شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

جوش co2 چیست؟

از صنعت ساختمان‌سازی تا خودروسازی، صنایع زیر زمینی تا فضایی، برای اتصال و ساخت و انواع قطعات از جوشکاری استتفاده می‌شود. با کمک جوشکاری می‌توان اجزای مختلف را به هم متصل کرده و یک اتصال با دوام و ایمن ایجاد کرد. حال موضوعی که باید بدانید اینست که جوشکاری انواع مختلفی دارد و با کمک روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها جوش co2 است که می‌توان آن را یکی از روش‌های پرطرفدار و محبوب دانست. در این نوع جوشکاری می‌توان اتصالات بسیار قوی و مستحکمی ایجاد کرد که این مورد یکی از ویژگی‌های پرطرفدار جوش co2 است. در ادامه مقاله به بررسی مزایا و انواع جوش co2 خواهیم پرداخت.

 

جوش Co2

 

جوش co2 چیست؟

قبل از هرچیزی می‌خواهیم ابتدا شما را کمی بیشتر با این روش جوشکاری آشنا کنیم. در واقع جوشکاری ذوبی با روش co2 یک جوشکاری قوی و کاربردی است که با کمک آن می‌توان اتصالات محکمی را در فلزات مختلف ایجاد کرد. دلیل نام گذاری این روشش جوشکاری به co2، استفاده از گاز محافظ دی اکسید‌ کربن در این جوشکاری است. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که از دو اتم کربن و یک اتم اکسیژن تشکیل می‌شود و به طور طبیعی در سطح زمین وجود دارد.

گاز co2 گازی نسبتا پایدار است و به دنبال این موضوع به عنوان یک گاز محافظتی در انجام فرایندهای جوشکاری استفاده می‌شود. گاز co2 در جوشکاری باعث کنترل دما نیز می‌شود. در واقع این گاز دما را کاهش داده و برای جوشکاری در دماهای بالا گزینه مناسبی است. به طور کلی می‌توان گفت در جوشکاری co2 برای محافظت از قطعات فلزی و ایجاد اتصالی قوی از گاز co2 استفاده می‌شود.

 

انواع جوش CO2

نام دیگر جوشکاری co2 جوشکاری انتقالی است که به معنای انتقال برق از قطعه کاری و ماده جوشکاری است. به عبارت ساده‌تر، برق از سمت قطعه کار و ماده جوشکاری عبور می‌کند و گرما را به منطقه جوشکاری انتقال می‌دهد. اما باید بدانید جوشکاری co2 تنها به یک روش ختم نشده و برحسب شرایط و نیازهای متفاوت، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به معرفی انواع جوشکاری co2 خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 

جوشکاری MIG (Metal Inert Gas)

جوشکاری میگ یکی از پرطرفدارترین انواع جوش co2 است. در این روش علاوه بر دی‌اکسید کربن، از گاز آرگون نیز به عنوان گاز محافظتی استفاده می‌شود. در جوشکاری MIG جریان الکتریکی با کمک سیم جوش به قطعه کار منتقل شده و باعث اتصال قطعات به یک‌دیگر می‌شود. بیشترین کاربرد این روش جوشکاری برای اتصال فلزات نازک است. برای مثال از استفاده‌های رایج جوشکاری میگ باید به تولیدات انبور صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، فلزکاری و دیگر صنایع تولیدی اشاره کنیم.

جوشکاری MAG (Metal Active Gas)

دیگر روش جوشکاری co2 جوشکاری مگ است که جز روش‌های پیشرفته حساب می‌شود. در این روش نیز از دو گاز آرگون و دی‌اکسید کربن به عنوان گازهای حمایتی و فعال استفاده می‌شود. این روش جوشکاری برای اتصال فلزات آهنی و آلیاژها کاربرد دارد. در جوشکاری مگ نیز مانند جوشکاری میگ، از سیم جوش به عنوان الکترود استفاده می‌شود.

از مزایای جوشکاری مگ می‌توان به کیفیت بالای جوش، عمق جوش کمتر، کنترل بهتر جوشکاری قطعات ضخیم، مقاومت بالا نسبت به خوردگی و ... اشاره کرد. صنایع خودروسازی و ساخت و ساز، تولیدات قطعات صنعتی، خطوط انتقال لوله و ... از مهم‌ترین کاربردهای این روش جوشکاری هستند.

جوشکاری توپودری یا Flux Core Arc Welding

جوشکاری توپودری یا FCAW یکی از روش‌های بسیار پیشرفته جوشکاری co2 است که در آن از سیم جوش، خوراک جوشکاری و گاز کربن‌دی‌اکسید به عنوان گاز حمایتی استفاده می‌شود. از این روش جوشکاری معمولا برای متصل کردن فلزات در شرایط خاص استفاده می‌کنند. دلیل این امر اینست که در این روش علاوه بر کیفیت بالای جوش، پرش حرارتی نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

سیم جوش co2

همانطور که بالاتر اشاره کردیم در جوشکاری co2 از سیم جوش استفاده می‌شود و فضای خالی را با این قطعه پر می‌کنند. سیم جوش co2 قطعه‌ای فلزی است که در جوشکاری‌های یکنواخت استفاده می‌شود. با کمک این سیم جوش‌ها می‌توان دو قطعه فلزی با جنس و آلیاژهای متفاوت را بهم متصل کرد. البته این قطعات انواع مختلفی دارند که باید برحسب فلز قطعه کار انتخاب شوند تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته و جوش مستحکمی ایجاد کنند.

سیم جوش co2

انواع سیم جوش‌های co2 در مدل‌های بدون آلیاژ، کم آلیاژ و آلیاژ بر پایه نیکل ساخته می‌شوند و در برخی موارد برای اتصال موارد غیر آهنی نیز به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی می‌توان سیم جوش را برحسب نوع فلز، پوشش و کاربرد به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • فلز سیم جوش: برای ساخت سیم جوش از فلزاتی چون مس، آلمینیوم، استیل، فولاد و ... استفاده می‌شود. انتخاب هر یک از این سیم جوش‌ها به فلز قطعه کار بستگی دارد.
  • پوشش سیم جوش: برحسب نوع جوش و بر پایه فلز، پوشش‌های سیم جوش نیز باهم فرق می‌کند.

 

کاربرد جوشکاری CO2

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، جوشکاری co2 کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع دارد و در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. از کاربردهای رایج این روش جوشکاری باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جوش لوله
  • خودروسازی
  • ساخت و ساز و زیرساخت
  • کشتی سازی

به طور کلی جوشکاری قوس الکتریکی co2 از تاسیسات بزرگ گرفته تا تعمیرهای کوچک به کار گرفته می‌شود و در پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شود. به طور کلی برای جوشکاری آهنی روش CO2 بهترین گزینه‌ای است که پیش روی شما قرار دارد.

 

مزایای جوش CO2

از مهم‌ترین مزایای این روش جوشکاری باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش‌دهنده تنش سطحی
  • جرقه‌زنی کم
  • میزان سرباره بسیار کم (نزدیک به صفر)
  • استفاده از سیم جوش با قطر کم و افزایش چگالی جریان
  • امکان استفاده در شرایط مختلف جوشکاری
  • قابلیت استفاده مستمر سیم جوش

جالب است بدانید گازی که در جوشکاری co2 استفاده می‌شود برخلاف گازهای نجیب مثل هلیم و آرگون، باعث کاهش تنش سطحی شده و نفوذ بیشتر جوش را به دنبال دارد. ناگفته نماند که قیمت سیم جوش co2 نیز برحسب نوع آن می‌تواند متفاوت باشد.

 

جوشکاری با CO2

 

معایب جوشکاری CO2

معایب جوشکاری co2 به شرح زیر است:

 

  • از این روش جوش نمی‌توان در فضای باز استفاده کرد.
  • همانطور که می‌دانید در جوشکاری CO2 از گاز محافظ در طول فرآیند جوش استفاده می‌شود، به همین دلیل باید آن را فقط در محیط بسته انجام داد. زیرا باد می‌تواند باعث آلوده شدن پروژه جوشکاری شود.
  • نسبت به آلاینده‌ها حساسیت نشان می‌دهد.
  • گاز CO2، می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.
  • به تجهیزات و وسایل زیادی برای انجام جوش نیاز دارد.

 

جمع بندی

برای جوشکاری و ایجاد اتصال بین فلزات مختلف، روش‌های زیادی وجود دارد اما co2 با توجه به کیفیت و مقاومتی که نشان می‌دهد می‌تواند گزینه بهتری برای پروژه‌های گسترده باشد. در انجام جوشکاری co2 استفاده از وسایل ایمنی را فراموش نکنید، زیرا در این روش به دلیل استفاده از گازهای محافظتی ممکن است به سلامت انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی