شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/شما نیوز گزارش می دهد

خوشبینی اعضای اوپک، به نشست سرنوشت ساز امروز

نشست وزیران نفت و انرژی عضو و غیر عضو اوپک امروز در پایتخت اتریش در حالی برگزار می شود که برخی از اعضا به نشست امروز تولیدکنندگان نفت، خوشبین هستند.

به گزارش شمانیوز : زنگنه وزیر نفت ایران دیشب وارد وین شد تا پرونده آخرین نشست اوپک نشست به منظور هماهنگی بیشتر در کاهش تولید نفت و با هدف تثبیت بازار را ببندد.

در واقع، در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ بود که نخستین توافق اعضای اوپک شکل و آن روز به عنوان یک روز تاریخی در تقویم اوپک جای گرفت. در این روز کشورهای عضو اوپک پس از هشت سال بر سر کاهش سقف تولید به اجماع رسیدند؛ ایران نیز توانست حرفش را به کرسی بنشاند و به دنیا ثابت کند که همچنان در بازار نفت جهان، تعیین کننده است.

بر اساس این توافق تاریخی قرار است که کشورهای عضو تولید خود را از روزی ۳۳.۶ میلیون بشکه در روز به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. عربستان نیز پذیرفته است که ایران تولید خود را تا سقف ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

امروز نیز اوپک قرار است با تولید کنندگان غیر عضو این سازمان تشکیل جلسه دهد تا آنها را به کاهش ۶۰۰ هزار بشکه ای تولید متقاعد سازد. اوپک هفته گذشته توافق کرد که تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه درروز کاهش دهد.

منابع آگاه در اوپک گفتند، ۹ تولید کننده غیر عضو اوپک یعنی آذربایجان، قزاقستان، عمان، مکزیک، روسیه، سودان، سودان جنوبی، بحرین و مالزی قرار است در این نشست حضور داشته باشند. همچنین به گفته یک منبع دیگر، بولیوی نیز ممکن است در این گفت وگوها حضور یابد.

وزیر انرژی عربستان گفته که به نشست روز شنبه بسیار خوشبین است. خالد الفالح روز گذشته گفت: «ما تعداد دقیق شرکت کنندگان را خواهیم فهمید اما من انتظار دارم نام حدود ۱۰ تا ۱۱ کشور غیر عضو اوپک در اعلامیه نهایی با رقم های مشخص تولید وجود داشته باشد.»

تاکنون تنها روسیه و عمان وعده کاهش تولید داده اند و به گفته یک منبع آگاه در اوپک مکزیک نیز ممکن است ۱۵۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد. در مقابل قزاقستان گفته که قصد دارد تولید خود را در سال ۲۰۱۷ افزایش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی