شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

ثبت برند تجاری در ایران

ثبت برند و لوگو تجاری در ایران و خارج از کشور یکی از امور با اهمیت برای صاحبین کسب و کار است که افراد می توانند در سریع ترین زمان، برند خود را به صورت رسمی و قانونی با کمترین قیمت ثبت کنند.

ثبت برند تجاری در ایران

 شرایط ثبت برند، مدارک مورد نیاز، هزینه های لازم، مراحل ثبت نام، آموزش و راهنمای کلی قوانین و مقررات آن در ایران از مهم ترین مواردی است که در ادامه مطالب به بیان آن خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا در ارتباط با ثبت برند تجاری در ایران مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

ثبت برند تجاری

پس از انتخاب نام برند، اولین کاری که صاحب کسب و کار باید انجام دهد این است که نام برند را ثبت کند، و همچنین از هزینه مورد نیاز، مدارک اصلی، و همچنین شرایط ثبت لوگو آگاهی کامل داشته باشد تا در صورت نیاز به ثبت لوگو تجاری یا همان ثبت علامت تجاری این امر را برای کسب و کار خود انجام دهد. که یعنی شما این برند را در سامانه مدیریت مالکیت معنوی کشور رسمی کنید تا بعداً هیچ شخص یا شرکتی نتواند از این برند یا نام خود در حوزه فعالیت شما استفاده کند. به عنوان مثال ثبت برند پوشاک که اگر شخصی در این حوزه ثبت برند خود را انجام دهد شخص دیگری قادر به استفاده از آن نام ثبت شده نخواهد بود.

تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل همیشه نامی را برای محصولات خود انتخاب می کنند که پس از شناخته شدن برای بازار هدف مشتریان منجر به کسب اعتبار برای خود می شوند. اولین قدم در راه اندازی یک کسب و کار، چه تولیدی و چه خدماتی، انتخاب و ثبت برند و علامت تجاری شرکت است که این نام تجاری خدمات یا محصولات شما را از رقبا متمایز کرده تا مشتریان شما را با این نام  بشناسند. در واقع هر شرکتی که علامت تجاری را انتخاب و به ثبت برساند، محصولات خود را از سایر کالاهای مشابه موجود در بازار متمایز کرده و تمایزی که با دیدن یا شنیدن نام این علامت تجاری ممکن است شما را به یاد ویژگی های خاص این محصول بیاندازد.

هدف از ثبت برند تجاری

برند تجاری علامتی است که بتواند کالاها یا خدمات تولیدی ارائه شده توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی را از کالاها یا خدمات سایر اشخاص دیگر متمایز کندبه عنوان مثال ثبت برند آرایشی که هر برند یک نام تجاری متفاوت با دیگری در این حوزه دارد. در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعامل فکری، هر دقیقه بر تعداد افرادی که می خواهند محصولات جدید یا خدمات منحصر به فرد خود را به مشتریان ارائه دهند، افزوده می شود. در واقع این افراد از هر طریقی سعی در جذب مخاطب و مشتریان خود دارند و مسلما اولین شرط ماندگاری در ذهن کاربران, داشتن نام یا برند خاص و منحصر به فرد است. نام تجاری برای متمایز ساختن افراد، محصولات و خدمات هر یک از یکدیگر استفاده می شود و به عبارت دیگر تضمین می کند که رقبا نتوانند با ارائه خدمات مشابه از سال ها تلاش شما استفاده کنند. علامت تجاری در واقع هر عبارت، شماره، طرح یا ترکیبی از آن هاست که برای کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی به کار می رود و هر یک از آن ها را از یکدیگر متمایز می کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و لوگوی تجاری

شاید این سوال را از ما داشته باشید که برای ثبت شرکت چه مدارکی نیاز داریم. در واقع مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری بسته به اینکه برند شخصی یا شرکتی باشد متفاوت است و باید متناسب با نوع کسب و کار و اینکه شما حقیقی هستید یا حقوقی, مدارک آن نیز متفاوت است.

  1. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شرکت های تجاری حقیقی
  2. عکس مدارک هویتی متقاضی همچون شناسنامه و کارت ملی
  3. گواهی امضاء توسط سردفتر ثبت
  4. ارائه پروانه فعالیت در محدوده مورد نظر کاری

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شرکت تجاری حقوقی

  1. عکس مدارک هویتی مدیرعامل همچون شناسنامه و کارت ملی
  2. ارسال آگهی ایجاد شرکت در موضوع فعالیت که باید زمینه کاری برند نیز قید شود
  3.  کارت ویزیت
  4. در صورت انجام ثبت علامت و برند تجاری توسط وکیل و نماینده رسمی شرکت، باید مدارک نماینده قانونی نیز تنظیم و ارائه گردد.

مراحل ثبت برند تجاری در ایران

برای ثبت یک علامت و برند تجاری در ایران باید از 4 مرحله اصلی عبور کرد که این مراحل عبارتند از:

مرحله 1) انتخاب نام تجاری: اولین قدم شمایی که برای خود کسب و کاری را دارید, برای شروع این کار انتخاب نام تجاری است که می خواهید سال ها با آن کار کنید و در بین مشتریان و در بازار معروف شوید. پس نامی را انتخاب نمائید که اولاً از بین نام هایی که محدودیت ثبتی ندارند باشد و ثانیاً قبلاً ثبت نشده باشد. همچنین این نکته را بیان کنیم که اسمی را که ثبت می کنید نباید مغایر با موازین شرعی باشد.

مرحله دوم) استعلام امکان ثبت برند: قبل از ثبت برند و لوگو یا علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر. اگر نام یا علامت تجاری در زمینه فعالیت شما قبلاً ثبت شده باشد، دیگر نمی توانید آن اسم را برای شرکت و بیزینس خود ثبت کنید.

مرحله 3) تکمیل مدارک مورد نیاز: پس از انتخاب اسم و استعلام امکان ثبت، باید مدارک لازم برای ثبت برند تجاری را تکمیل کنید که در ادامه به تفصیل آن پرداخته ایم. به طور کلی بسیاری از افراد نمی دانند که ثبت برند تجاری چندان سخت نیست و پروسه تکمیل مدارک با مشاوره رایگان آسان و بسیار کم هزینه خواهد بود.

مرحله 4) ثبت اظهارنامه علامت تجاری: پس از تکمیل مدارک لازم، باید در سایت مرکز مالکیت برند و ثبت شرکت ثبت نام کرده و برای تایید حساب کاربری از دفتر اسناد رسمی گواهی امضا دریافت نمائید. پس از طی کردن مراحل ثبت اظهارنامه, ثبت برند تجاری در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند تجاری، باید حداقل 15 روز گذشته باشد و تا اعلام نتایج کارشناسی منتظر بمانید.

هزینه ثبت برند تجاری شرکت ها در سال 1401 چقدر می باشد؟

اگر تجربه ثبت برند تجاری را دارید و می خواهید خودتان اقدام به ثبت کسب و کار خود کنید، هزینه ای که برای ثبت برند و لوگوی تجاری باید بپردازید حدود 3 میلیون تومان است.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی