شمانیوز
شما نیوز

"محمد جواد لاریجانی" در مصاحبه با شبکه یورونیوز؛

خبرنگار "واشنگتن پست"به زودی آزاد می شود

 معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران اعلام کرد خبرنگار بازداشت شده روزنامه "واشنگتن پست " به زودی آزاد می شود .

به گزارش شبكه اطلاع رساني مردمي( شمانيوز): محمد جواد لاریجانی ، معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوریاسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه "یورو نیوز " اظهار داشت : "جیسون رضائیان " خبرنگار بازداشت شده روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به زودی و کمتر از یک ماه دیگر مورد عفو قرار خواهد گرفت و یا از زندان آزاد خواهد شد.

جیسون رضاییان که دارای تابعیت "ایرانی _ آمریکایی " است از سال 2012 بعنوان خبرنگار واشنگتن پست در ایران فعالیت کرده است . این خبرنگار 38 ساله به اتهام انجام فعالیت های جاسوسی درداخل ایران در بازداشت بسر می برد .
لاریجانی در بخش دیگری از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که "جیسون رضائیان " که حدود 100 روز را در زندان است ، به چه اتهامی بازداشت شده است پاسخ داد : من در موقعیتی نیستم که بتوانم قضاوت کنم ، من تنها می توانم اعلام کنم که به گزارش منابع اطلاعاتی و امنیتی وی به فعالیت هایی فراتر از کارهای خبرنگاری مشغول بوده است . فعالیت های وی در راستای نقض قوانین امنیتی در داخل ایران بوده است .
معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران همچنین در پاسخ به این گفته خبرنگار یورو نیوز که " آخرین گزارشی که رضائیان پیش از بازداشت ارسال و منتشر کرد "علاقه فراوان ایرانیان به بسکتبال " نام داشت ، چنین مقاله ای چگونه می تواند تهدید کننده امنیت ملی باشد ؟ افزود : لزوما این مقاله وی اتهامی برای او نیاورده است . بهتر است در این باره صحبت را ادامه ندهیم و من همین را بگویم که اتهامات علیه رضائیان از سوی دادستانی کل به اندازه ای قانع کننده بوده که منجر به صدور حکم بازداشت وی شده است .
وی ادامه داد : شمامی دانید ، هرگاه اتهامی علیه فردی اعلام شود دستگاه دادگستری و قضایی باید دستور بازداشت وی را صادر کند . مردم ایران نیز همانند مردم انگلیس و آمریکا نمی توانند خودشان فردی را بازداشت کنند . بنابراین این وظیفهدادستان است که فرد متهم به اختلال در امنیت کشور را بازداشت و تا زمانی که پرونده وی برای بررسی و صدور حکم آماده نشده وی را در بازداشت نگه دارد .
من فکر میکنم این پرونده در حال نزدیک شدن به مراحل پایانی خود است و به زودی رضائیان می تواند در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کند . امیدوارم که پیش از آنکه پرونده وی وارد مراحل دادگاهی شود دادستان و قاضی پرونده بتواند شواهدی را بیابد که نشان دهنده عدم انتساب اتهامات وارده به این خبرنگار واشنگتن پست باشد . اما در هر حال این تصمیم دادستان است و پرونده به دادگاه خواهد رفت . برای رضائیان چندین مورد کیفرخواست صادر شده است.
خبرنگار یورونیوز گفت: خانواده جیسون رضائیان معتقدند تمامی اتهامات علیه وی بی اساس هستند . آنها فکرمی کنند که تمامی این حرفها ساختگی است .
لاریجانی در پاسخ به این سخن ، تصریح کرد : خب هیچ دلیلی وجودندارد که ما خبرنگاری را بازداشت کنیم و او را به زندان بیاندازیم . دهها هزار خبرنگار از کشورهای خارجی در ایران فعالیت می کنند و به کشورهای خود باز میگردند . از بازداشت یک خبرنگار چه سودی برده می شود ؟ من دلیلی نمی بینم که سیستم امنیتی بخواهد در مورد وی اجهاف کرده باشد .
من انتظار دارم که وی به زودی آزاد شود . اینکه دقیقا "جیسون رضائیان "در چه روزی آزاد می شود مشخص نیست اما انتظار می رود که بررسی پرونده وی در مراحل انتهایی قرار داشته باشد . یا از وی بطور کامل رفع اتهام می شود و یا پرونده وی به دادگاه می رود ودادگاه تصمیم نهایی را برای وی خواهد گرفت .
خبرنگار یورونیوز خطاب به لاریجانی گفت : برادر شما در راس قوه قضائیه قراردارد ومی تواند هر فردی را برای دریافت عفو به رهبر معرفی نماید . آیا ممکن است وی چنین توصیه ای را انجام دهد ؟ لاریجانی در پاسخ تاکید کرد : عفو رهبری به شیوه ای که شمابیان می کنید ، نیست . این عفو خود قوانین و روش هایی دارد . اول اینکه باید مراحل دادگاهی سپری شده باشد. ممکن خود دادگاه پس از انجام تحقیقات و بررسی ها وی را عفو کند .
اما اگر چنین عفویی انجام نگرفت مرحله دوم آغاز می شود و مسیر عفو به کار می افتد . بنابراین برای دریافت عفو رهبری چنین مراحلی باید طی شود . پیش بینی می کنم در کمتر از یک ماه مراحل آزادی این خبرنگار انجام شود .
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied