شمانیوز
شما نیوز

سنگدوینی در گفتگو با شمانیوز:

پتروشیمی‌ها با مشکل زنجیره تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند/ 15 میلیارد دلار؛ ارز صادرات محصولات پتروشیمی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مهمترین چالشی که شرکت‌های پتروشیمی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به زنجیره تأمین مواد اولیه است. اگر زنجیره مواد اولیه تقویت نشود و شرکت‌های پتروشیمی نتوانند مواد خام مورد نیاز خود را تأمین کنند قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد.

پتروشیمی‌ها با مشکل زنجیره تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند/ 15 میلیارد دلار؛ ارز صادرات محصولات پتروشیمی

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شمانیوز، درباره نقش پتروشیمی‌ها در رشد و توسعه کشور گفت: پتروشیمی‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارند اما شرکت‌های پتروشیمی با یکی از مهمترین چالش‌ها روبه‌رو هستند و این چالش‌ها اجازه نداده که از تمام ظرفیت‌های این بخش استفاده شود. 

وی افزود: مهمترین چالشی که شرکت‌های پتروشیمی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به زنجیره تأمین مواد اولیه است. اگر زنجیره مواد اولیه تقویت نشود و شرکت‌های پتروشیمی نتوانند مواد خام مورد نیاز خود را تأمین کنند قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها جزئی از مجموعه‌های صنعتی کشور هستند که هم نیازهای داخلی بخش تولید را تقویت می‌کند و هم اینکه صادرات قابل توجهی دارند و ارزآوری بخش پتروشیمی چیزی بالغ بر 14 تا 15 میلیارد دلار در سال است و این واقعاً رقم کمی نیست.

سنگدوینی بیان کرد: نکته مهم این است که اگر زنجیره تأمین مواد خام بخش پتروشیمی کامل شود قطعاً دیگر بخش‌های اقتصادی با مشکل روبه‌رو نخواهند شد. بنابراین مهمترین موضوع در کشور ما در حال حاضر تکمیل زنجیره آن دسته از پتروشیمی‌هایی است که کامل نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر زنجیره تأمین مواد اولیه پتروشیمی‌ها تکمیل نشوند امکان دارد بخش قابل توجهی از ارز موجود در کشور برای خرید مواد اولیه از خارج هزینه شود، گفت: تا زمانی که خیالمان از تأمین خوراک پتروشیمی‌ها آسوده نشده به هیچ وجه نباید اجازه تأسیس و احداث واحدهای جدید پتروشیمی را صادر کرد. 

سنگدوینی تأکید کرد: مصرف انرژی در کشور بالاست و از سوی دیگر هدررفت انرژی هم به شدت وجود دارد و به همین دلیل پتروشیمی‌ها با مشکلی به نام کمبود انرژی هم روبه‌رو هستند لذا راه‌اندازی پتروشیمی‌های شدید فقط شرایط انرژی را بدتر می‌کند.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر پتروشیمی‌ها را باید به گونه‌ای سامان داد که مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشند و حتی بتوانند سوخت مورد نیاز خود را از طرق دیگر که به مصرف عمومی کشور آسیب وارد نمی‌کنند تأمین سازند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی