شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آشنایی با انواع زغال و کاربردهای آن ها

آشنایی با انواع زغال و کاربردهای آن ها

شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه زغال به ذهن شما می‌رسد؛ آماده کردن منقل یا باربکیو برای پخت انواع کباب‌های خوشمزه است؛ اما باید بدانید که زغال‌ها تنها برای پخت و پز کاربرد ندارند. در حال حاضر انواع زغال وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خودشان را دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع زغال و کاربردهای آن آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

زغال چیست؟

کلمه زغال به تنهایی ممکن است به انواع مختلفی از زغال‌ها مثل زغال سنگ، زغال فشرده، زغال فعال و غیره اشاره داشته باشد. زغال، بسته به نوع آن تعریف‌های متفاوتی دارد اما به طور کلی فرآیند احتراق سوخت با گرم کردن آن در غیاب اکسیژن، زغال‌کردن نامیده می‌شود.

با توجه به تنوع زغال‌ها، درک انواع موجود، مزایا و کاربرد مربوط به هر نوع زغال؛ نه تنها برای صنایع بلکه برای مصرف کنندگان معمولی نیز اهمیت دارد.

انواع زغال

زغال فشرده، زغال سنگ، زغال چوب و کربن فعال؛ چهار شکل مختلف زغال هستند که با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. پی بردن به تفاوت این چهار نوع زغال و کاربرد هر کدام به شما کمک می‌کند تا محصول مورد نیاز خود را بهتر انتخاب کنید.

زغال فشرده

زغال فشرده که معمولا به نام‌های دیگر مثل زغال چینی یا زغال قالبی نیز شناخته می‌شود؛ به روند تولید زغال چوبی با دستگاه زغال‌ ساز و به کمک مواد اولیه ارزان‌تر از چوب اشاره دارد. این روش موجب تولید زغال‌های بسیار به صرفه‌تر با ماندگاری و حرارت بیشتر شده است.

بریکت‌های زغال فشرده در اصل با انواع ضایعات چوب مانند خاک اره و باقی مانده محصولات کشاورزی نظیر پوست گردو، پوست بادام زمینی و غیره ساخته می‌شود. مزیت این زغال‌ها در مقابل زغال چوب معمولی، قیمت مناسب‌تر و تولید گرمای بیشتر با حداقل آلودگی زیست محیطی است.

کاربرد زغال فشرده

از زغال فشرده هم در صنعت و هم برای مصارف خانگی نظیر پخت و پز و زغال قلیان استفاده می‌شود. بریکت‌های زغال فشرده مورد استفاده برای کباب کردن و پخت و پز می‌توانند حاوی مواد افزودنی مانند تسریع‌کننده‌های احتراق نیز باشند.

این محصول به عنوان بهترین و به صرفه ‌ترین راه‌ حل جایگزین با زغال چوب معمولی، شناخته می‌شود. به همین خاطر خیلی‌ها امروزه به دنبال راه اندازی خط تولید زغال فشرده برای کسب درآمد از طریق تامین زغال رستوران‌ها، کبابی‌ها و سایر مصرف‌کنندگان هستند.

زغال سنگ

زغال سنگ نوعی سنگ رسوبی سیاه رنگ و قابل احتراق است که بیشتر حاوی مقادیر زیادی کربن و هیدروکربن می‌باشد. فرآیند تشکیل زغال سنگ شامل دفن مواد گیاهی نیمه پوسیده در اعماق زمین است که در اثر گرما و فشار طی میلیون ‌ها سال بافت آنها تغییر کرده و به زغال سنگ تبدیل می‌شوند.

بنابراین مانند سایر سوخت های فسیلی، زغال سنگ از گیاهان مرده در طی میلیون‌ها سال تشکیل می‌شود. این فرآیند بسیار طولانی باعث شده تا زغال سنگ همانند نفت و گاز به عنوان یک منبع سوخت تجدیدناپذیر شناخته شود.

کاربرد زغال سنگ

زغال سنگ انواع مختلفی دارد که از نظر درصد کربن متفاوت هستند. برای مثال کمترین میزان کربن مربوط به زغال سنگ قهوه‌ ای است که به نسبت دیگر انواع این ماده ارزش حرارتی کمتری نیز تولید می‌کند. زغال سنگ سوخت رایج در بسیاری از کارخانه‌ ها و صنایع بزرگ است. عمده مصرف انواع زغال سنگ مربوط به صنایع آهن، فلزات و سیمان می‌باشد.

زغال چوب

زغال چوب یا زغال نباتی یک ماده سبک وزن و سیاه رنگ است که از انواع چوب درختان همچون تبریزی و شاه بلوط تهیه می‌شود. بخش اعظم زغال چوب را کربن تشکیل می‌دهد؛ یعنی چیزی حدود ۸۵ تا ۹۸ درصد که همین ویژگی آن را به یک ماده عالی برای احتراق تبدیل می‌کند.

این ماده در اصل با گرم کردن چوب تا دمای بالا در غیاب اکسیژن، به دست می‌آید. هنگامی که چوب به سرعت در یک محیط دربسته و بدون اکسیژن سوزانده می‌شود، آب موجود در آن تبخیر شده و پسماند سیاهی به نام زغال چوب باقی می‌گذارد. این فرآیند که به عنوان پیرولیز شناخته می‌شود؛ معمولاً در سیلوها یا کوره‌های تخصصی زغال چوب انجام می‌شود و ممکن است چندیم روز طول بکشد.

امروزه به دلیل مسائلی همچون حفظ محیط زیست و جلوگیری از نابودی گیاهان و درختان، زغال چوب کمتر از گذشته تولید شده و محصولات دیگری مثل زغال فشرده جایگزین آن شده است.

کاربرد زغال چوب

یکی از قدیمی‌ترین و البته اصلی ترین کاربرد زغال چوب استفاده از آن برای گرم کردن و پخت و پز است. این ماده برای آماده کردن منقل جهت پخت کباب و همینطور تهیه قلیان به وفور استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای سنتی زغال چوب؛ استفاده از آن برای تهیه فولاد است. کاریید آهن در اصل از سرد شدن تدریجی آهن و همزمان جذب کربن زغال چوب به دست می‌آید که از آن به عنوان ماده اولیه برای تولید فولاد استفاده می‌شود.

زغال فعال

زغال فعال یا شارکول به عنوان یک محصول صنعتی شناخته می‌شود که با حرارت دادن زیاد مواد غنی از کربن مانند چوب، پوست نارگیل، زغال سنگ نارس یا حتی خاک اره تولید می‌شود. به این ترتیب این نوع زغال با قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد فعال شده است.

زغال فعال با زغالی که برای کباب کردن استفاده می‌شود متفاوت است؛ زیرا حاوی ترکیبات شیمیایی مختلفی است که برای پخت و پز مناسب نبوده و بیشتر در صنایع به کار می‌رود.

کاربرد زغال فعال

امروزه از زغال فعال در بسیاری از محصولات مختلف مراقبت از پوست، از جمله پاک کننده‌ها و ماسک‌های صورت استفاده می‌شود که مهم ترین دلیل آن، توانایی این ماده در سم زدایی است. از این ماده همچنین برای تولید خمیر دندان زغالی با کاربرد سفید کردن دندان استفاده می‌شود.

به طور کلی کاربرد زغال فعال در علم پزشکی حائز اهمیت است. از این ماده علاوه بر حفظ سلامت و زیبایی پوست و دندان، برای بهبود زخم، بهبود عملکرد سیستم گوارش و دفع، رفع مسمومیت و غیره استفاده می‌شود.

قیمت دستگاه زغال ساز

خیلی از افراد در خصوص قیمت دستگاه زغال ساز سوال دارند. باید بگوییم که قیمت دستگاه زغال ساز بسته به نوع زغالی که می‌خواهید تولید کنید متفاوت است. همچنین بودجه لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار تولید زغال به ظرفیت تولید شما بستگی دارد.

تولید زغال فشرده با استفاده از دستگاه‌ های زغال ‌ساز این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. دستگاه زغال ساز کل فرآیند تولید زغال فشرده را بهبود بخشیده و در نتیجه تولید یک محصول مرغوب با سوددهی بالا را امکان پذیر می‌کند. تجهیزات زغال سازی شامل چندین دستگاه مختلف است که در ادامه می‌بینید:

  • دستگاه خشک کن زغال
  • دستگاه اکسترودر زغال
  • کوره‌های صنعتی پخت زغال

برای به دست آوردن قیمت دستگاه ذغال می‌توانید قیمت هر کدام از این تجهیزات را در شرکت سازه ابتکار ارشد بررسی کنید.

سخن پایانی

در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زغال‎های موجود برای مصارف صنعتی و خانگی؛ زغال فشرده است. انواع دستگاه زغال ساز شرکت سازه ابتکار ارشد؛ یک پیشنهاد ویژه برای افرادی است که به دنبال تولید بهینه و پرسود این محصول هستند.

شما می‌توانید انواع ماشین آلات تولید زغال فشرده را بدون نگرانی بابت تامین مواد اولیه با امکان پرداخت قسطی، نصب و آموزش رایگان از این شرکت تهیه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد وب سایت سازه ابتکار ارشد شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی