شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

همه چیز درباره کیمونو، لباس ژاپنی

تور ژاپن یک فرصت عالی برای کسب تجربه‌های جدید است. مثلا عکس با زنان و مردانی که لباس‌های سنتی ژاپنی پوشیده‌اند، حتما شبکه‌های اجتماعی شما را پربازدیدتر و جذاب‌تر خواهد کرد. چه برسد به اینکه خودتان هم این لباس‌ها را به تن کنید!

تور ژاپن یک فرصت عالی برای کسب تجربه‌های جدید است. مثلا عکس با زنان و مردانی که لباس‌های سنتی ژاپنی پوشیده‌اند، حتما شبکه‌های اجتماعی شما را پربازدیدتر و جذاب‌تر خواهد کرد. چه برسد به اینکه خودتان هم این لباس‌ها را به تن کنید!

در این مطلب به نقل از دالاهو به عنوان مجری اختصاصی تور ژاپن اطلاعات کاملی را درباره این لباس به شما خواهیم گفت.

امکان پوشیدن لباس‌های سنتی مردم این کشور جزیره‌ای را در تور ژاپن با دالاهو دارید. لباس‌هایی که شما را به دنیای شوگان‌ها، سامورایی‌ها، گیشاها و مردان قدیم جزیره ژاپن در تور خارجی خواهد برد.

لباس‌های سنتی؛ میراث فرهنگی ژاپن

لباس‌های سنتی ژاپن بیانگر غنای فرهنگ و تاریخ کهن این کشور هستند. این لباس‌ها نه‌تنها زیبایی بصری خاصی دارند؛ بلکه نماد مهمی از هویت ملی ژاپنی‌ها به شمار می‌روند. اگر قصد کرده‌اید تا در تور ژاپن شرکت کنید، خواندن این مقاله فقط چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد؛ اما اطلاعات جالب و مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد تا در تور خارجی و سفر به کشور شوگان‌ها بتوانید از آن استفاده کنید.

تاریخچه لباس سنتی ژاپنی

اولین نمونه‌های کیمونو به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد که در آن زمان لباسی ساده و بدون تزئینات بود. با گذشت زمان، کیمونو تکامل یافت و به لباسی زیبا و پرنقش و نگار تبدیل شد که نمادی از فرهنگ و هنر ژاپنی گردید. در دوره ادو (۱۶۰۳-۱۸۶۸ میلادی)، کیمونوها بسیار پیچیده و زیبا شدند و طراحان لباس از الگوها و رنگ‌های متنوعی برای طراحی آن‌ها استفاده می‌کردند. کیمونوهای این دوره اغلب طرح‌های طبیعی مانند گل‌ها، پرندگان و موج‌های دریا داشتند که نشان‌دهنده ارتباط نزدیک مردم ژاپن با طبیعت بود.

پس از دوره میجی (۱۸۶۸-۱۹۱۲ میلادی)، کیمونو تغییرات زیادی کرد و ساده‌تر شد. در این دوره، کیمونوها برای استفاده روزمره طراحی شدند و الگوها و رنگ‌های ساده‌تری داشتند. با این حال، کیمونوهای رسمی و مراسمی همچنان پیچیده و زیبا باقی ماندند.

هر قسمت از لباس ژاپنی‌ها اسم خاص و آیینی برای پوشیدن دارد

لباس سنتی زنان ژاپنی

کیمونو شناخته شده‌ترین لباس سنتی زنان ژاپن که در تور خارجی کشور سامورائی‌ها،‌ حتما با آن روبه‌رو خواهید شد. پوشیدن کیمونو هم به‌نوبه خود، هنری اصیل محسوب می‌شود که نیازمند مهارت و تمرین زیادی است. زنان ژاپنی از کودکی یاد می‌گیرند که چگونه کیمونو را به‌درستی بپوشند و آن را با لوازم جانبی مانند کفش‌های گتا و موهای آرایش‌شده تکمیل کنند.

ژاپنی‌ها به فصل هم برای انتخاب رنگ و جنس پارچه کیمونو هم توجه ویژه‌ای دارند. زنان ژاپنی در تابستان، کیمونوی غیررسمی، سبک‌تر و راحت‌تری به نام «یوکاتا» (yukata) می‌پوشند. لباسی که گاهی توسط کودکان و نوجوانان در جشنواره‌ها، نمایش‌های آتش‌بازی و دیگر مناسبت‌های خاص پوشیده می‌شود.

کیمونو را از پارچه‌های نازک مانند ابریشم یا پنبه می‌دوزند و معمولا با طرح‌های سنتی مانند گل‌ها، پرندگان و موجودات اساطیری آن را می‌آرایند. هرچه روی پارچه بیشتر کار شده باشد، قیمت و زیبایی آن بیشتر خواهد شد. رنگ کمربند را هماهنگ با رنگ لباس سنتی ژاپنی انتخاب می‌کنند. در لباس‌های رسمی زنانه کمربند یا اوبی، حدود ۱۰ اینچ عرض دارد و به زیبایی تزئین شده است.

چگونه کیمونو را بپوشیم؟

کیمونوها معمولاً در یک سایز (فری سایز) عرضه می‌شوند. همچنین کیمونوهای معمولی در هر قد و اندازه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا طول و عرض آن‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از نخ‌ها تنظیم می‌شود. هرچند در تور ژاپن می‌توانید بین لباس‌های مردان، زنان و کودکان، تفاوت‌های کوچکی ببینید. مردمان ژاپنی هنگام انتخاب کیمونو به‌سراغ طرح و رنگی می‌روند که بیشتر طبق سلیقه و پسند آن‌هاست.

در هنگام پوشیدن کیمونو، زنان ابتدا یک جفت تابی (tabi) می‌پوشند (جوراب‌های مخصوصی که بین انگشت شست پا و انگشتان دیگر شکاف دارد). سپس زیرپوشی به نام هدا‌جوبان (hada-juban) و کیمونوی داخلی به نام ناگا‌جوبان (naga-juban) به تن می‌کنند و با بندی محکم، آن‌ها را در جای خود و دور کمر نگه می‌دارند. سپس کیمونوی بیرونی که ظاهری شکیل‌تر دارد، پوشیده می‌شود که طول آن را هم با نخ دیگری در اطراف تنه تنظیم می‌‌کنند. در نهایت کمربند با گره زینتی را می‌بندند. برای تکمیل‌شدن یک لباس سنتی ژاپنی کیمونو و یوکاتا، می‌توان اجزای زیر را نام برد.

کیمونو یا لباس ژاپنی، پوششی مهم و نشان فرهنگی ژااپنی‌هاست

لباس بلند زنانه کیمونو

لباس بلند مردانه یوکاتا

بالاپوش هانتن (hanten) برای فصل سرد

بالاپوش هائوری (Haori) برای فصل گرم

ردای نازک ناگاجوبان (Nagajuban) برای زیر کیمونو

لباس ساده ساموئه (Samue) برای بوداییان ژاپنی

ردای کیمونوی کوتاه (Kimono Robes) برای حمام

ردای ناگاجوبان (Nagajuban Robes) برای حمام مردان

کمربند اوبی (Obi)

بندهای کمربند به نام‌های اوبیجیم (Obijime)، اوبیدوم (Obidome)، اوبیاج (Obiage)

جوراب تابی (Tabi)

کفش چوبی گتا (Geta) و صندل حصیری ستا (Setta)

پیشبندی به نام مائه‌کاکه (Maekake)

جینبی (Jinbei)، لباس سنتی مردم عامی ژاپن

تنوگوی (Tenugui) روسری سنتی ژاپنی

دامن شلواری مردانه هاکاما (Hakama)

تانزن (Tanzen)؛ کیمونوی زمستانه مردان

هاپی (Happi)؛کیمونوی بچه‌گانه، براق و کوتاه برای جشن‌ها

میچی‌یوکی (Michiyuki)؛ بادگیر یا کت رویی کیمونوی زنانه برای سفر

فوندوشی (Fundoshi)؛ لباس زیر مردان ژاپنی

اگر قصد انتخاب یک تور خارجی یا تور داخلی را دارید حتما به وب سایت دالاهو به آدرس dalahoo.com سر بزنید و یا با مشاوران این شرکت تماس بگیرید تا بهترین گزینه های سفر را به شما معرفی کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی