شمانیوز
شما نیوز

به همت شرکت تامین سرمایه تمدن ؛

نشست تخصصی پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی برگزار شد

نشست تخصصی پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی برگزار شد

نشست تخصصی پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی با همکاری مدیریت پژوهش ، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس به همت شرکت تامین سرمایه تمدن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شمانیوز ، نشست تخصصی پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه با همکاری  مدیریت پژوهش ، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس به همت شرکت تامین سرمایه تمدن امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 در مرکز همکایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

ذکاوت
در ابتدای این نشست سید مرتضی ذکاوت عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات به عنوان نخستین سخنران این جلسه با ابراز خرسندی از پرداختن به ابزار نرخ سود در بازار تامین مالی که نقش بسیار مهمی در بازار مالی ایفا می کند ، گفت: ابزار مشتقه اسلامی با چالش ها و فرصت هایی همراه است.

وی از نرخ سود دستوری به عنوان یکی از چالش های مهم در این بازار مالی ایران نام برد و اظهار داشت: در بازار فعلی کشور ما امکان پیش بینی تمامی ریسک های موجود وجود ندارد.

ذکاوت ادامه داد: نبود ابزار تامین مالی برای تامین نوسانات نرخ سود از سوی تامین کنندگان نیز به عنوان چالش اساسی در بازار مالی ایران مطرح است.

خدارحمی تامین سرمایه تمدن

بهروز خدارحمی مدیرعامل تامین سرمایه تمدن به عنوان سخنران دوم این نشست تخصصی به تبعات ریسک نرخ سود اشاره کرد و گفت:  نوسان ارزش اوراق با درآمد ثابت و افزایش ریسک صندوقهاى با درامد ثابت،  کاهش تمایل سرمایه گذاران ریسک گریز به سرمایه گذارى در اوراق با درآمد ثابت، افزایش زیان عملیات بازار گردانى به دلیل عدم امکان بستن معاملات در نبود ابزارهاى مشتقه، افزایش ریسک پذیره نویسى اوراق با در آمد ثابت و بالا رفتن هزینه تامین مالى از طریق این اوراق، افزایش هزینه تامین مالى و افزایش هزینه بهره کسب و کارها در تامین مالى سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و زیان صنعت تامین سرمایه و بانکها بر اثر افزایش نرخ سود و کاهش توان آنها در تامین مالى بخش تولید را به عنوان تبعات ریسک نرخ سود مطرح کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با اشاره مزیت هاى آتى سبد اسناد خزانه ادامه داد:  آتى سبد اخزا به عنوان ابزار پوشش ریسک موجب کاهش ریسک و در پی آن کاهش هزینه تامین مالى مى گردد، کشف بهتر قیمت نرخ، افزایش نقدشوندگى با ایجاد امکان پوشش ریسک و در نتیجه افزایش کارایى بازار، افزایش جذابیت سرمایه گذارى براى سرمایه گذاران ریسک گریز با ایجاد امکان پوشش ریسک، جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر و معامله گران به بازار بدهى با ایجاد امکان اخذ موقعیت اهرمى، بهبود عملیات بانکدارى، تعهد پذیره نویسى، مدیریت صندوق هاى با درآمد ثابت و بازاگردانى مى شود با پوشش ریسک نرخ سودو کسب بازده از تغییرات نرخ سود از مزیت های آتی سرد اسناد خزانه نام برد.

وی در ادامه با اشاره به ریسک نرخ سود در تعهد پذیره نویسى گفت: در بسیارى از بازارهاى توسعه یافته اوراق دولت از سوى خزانه دارى به معامله گران عمدهdealer) (Primary فروخته مى شود، معامله گران عمده براى پوشش ریسک نرخ بهره، معمولا در آتى اوراق با درآمد ثابت دولتى موقعیت فروش می گیرند و پس از فروش اوراق مذکور موقعیت فروش را مى بندند ، آتى سبد اخزا کارکردى مشابه آتى أوراق دولتى در بازارهاى توسعه یافته دارد و مى تواند در پوشش ریسک پذیره نویسان اوراق با درآمد ثابت مورد استفاده قرار بگیرد ، امکان پوشش ریسک نرخ سود از سوى پذیره نویسان می تواند با کاهش ریسک آنها، بازده مورد درخواست پذیره نویسان (نرخ اوراق موضوع پذیره نویسى، را کاهش دهد، به این ترتیب هزینه تامین مالى از طریق اوراق موضوع پذیره نویس کاهش خواهد یافت.

IMG_20240518_153509_758

قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه به عنوان سخنران بعدی با اشاره به اینکه سازمان بورس از توسعه استقبال می‌کند گفت: اگر ابزاری طراحی شود که در چارچوب مقررات حاکم بر بازار مالی و مقررات شرع بوده و  مباحث مبارزه با پولشویی را رعایت کرده باشد ، سازمان بورس آمادگی کامل خود را در حمایت از این ابزار اعلام می کند.

IMG_20240518_153509_656

میثم حامدی مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهار نیز به عنوان سخنران بعدی با تشکر از مجموعه تامین سرمایه تمدن گفت: در فرآیند بازارهای مالی ایجاد ابزارهای جدید و مهندسی مالی بسیار ارزنده است و سازمان بورس از نوآوری و ایجاد ابزار جدید مالی استقبال و حمایت می کند.

 

علی‌عباس کریمی، معاون توسعه و راهبرد بورس اوراق بهادار تهران به عنوان سخنران پایانی این نشست با تشکر از تامین سرمایه تمدن گفت: توسعه بازار بایستی با کمک نهادهای مالی انجام شود و تامین سرمایه ها ابزار رفع نیاز بازارهای مالی هستند و بدون توسعه ابزار های جدید این مهم امکان پذیر نیست. 

 

در ادامه این نشست ، مجید پیره دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ، حسین میثمی دبیر شورای فقهی بانک مرکزی ، هادی حیدری مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین و سعید ابراهیمی معاون  نظارت بر بازار فرابورس ایران در پنلی تخصصی به چالش ها و فرصت های پیش روی ابزارهای مالی پرداختند.






 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی