شمانیوز
شما نیوز

در دومین رویداد ملی «آرمان ما» برگزار شد؛

برای زیست مجازی و کنشگری فعالانه در شبکه‌های اجتماعی، به آموزش نیاز داریم/ حضور صرف در این بستر کفایت نمی‌کند

دوره آموزش تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی طی دومین رویداد ملی آرمان ما برگزار شد و پنج سرفصل مورد بررسی تخصصی قرار گرفت. مسئول این پنل تخصصی به تشریح جلسات برگزارشده در این رویداد پرداخته است.

به گزارش شمانیوز و به نقل از سراج24؛ به گزارش سراج24، دوره آموزش تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی طی دومین رویداد ملی «آرمان ما» برگزار شد. این دوره در این رویداد طی پنج سرفصل شامل سوژه‌یابی، روایت‌نویسی، عملیات روانی، رفتارشناسی نسل زد (Z) در رسانه‌های اجتماعی و تحلیل ساختار سیاسی آمریکا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

محمد شیروانی، مسئول پنل تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی در این رویداد، طی گفت‌وگویی با خبرنگار سراج24 مقدمه‌ای از این دوره را تشریح کرد و گفت: نظر به گسترش روزافزون ارتباطات در دنیا و افزایش شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیری حضور در آن توسط عموم مردم جامعه و به‌ویژه برنامه‌ریزی و انتظار معاندین برای ضربه‌زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با حربه‌های رسانه‌ای مختلف، دیگر حضور صرف و تاثیرپذیری از این شبکه‌ها کفایت نمی‌کند و نیاز به آموزش و یادگیری برای زیست مجازی و کنشگری فعالانه موثر داریم.

وی افزود: از این رو مرکز شبکه‌های اجتماعی سازمان فضای مجازی سراج اقدام به تهیه پنل این مرکز در دومین رویداد ملی آرمان ما کرد و با استفاده از بازخوردگیری مثبتی که از پنل دوره قبلی گرفته بود و همچنین نیاز مخاطبین، دوره دوم را بر اساس سه محور اساسی بازخوانی، آموزش و تحلیل، تدوین نمود که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

روایت نویسی؛ نگرشی جدید در تشریح روایت‌ها

این کارشناس مطرح کرد: یکی از سرفصل‌های ارائه‌شده، روایت‌نویسی است که در این سرفصل خود بنده به عنوان مدرس حاضر بودم و اصول روایت‌نویسی را با برشی به شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطب قرار دادم تا بر اساس معیارهای ارزش‌های خبری، سوژه خود را انتخاب نماید و با استفاده از تعریف عام روایت‌نویسی و انتخاب نوع زاویه دید در سطوح و سبک‌های مختلف و با استفاده از تکنیک و تاکتیک‌های عملیات روانی در جنگ روایت‌ها به تولید خرده روایت‌ها بپردازد و به جای خبرگزاری بودن، روایت خاص خود را داشته باشد.

سوژه‌یابی؛ اساسی‌ترین اقدام برای شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

مسئول پنل تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی در ادامه دیگر سرفصل این دوره را معرفی و بیان کرد: سرفصل دیگر با عنوان سوژه‌یابی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. این بخش که یکی از اساسی‌ترین و سخت‌ترین اقدامات برای شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است، آقای مرتضی قربانی به عنوان مدرس، به تعریف سوژه‌یابی پرداخت. همچنین او این مسئله را که چطور یک سوژه‌پرداز خوب با تشخیص خبر از غیرخبر و با استفاده از زاویه دید ۳۶۰ درجه و اطلاعات کافی با چاشنی نگاه نقادانه، سوژه مورد نظر خود را پیدا و در قالب مناسب به دست‌آمده از سواد رسانه به مخاطبی که آن را  شناسایی و شناخته است به منظور اثر‌گذاری ارائه کند، تشریح و تبیین کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: توجه به این نکته در این سرفصل ضروری بود که سوژه باید در کنار متمایز و بکر بودن دارای یکی از ویژگی‌های اطلاع‌رسانی، آموزش‌دهندگی و سرگرم‌کنندگی باشد و یا پاسخ‌دهنده‌ی ابهامی عمومی و متناسب با زمان باشد و آن را می‌توان به صورت طبیعی یا مصنوعی با روش‌هایی همچون تجربه شخصی، مشاهده و بازدید میدانی، خلاقیت و همفکری، رصد تحولات، منابع رسمی و از همه مهم‌تر از طریق ارتباطات مردمی به دست آورد که قابلیت اجرایی‌شدن نیز داشته باشد.

عملیات روانی؛ بخشی پنهان در فضای مجازی

شیروانی سرفصل دیگر این دوره را تشریح کرد و اظهار داشت: در فصل سوم که در واقع یکی از بخش‌های پنهان در فضای مجازی است، آقای بشیر جهان‌تیغ به توضیح عملیات روانی در شبکه‌های اجتماعی پرداخت و بر این اصل تاکید داشت که علم تولید پیام برای انتقال به مخاطب و انتشار آن به جهت تغییر در رفتار است. در واقع در این مکانیزم با استفاده از ذهن خودآگاه، بر ذهن ناخودآگاه جامعه هدف و مخاطب خود تاثیر می‌گذاریم.

این کارشناس ادامه داد: طراحان عملیات روانی با شناسایی و رصد سوژه‌ها، به نقاط ضعف افراد که ناشی از علایق، سلایق و یا حتی تاریخچه زندگی افراد است، دست پیدا می‌کنند و از آن به عنوان اهرم فشاری برای تاثیرپذیرکردن و تغییر رفتار استفاده می‌کنند. پس لازم است به جهت جلوگیری از این امر در فضای مجازی، هیچ وقت خود واقعی خود نبود و یک من، فرای من واقعی خود و جدا از محدودیت‌ها ایجاد کرد.

وی همچنین متذکر شد: در پایان باید در نظر داشت که تاثیرگذاری در عملیات روانی حتما به صورت غیرمستقیم است و پیروز کسی است که به جای درگیری مستقیم با دشمن، به جذب مخاطب بیشتر بپردازد و همواره شرط تاثیرگذار بودن، هدفمندی و بدون تفکر آنلاین نشدن است.

نسل Z و رفتارهای او در شبکه‌های اجتماعی

مسئول پنل تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی در توضیح دیگر سرفصل این دوره گفت: در بخش چهارم با توجه به اهمیت موضوع آقای سید سجاد طباطباییان به سرعت پیشرفت تکنولوژی و رابطه مستقیم آن با تغییر نسل‌ها پرداخت. در هر دوره‌ای، آخرین نسل از بشر که پا به عرصه‌ی تولید و تفکر گذاشته است را نسل Z می‌نامند که ثابت هم نیست. شناخت مختصات و ویژگی‌های این نسل و تعامل آن‌ها با یکدیگر و کنش‌گری فردی و اجتماعی آنان در شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: نسل Z حاضر که اولین بومی‌های دنیای دیجیتال هستند به دلیل دسترسی به تکنولوژی‌هایی چون اینترنت و تلفن همراه در محاصره اطلاعاتی هستند و دایره ارتباطات آنان حالت جهانی دارد و بازی‌ها نیز در شکل‌گیری شخصیت، نقش، تعاملات اجتماعی و حتی یادگیری آنان تاثیر بسزایی دارد.

این کارشناس تاکید داشت: این نسل نه تنها پیرو نیست، بلکه رهبر بالقوه است که البته پیروی هم می‌شود و به شدت تبلیغات‌گریز و شعارگریز است و توهم دانایی ناشی از ورودی اطلاعات زیاد باعث شده خود را از نظر کارشناسی بی‌نیاز بداند و به نوعی اقتدارگریز باشد. نسل Z در شبکه‌های اجتماعی یک هویت دوگانه دارد و پشت آواتارها کنش می‌کند و به جای ارزش‌های جاعه‌ی خود، تابع ارزش‌های همان شبکه‌ها است و در بعد برون‌داد جمعی نیز دچار فردیت باختگی است؛ به این معنا که نظام منطقی و ارزشی خود را کنار می‌گذارد و از نظام ارزشی یک جمع، هرچند بدون منطبق، تبعیت می‌کند و گاه حتی به تحریف ترجیهات می‌پردازد و محتواهایی برخلاف عقیده واقعی خود نیز تولید می‌کند.

حسن ختام برنامه با تحلیل ساختار سیاسی آمریکا

شیروانی آخرین سرفصل این رویداد را نیز معرفی کرد و توضیح داد: در فصل پایانی و به عنوان حسن ختام نیز به جهت اهمیت بحث دشمن‌شناسی که در فصل عملیات روانی نیز به آن اشاره شده بود، آقای محمدمهدی عباسی به تحلیل ساختار سیاسی آمریکا و جریانات سیاسی آن پرداخت تا رو به زوال بودن استکبار جهانی نیز بیشتر از هر زمان دیگر قابل مشاهده و لمس باشد.

وی اضافه کرد: ساختار ایالات متحده آمریکا نیز مثل خیلی از کشورهای دنیا به نوعی مطابق با قوای سه‌گانه مرسوم در دنیاست که همدیگر را نیز کنترل می‌کنند. قوه اول، برای قانون‌گذاری و متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا است. قوم دوم، شامل ساختار قضایی آمریکاست که به خاطر تفاوت قوانین فدرالی و ایالتی به صورت جداگانه پیش می‌روند و در راس آن دیوان عالی آمریکا قرار دارد. قوه سوم که در واقع اجرایی است همان دولت آمریکاست که به خاطر قدرت آن نسبت به دو قوه دیگر، موضوعیت دارد.

مسئول پنل تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی همچنین اشاره کرد: در ادامه توضیحاتی در مورد فعالیت احزاب در آمریکا و نحوه انتخاب دو نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه گردید که نشان از یک الیگارشی هوشمند به جای دموکراسی در ساختار سیاسی آمریکا بود که نسل جدید و جوانان آمریکایی با آن مخالف بوده و خواستار قطع حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم نامشروع صهیونیستی و توجه به مشکلات داخلی کشور خود هستند.

 

شیروانی در پایان گفت‌وگو مطرح کرد: به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست. قطعا این دوره و سایر دوره‌ها نیز پایان آموختن نیست و در فضای تکنولوژی‌زده‌ی عصر ما، هر روز نیاز به مرور این مطالب و دوره‌ها و تطبیق مداوم آن با سرفصل‌های جدید است تا ان‌شاءالله شاهد آوینی‌هایی برای روایت فتح ظهور حضرت عشق باشیم. در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد ملی که از مدت‌ها قبل زحمت کشیدند، از اساتید عزیز که وقت گرانمایه خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین شرکت‌کنندگان گرامی که توفیق خادمی خود را در این رویداد مهم ملی به ما دادند نیز کمال تقدیر و تشکر را دارم و از خداوند متعال می‌خواهم که ما را از سفیران رسانه‌ای حضرت ولی عصر(عج) در این جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها و در این نبرد آخرالزمانی به برکت صلواتی بر محمد(ص) و آل محمد(ص) قرار دهد.

 

دومین رویداد ملی «آرمان ما» از سیزدهم الی هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ در یازده پنل تخصصی شامل ۳۹ سرفصل با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند از طریق ثبت‌نام در jaryan.app اقدام نمایند. گفتنی است پیش از این مقرر بود رویداد آرمان ما از تاریخ ششم الی سیزدهم مرداد ماه برگزار گردد که به علت استقبال گسترده از آن مهلت ثبت‌نام تمدید شد.

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی