یک واقعیت مجازی
گردهمایی 4روزه برای رسانههای صوت وتصویر ایران
ساترا حالا با تمام حواشی کوچک و بزرگی که در صدور مجوز برای تولید سریالهای نمایش خانگی و حتی صدور مجوز پخش داشته و دارد، بهنظر حرف اول را در تصمیمگیریها میزند؛ سازمانی که زیرنظر صداوسیما فعالیتش را ادامه میدهد...
ساترا حالا با تمام حواشی کوچک و بزرگی که در صدور مجوز برای تولید سریالهای نمایش خانگی و حتی صدور مجوز پخش داشته و دارد، بهنظر حرف اول را در تصمیمگیریها میزند؛ سازمانی که زیرنظر صداوسیما فعالیتش را ادامه میدهد؛ فعالیتی که بهنظر حرکت بر لبه تیغ است؛ چراکه اگر ساترا بخواهد مسیر رسانه ملی را پیش ببرد، مخاطبانش را از دست میدهد. ساترا برای ساماندهی و همچنین ارتقای کیفی فعالیتها نمایشگاهی را برپا میکند. این نمایشگاه امروز (پنجشنبه 11اسفند) افتتاح شده است؛ رصتا (رسانههای صوت و تصویر ایران) نمایشگاهی که بهمنظور معرفی ظرفیتها و توانمندیهای رسانههای صوت و تصویر فراگیر در کشور و همافزایی هرچه بیشتر سازمان صداوسیما و رسانههای صوت و تصویر فراگیر و مدیران سکوهای حاضر برگزار شده است.
ساترا، چگونه ساترا شد
سال۹۴بود که زمزمههای تشکیل ساترا به گوش رسید. این سازمان به دستور ریاست وقت رسانه ملی تشکیل شد؛ سازمانی که شاید تا ۲سال پیش هم نامش آنقدر شنیده نمیشد تا اینکه با فعالیت بیشتر پلتفرمها، این سازمان، فعالیت خود را بهعنوان یک نهاد نظارتی آغاز کرد. هر چند این سازمان در لیست وظایفی که در سایتش گنجانده، مسئولیتهای دیگری هم دارد، اما آنچه در این سالها و ماهها بیشتر به چشم آمد، بخش نظارتی و ممیزی آن برای سازندگان برنامهها و سریالهای نمایش خانگی بود. اواخر ریاست علی عسگری در رسانه ملی بود که مدیران ساترا در تلاش بودند با تصویب قانونی در مجلس حضور خود را در فضای تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی به شکل رسمی ادامه دهند و این موضوع تا حدود زیادی محقق شد؛ البته نمیتوان نادیده گرفت که در چند سال اخیر هم به نوعی ساترا با داشتن چند تأییدیه نظارت کامل را بر پلتفرمها داشته است. ساترا زمانی قدرتش زیاد شد که توانست در ماههای پایانی دولت دوازدهم آنها را راضی کند تا نمایش خانگی به ساترا برسد و هنگامی که وزارت ارشاد قبول کرد تا وظیفه خود را به ساترا بدهد، دیگر تلاشهای این وزارتخانه در دولت فعلی هم برای بازگرداندن بخش نمایش خانگی بینتیجه ماند. هر چند وزیر ارشاد تلاش میکرد شبکه نمایش خانگی به ارشاد بازگردد، اما در نهایت این امر صورت نگرفت و قرار بر این شد 2نماینده از سوی ارشاد در جلسات صدور مجوز ساترا حضور داشته باشند که اسامی این دو نماینده هم تا به امروز مشخص نشده است.
بهدنبال یک تعامل سازنده
ساترا تلاش میکند که سازمانش در این نمایشگاه با رسمیتی که پیدا کرده به لحاظ کیفی ارتقا و تعامل سازنده را با فعالان این عرصه برقرار کند؛ نمایشگاهی که در ۲بخش محتوا و سرویس از تاریخ یازدهم تا چهاردهم اسفند در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور سکوها و رسانههای صوت و تصویر فراگیر سراسر کشور برگزار میشود و از مجموعه کنشگرانی که در زیستبوم محتوای فضای مجازی دخیل هستند دعوت شده تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند که این دعوت منجر به حضور ۱۰۰شرکت دارای مجوز از ساترا، IPTVهای سازمان صداوسیما و چند نهاد دولتی مرتبط با زیستبوم در سالنهای ۷ و ۲۷نمایشگاه بینالمللی تهران شده است.
توضیحات ساترا برای ممیزیها در رصتا
ساترا میخواهد در این گردهمایی، ممیزیهایی که اعمال شده و مورد بحث قرار گرفته را تشریح کند. بهگفته سعید مقیسه، رئیس سازمان ساترا، بخشهایی از سریالهایی که با نظر ساترا ممیزی شده است، در بخشی از نمایشگاه بهصورت محدود نمایش داده میشود. برخی مسئولان لازم است ببینند چه بخشهایی از یکسریال ممیزی شده است. بهدلیل حذف کارگزاریهای ممیزی و انجام تمام این ممیزیها توسط افراد ثابت کار سلیقهای به حداقل رسیده؛ هرچند خطکشی در این آثار آنچنان نیست که بتوان بهراحتی آن را تعیین کرد؛ با این حال، اینکه افراد ممیزیکننده به قوانین و مقررات آشنا باشند و از فرامتنها درکی صحیح داشته باشند یا مواردی از این قبیل، باعثشده که اختلاف سلیقه به حداقل برسد، ولی منظور من اختلاف سلیقه نیست، بلکه تخلفات آشکار است.
مکث
رصتا یک فرصت است؟
برگزارکنندگان این نمایشگاه معتقد هستند که رصتا یک فرصت است تا دستاوردهای سکوهای نمایش خانگی و سایر سکوهای صوت و تصویر فراگیر حاضر در نمایشگاه توسط رسانه ملی و شبکههای رادیویی و تلویزیونی برای عموم مردم بیان شود تا نقشآفرینی سکوهای بومی در داخل و خارج از کشور مشخص شود.