شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

برای خرید ماشین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید ماشین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

با بالارفتن قیمت خودرو اغلب افرادی که قصد خرید خودرو جدید دارند ترجیح می‌دهند مدل ماشین مورد نظرشان را از بین گزینه­های کارکرده انتخاب کنند. این امر شاید خوشایند هیچ خریداری نباشد، اما خرید ماشین صفر نیز نیازمند بودجه بسیار است که غالبا افراد به پرداخت آن تمایلی ندارند. خرید وسیله نقلیه دست دوم با وجود قیمت پایین‌تر برای خریداران با ریسک بالایی همراه است.

با توجه به اینکه ممکن است ماشینی که انتخاب می کنند، چندین صاحب را گذرانده و به شما رسیده باشد. بنابراین احتمالا در مورد چگونگی حفظ و نگهداری آن اطلاعی ندارید. در واقع شما در درجه اول تنها ظاهر ماشین را بررسی می‌کنید.

از طرفی افرادی که می‌خواهند ماشین خود را برای فروش بگذارند معمولا از نظر ظاهری ماشین را تمیز و سالم جلوه می‌دهند. از این جهت افراد عادی قادر به بررسی کارشناسانه نیستند. در این مواقع باید چه کرد؟ آیا شما می‌توانید تنها با توجه به ظاهر ماشین درباره سلامت فنی آن نیز اطمینان حاصل کنید؟

ما در این نوشتار چندین نکته مهم در خصوص خرید ماشین دست دوم و ماشین نو را در اختیارتان قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید دقت به این نکات در خرید خودرو جدید نیز کارآمد است و باید به آن توجه کنید.

 

احراز هویت فروشنده

اولین و مهمترین اقدام در خرید خودرو احراز هویت فروشنده است. فرقی نمی‌کند که قصد شما خرید ماشین نو یا کارکرده را داشته باشدی، در هر صورت باید پیش از بستن قرارداد و تنظیم مبایعه نامه خرید به مدارک هویتی فروشنده توجه کنید. در این بررسی تطبیق عکس فروشنده با مدارک را فراموش نکنید.

تطبیق مدارک هویتی فروشنده با مالک ماشین

در این مرحله باید مشخصات هویتی فروشنده را با مدارک مالک وسیله نقلیه چک کنید. در صورت مغایرت از خرید خودداری کنید. در مواردی که فروشنده وکالت نامه رسمی از مالک داشته باشد می‌توانید با بررسی موارد دیگر برای خرید اقدام کنید.

توجه به اسناد و برگ سبز

پیش از اینکه برای خرید ماشین اقدام کنید از مالک بخواهید تا اسناد ماشین و برگ سبز را به شما نشان دهد. توجه داشته باشید که اصل این مدارک را بررسی کنید و از بررسی فتوکپی آن خودداری کنید.

خرید ماشین

نکات مربوط به بررسی فنی خودرو

بعد از اینکه موارد حقوقی را به خوبی بررسی کردید نوبت به بررسی مشخصات فنی ماشین می‌رسد. در برخی مواقع ممکن است افراد سودجو با وجود مالکیت درست خودروی نو و یا کارکرده را با مشکلات فنی به فروش برسانند. بنابراین مهم است که نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را در نظر بگیرید.

توجه به سالم بودن شاسی و بدنه

بررسی بدنه ماشین اولین قدم برای تشخیص سالم بودن وسیله نقلیه است. توجه کنید در ماشین‌های کارکرده ممکن است مالک با تمیز نگه­داشتن ماشین یا تعمیر لحظه آخری شما را برای خرید ماشین ترغیب کند. از این­رو اگر ظاهر ماشین  مورد تایید بود به سرعت برای خرید اقدام نکنید. شما باید تمام مشخصات فنی را بررسی کنید. مشکلات مربوط به شاسی ماشین مثل تغییر زاویه چرخ‌ها و لاستیک می‌تواند در آینده برای شما مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

در مورد ظاهر وسیله نقلیه توجه به اینکه لاستیک ایرانی و یا خارجی برای آن گذاشته باشند حائز اهمیت است. با بالا رفتن قیمت‌ها خرید لاستیک خارجی یا ایرانی وسیله نقلیه می‌تواند هزینه مضاعفی را علاوه بر هزینه ماشین به شما تحمیل کند.

بررسی صدای ترمزها

ترمزها مورد بعدی در نکات مربوط به خرید ماشین هستند. فرقی نمی‌کند ماشین نو باشد یا کارکرده شما باید از سلامت ترمزها اطمینان حاصل کنید. این کار را می‌توانید با بررسی صدای ترمزها انجام دهید. اگر در زمان گرفتن ترمز، با صدای ساییدگی دو فلز یا لرزش ماشین مواجه شدید باید بدانید که احتمالا لنت یا دیسک ترمز دچار ایراد شده است.

توجه به رنگ دود اگزوز

هنگام روشن­بودن ماشین از آن پیاده شوید و به رنگ دود اگزوز توجه کنید. دود به رنگ سیاه و آبی نشان دهنده مشکل در کاربراتور است.

سلامت فرمان

نکته بعدی در خرید خودرو توجه به سلامت فرمان است. برای اطمینان از سالم بودن فرمان باید تست فرمان و انحراف نداشتن آن را به خوبی انجام دهید.

بررسی رادیاتور

توجه داشته باشید اگر در هنگام بررسی خود، هنگام خرید ماشین متوجه نشتی آب از رادیاتور یا قطرات آب روی میله اندازه­گیری روغن شدید باید به سلامت ماشین شک کنید.

سیستم تهویه سالم

شاید برای شما بی‌اهمیت باشد که به سلامت سیستم تهویه دقت کنید و یا بررسی آن را فراموش کنید. شما می‌توانید با بررسی کولر و هیتر ماشین و همچنین هوای خروجی وسیله نقلیه و سیستم تهویه را کنترل کنید. توجه داشته باشید که در صورت احساس بوی رطوبت و یا ضدیخ در هوای خروجی باید به نشتی مایعات شک کنید.

خرید ماشین

بررسی سیستم برقی خودرو

بسیاری از ما در هنگام خرید ماشین بررسی سیستم برقی  را فراموش می‌کنیم، چراکه توجه ما به موارد فنی بیشتر است. کم نیستند افرادی که بعد از خرید خودرو متوجه چراغ‌های سوخته، اشکال در سیستم صوتی و یا مشکل در بالابر شیشه‌ها مواجه شدند. فراموش نکنید که با بررسی سیستم برقی می‌توانید از بروز مشکلات بعد از خرید جلوگیری کنید.

بررسی کیلومتر شمار

بسیاری از خریداران ادعا می‌کنند که با بی‌توجهی به این مورد دچار ضرر فراوان شده‌اند. کیلومتر شمار نشان­دهنده کارکرد ماشین است. برخی فروشندگان سودجو برای اینکه بخواهند به مشتری نشان دهند که ماشین کمترین میزان کار را داشته است، کیلومتر شمار وسیله نقلیه را دستکاری می‌کنند تا درصد پایین­تری را نشان دهد. بررسی این مورد می‌تواند برای افراد عادی مشکل باشد، بنابراین توصیه می‌شود در هنگام خرید ماشین از کارشناسان برای اطمینان و راستی آزمایی کیلومتر شمار کمک بگیرید.

بهره‌مندی از مشاوره کارشناس خودرو

با تمام نکاتی که درباره خرید خودرو گفته شد بسیاری از افراد فریب فروشندگان را می‌خورند، بهتر است قبل از خرید حتما با یک کارشناس مشورت کنید و از او بخواهید برای بررسی مشخصات فنی وسیله نقلیه هنگام خرید کنار شما باشد. یک کارشناس ماهر می‌تواند از خرید وسیله نقلیه با نقص فنی جلوگیری کند.

یادداشت پایانی

توجه داشته باشید قبل از اینکه بخواهید سندی را امضا کنید بهتر است با توجه به نکات بالا و حتی در صورت نبود هیچ‌گونه مشکل باید پشت فرمان ماشین بنشینید و دقایق را با آن رانندگی کنید. شاید ایرادی که در بررسی ماشین با آن مواجه نشدید در هنگام رانندگی خود را نشان دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پیندو، برای خرید ماشین مورد نظر خود اقدام کنید و درباره نکات دیگر هنگام خرید وسیله نقلیه اطلاعات کسب کنید.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی