شمانیوز
شما نیوز

مدرس خیابانی :

ملی مس از بخش خصوصی برای توسعه صنایع پایین‌دست حمایت می کند

ملی مس از بخش خصوصی برای توسعه صنایع پایین‌دست حمایت می کند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از بخش خصوصی برای توسعه صنایع پایین دستی حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار شمانیوز ، حسین مدرس خیابانی ، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در بازدید از نمایشگاه بین المللی ایران کانمین 2024 در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه ناگوار معدن زغال سنگ طبس گفت: برگزاری نمایشگاه های اینچنینی می تواند نقطه اتصال خوبی برای تصمیم گیرندگان و همه مرتبطین در بحث توسعه و معدن برای تقویت ارتباطات ، هماهنگی و هم افزایی بیشتر باشد.

وی درخصوص طرح کیمیا (کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران) به دو رکن اصلی که یکی فرمایشات مقام معظم رهبری (معدن جایگزین نفت) و دیگری بحث استراتژیک بودن فلز مس، اشاره کرد و گفت:  در کشور حدود 20 تا 25 درصد اکتشافات صورت گرفته است که می توانیم ظرفیت بهره برداری از معادن را اضافه کرده و  ثروت آفرینی کنیم.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه  قرن آینده را قرن فلز مس می نامند، افزود: خوشبختانه با همکاری و همت و تلاش مدیران قبل و همکاران فعلی، مجموعه ذخایری که در حال حاضر برای مس اکتشاف شده و تخمین زده می شود بالغ بر بیست و نیم میلیارد تن است.

وی با اشاره به اینکه برآورد کارشناسان این است که با برنامه‌ریزی انجام شده در شرکت ملی صنایع مس ایران ذخایر مس کشور به 40 میلیارد تن برسد، افزود: گلوگاه صنایع معدنی و مشکل اصلی آن حوزه اکتشاف است و نمی‌خواهیم این چالش متوجه صنعت مس کشور باشد؛ بنابراین باید برای تولید کاتد، صنایع پایین دستی و اکتشاف برنامه داشته باشیم.

مدرس‌خیابانی، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه نیز به تولید 800 هزار تنی کاتد مس تاکید شده، افزود: درحال حاضر تولید کاتد مس 300 هزار تن است و افزایش تولید این محصول استراتژیک ضروری و تکلیف است. بر این اساس پروژه کیمیا بر پایه مطالعات کارشناسی و اسناد علمی تدوین، در هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران تصویب و به مراجع تصمیم‌گیر همچون ایمیدرو و وزارت صمت ارایه شده است. این طرح دربرگیرنده کل زنجیره عمودی کاتد مس شامل، ذخایر، اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری معادن و تولید کنستانتره 4.3 میلیون تنی و کاتد یک میلیون تنی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در ادامه به چالش‌های پیش‌روی این طرح و برنامه‌ریزی ملی مس برای حل آن اشاره کرد و اظهارداشت: ما برای تولید کاتد مس با محدودیت برق و آب مواجه هستیم. شرکت ملی صنایع مس ایران حتما باید بتواند برای تولید کاتد یک میلیون تنی، برق و آب مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه‌های اختصاصی تولید و تامین کند.

وی افزود: این زیر ساخت‌ها شامل تامین آب از طریق خط اختصاصی انتقال آب خلیج‌فارس، تصفیه پساب‌های شهری و بازچرخانی آب‌های غیرمتعارف و همچنین تولید برق از طریق احداث نیروگاه‌های حرارتی کوچک مقیاس، نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی است. همه این موارد در طرح کیمیا پیش‌بینی و تدوین شده است؛ امیدوارم با تولید یک میلیون تنی سالانه کاتد مس کمبودی در تامین این محصول نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر بهره‌برداری ملی مس از تجهیزات تولید داخل، گفت: همه نگاه شرکت ملی صنایع مس بر این معطوف است که طرح کیمیا و همه برنامه‌های عملیاتی از طریق تجهیزات ساخت داخل اجرایی شود. اجرای برنامه‌ها از طریق واردات تجهیزات هنر نیست. به عنوان مثال ساخت دامپتراک ملی به همت شرکت ملی صنایع مس ایران و با مشارکت گروه مپنا در دستورکار قرار گرفت و اقدامات مهم دیگری نیز در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران  در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه‌ریزی‌های آتی برای افزایش تولید کاتد مس در زیرمجموعه‌ها، گفت:ما باید یک تقسیم کار ملی در حوزه تولید کاتد مس داشته باشیم. بخش بالا دست که هم حجم سرمایه‌گذاری در آن عظیم‌تر و هم بازگشت سرمایه آن زمانبر است، توسط شرکت ملی صنایع مس ایران انجام می‌شود.

حسین مدرس‌خیابانی ادامه داد: اما توسعه بخش پایین دست مس حتما باید به کمک انجمن مس و بخش خصوصی انجام شود. از طرف دیگر برای ما تولید یک میلیون تن کاتد کافی نیست؛ ما باید بتوانیم کاتد را به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم. پایین‌دست مس تنها مفتول و لوله و ورق نیست و شامل 300 رسته انواع محصول می‌شود و ملی مس از بخش خصوصی برای ورود به بخش پایین دست حمایت می‌کند.

وی به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه مس نیز اشاره کرد و گفت: منابع فعلی این صندوق 200 میلیارد تومان است به زودی به یک همت می‌رسد و این اطمینان را می‌دهم که شرکت ملی صنایع مس با منابع این صندوق از طرح‌های دانش بنیان بخش خصوصی حمایت می‌کند.

 

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی