شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / حیدری در گفتگو با شمانیوز:

پول یارانه‌ها را صرف ساخت کارخانه در مناطق محروم کنیم

پول یارانه‌ها را صرف ساخت کارخانه در مناطق محروم کنیم

کارشناس اقتصادی گفت: چندین سال است که پیشنهاد می‌شود به جای پرداخت نقدی یارانه‌ها؛ کارخانه یا واحد تولیدی در مناطق محروم ساخته شود تا از این طریق هم افراد بیکار شاغل شوند و هم رشد و شکوفایی اقتصادی برای آن منطقه به ارمغان آید.

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با شمانیوز، درباره تأثیر ادامه شیوه کنونی پرداخت یارانه بر وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت اعلام می‌کند که با کسری بودجه مواجه هست و از سوی دیگر هنوز در کشور رشد نقدینگی وجود دارد؛ همین  دو عامل سبب می‌شود تا دولت در پیشبرد راهبردهای اقتصادی با مشکل مواجه شود یعنی نه می‌تواند تورم را مهار کند و نه دیگر خواهد توانست فاصله طبقاتی را از بین ببرد.وی افزود: باید پذیرفت یارانه‌ای که مستقیماً دولت به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند تقریباً تأثیری در بهبود وضعیت معیشتی خانواده‌ها ندارد و فقط منابع هدر می‌رفت و به دولت فشار مالی وارد می‌کند. 

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: چندین سال است که پیشنهاد می‌شود به جای پرداخت نقدی یارانه‌ها؛ کارخانه یا واحد تولیدی در هر منطقه ساخته شود - که البته مناطق محروم ملاک باشند - تا از این طریق هم افراد بیکار شاغل شوند و هم رشد و شکوفایی اقتصادی برای آن منطقه به ارمغان آید و در نهایت پس از مدتی کارگران سهامدار آن شرکت یا واحد تولیدی شوند.

حیدری با بیان اینکه سرمایه‌های کشور را باید مولد کرد و پرداخت نقدی یارانه‌ها به مثابه جمود سرمایه است، گفت: چنین شیوه‌های منسوخی در اقتصادهای کمونیستی قبلاً امتحان شده و شکست خورده‌اند و لذا شکست را دوباره تجربه کردن همانند شکست است.

وی بیان کرد: از دهه 80 یارانه نقدی پرداخت شده و آن زمانی هم که این قانون اجرایی شد، درآمدهای نفتی بسیاری به دست می‌آمد و دولت کمتر با مشکل مالی و کسری بودجه مواجه بود ولی اکنون که درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده، تحریم‌ها افزایش یافته و کسری بودجه دامن دولت‌ها را گرفته است بهتر است از طرق دیگر از محرومان حمایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: جامعه ما نیازمند افزایش درآمد است و با تولید و تنوع و پویایی اقتصادی قطعاً درآمد مردم افزایش پیدا خواهد کرد و خود مردم هم این را بیشتر می‌پسندند تا اینکه یارانه معیشتی دریافت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی
تبلیغات متنی