درآمد کارمندان و کارگران را افزایش دهد و ترجیحاً این افزایش متناسب با تورم باشد و پرداخت یارانه نقدی را هم متوقف کند که واقعاً پرداخت آن بیهوده و بی‌اثر است و فقط وقت و انرژی دولت هدر می‌رود و در شأن ملت ایران نیست.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: اگر درآمدها افزایش پیدا کند و ایجاد اشتغال شود و در مناطق محروم محرومیت‌زدایی شود قطعاً یارانه‌ها دیگر کاربردی نخواهند داشت و مردم هم به آن نیازی نداشته باشند. پرداخت نقدی یارانه دیگر جواب نمی‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی
تبلیغات متنی