شمانیوز
شما نیوز

دستاوردهای هفته صنایع‌دستی چه بود؟

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هفته صنایع‌دستی سال ۱۴۰۲ چه دستاوردهایی رقم زد.

دستاوردهای هفته صنایع‌دستی چه بود؟

به گزارش شمانیوز، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور در خصوص دستاوردهای هفته صنایع‌دستی عنوان کرد: مهم‌ترین دستاورد هفته صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲، حضور نفر اول صنایع‌دستی جهان در ایران و پاسداشت پیشکسوتان ما که در اصفهان انجام شد، بود.

وی افزود: ما هر روز هفته صنایع‌دستی سال۱۴۰۲ را با گزاره‌هایی گذراندیم که توجه سیاست‌گزاران، برنامه‌ریزان و مجریان را به صنایع‌دستی تقویت کند. پیام آقای رئیسی، رئیس جمهوری مبنی بر تسهیل بیمه ۱۰هزار نفر در هیئت دولت و هم‌گرایی نهادی بین ما و وزارت کشور، پست، جهاد کشاورزی، معاونت علمی و فناوری و معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری دستاوردهای دیگر ما در هفته صنایع دستی سال ۱۴۰۲ بودند.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: ما در هفته صنایع‌دستی 1402 خبر ثبت قلمکار اصفهان از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی را شنیدیم. همچنین حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوید داد که سند ملی صنایع‌دستی تدوین شده است و این یکی دیگر از دستاوردهای هفته صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲ بود.

جلالی ادامه داد: در هفته صنایع‌دستی سال ۱۴۰۲ یک انسجام درون‌بخشی بین گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی ایجاد شود. از طرف دیگر یک احترام متقابل بین هنرمندان، صنعتگران و بازرگانان ایجاد شد و من فکر می‌کنم که این نقطه شروعی برای برنامه‌های بعدی ما بود.

وی بیان کرد: فروش آثار فاخر هنری در نیاوران و برداشتن گام سوم در سعدآباد برای تجاری‌سازی برنامه‌هایی بودند که فقط در ستاد وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد. همچنین بیش از ۳۰۰ برنامه در کل استان‌ها و ۹۰ طرح عمرانی  در حوزه صنایع‌دستی با اعتباری نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان در هفته صنایع دستی سال۱۴۰۲ اجرا شد.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: در تاریخ ۲۷ خرداد نیز  تفاهمنامه‌ اجرای پروژه بزرگ قدرت زنجیره ارزش با هدف تعیین ارزش اقتصادی صنایع‌دستی را با بنیاد علوی منعقد شد و پس از انعقاد این تفاهم‌نامه دو هزار نفر در عرصه صنایع‌دستی مشغول به کار خواهند شد.

وی گفت: مراسم رونمایی از «مگاپروژه مشترک توسعه رسته صنایع‌دستی» با حضور مدیرعامل بنیاد علوی برگزار شد. این یک دستاورد مهم است و با اجرای این پروژه در فاز نخست پروژه برای دو هزار هنرمند در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام اشتغال ایجاد خواهد شد.

معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: پروژه «ملی اشتغال حامی» در قالب «مگا پروژه توسعه رسته صنایع‌دستی» با رویکرد اشتغال در فاز نخست از ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر حمایت می‌کند. کمک‌های فنی و اعتباری پروژه ۳۶۵۰ میلیون تومان است. بر اساس این پروژه در استان خراسان رضوی برای ۶۰۰ نفر، در خراسان جنوبی برای ۳۰۰ نفر، در خراسان شمالی برای ۴۰۰ نفر، در ایلام برای ۵۰۰ نفر و در سیستان و بلوچستان برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

علی رمضانپور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied