چه کسی پاسخگوی نارضایتی مخاطبان سینماهاست؟
غلامرضا فرجی با اشاره به اینکه نظارتی برای سیستم پخش سینماها و بررسی کیفیت آنها وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه سینماشهر به عنوان متولیان این امر به آن رسیدگی کنند.
به گزارش ایسنا کیفیت سیستمهای پخش فیلم در سینماها به علت نداشتن ناظر و بررسیهای منظم گاهی دچار افت شده و همین عامل باعث بروز شکایاتی از طرف سازندگان فیلم و مخاطبان میشود. برهمین اساس مدتی است که سازندگان فیلمهای سینمایی از کیفیت پایین نمایش در بعضی از سینماها شکایت دارند و اظهار میکنند که برخی سینماداران برای بالا بردن عمر مفید دستگاههای پخش فیلم خود، آنها را دستکاری کرده و در حالتی قرار میدهند که دستگاه پخشکننده نتواند از حداکثر کیفیت خود استفاده کند یا اینکه نسبت به بهروزرسانی دستگاهها و کنترل کیفیت آنها بیتوجه هستند.
در اینباره غلامرضا فرجی ـ سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش حوزه هنری ـ در گفتوگویی با ایسنا با اشاره به اینکه انجمن سینماداران هم درباره این موضوع جلساتی را داشته است، به ایسنا گفت: متاسفانه نظارتی برای بررسی کیفیت پخش فیلم در سینماها وجود ندارد و گاهی علت پایین بودن کیفیت پخش در برخی سالنهای سینمایی، نبود کیفیت لازم در برخی فیلمهای سینمایی اعلام شده و بخشی هم مرتبط است با بعضی سینماها که استانداردهای لازم را ندارند.
او ادامه داد: سیستم سینما که از پیشرفتهترین سیستمهای پخش فیلم محسوب میشود، در برخی سینماهای کشور نصب شده است، ولی باز هم کیفیت آثاری که در آن سالنها میبینیم پایین است. با این حال متاسفانه نظارتی در این حوزه وجود ندارد. وقتی سیستم آپارات به سیستمهای نمایش روز دنیا تبدیل شد باید بعد از مدتی که از دستگاه استفاده میشود آن را تعمیر، جایگزین یا بهروزرسانی کرد.
فرجی با اشاره به اینکه «سیستمی که اکنون از آن استفاده میکنیم، E سینما است که تعدادی از این سیستمها ساخت ایران هستند»، اضافه کرد: در حال حاضر در تعدادی از پردیسهای سینمایی مثل فرهنگ، آزادی، کوروش و هویزه مشهد از سیستم D سینما استفاده میشود. D سینما یک تکنولوژی آمریکایی دارد که البته هزینه خرید و نگهداری آن بسیار بالا است ولی بهترین کیفیت را در پخش دارد.
مدیر پخش حوزه هنری همچنین درباره سینماهایی که برای بالا بردن عمر دستگاه پخش فیلم، کیفیت نمایششان را پایین میآورند، گفت: این نکته نمیتواند قابل قبول باشد، زیرا همان قدر که سرمایهگذار فیلم برای برگرداندن سرمایهاش به دنبال جذب مخاطب است، سینمادار هم همین فکر را میکند. سینما چون یک مکان ثابت دارد و مخاطب، آنجا را پاتوق خود میکند بنابراین سینمادار باید همه امکانات را در نظر بگیرد تا مخاطب به آن جذب شود و دوباره به آن مراجعه کند. این امکانات شامل ارائه بهترین سرویس، نمایش و صدا میشود بنابراین منطقی نیست که سینمادار دست به چنین کاری بزند.
فرجی با بیان اینکه این مواردی است که بعضی تهیهکنندگان هم به آن اشاره کردهاند، افزود: این شکایات در انجمن سینماداران هم بررسی و مشخص شد که این گفته صحت ندارد. شاید بعضا اتفاق بیفتد که مثلا لامپی استفاده شده که چون منتظر نوع جایگزین آن بودند، در مدتی که لامپ جدید به دست سینماداران برسد مقدار نور لامپ را کم کند.
او درباره متولی نظارت بر کیفیت سینماها گفت: متولی سیستم دیجیتال سینماها، موسسه سینما شهر و وزارت ارشاد هستند. اکنون نیز برای بهینهسازی و بهروزرسانی این دستگاهها باید کاری انجام شود. اگر قرار است که این سیستم بهروزرسانی شوند، موسسه سینما شهر باید به آنها رسیدگی کند.
فرجی در پایان با بیان اینکه این حق مخاطب است که از امکاناتی که پول برای آن پرداخت میکند استفاده کند، به مشکلات مالی سینماداران اشاره و اظهار کرد: هزینههایی مثل پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن سینماها چندین برابر شده است. به طور مثال هزینه برق یک تک سالن در شهر تهران روزی ۶۰ هزار تومان است. این در حالی است که سینمادار هیچ یارانهای هم از دولت دریافت نمیکند. بهروزرسانی سالنها حق طبیعی مخاطبان است ولی بنیه مالی مالکان سینما این اجازه را به آنها نمیدهد. امیدواریم که خود وزارت ارشاد و سینماشهر که متولی این کار بودند به این امر بپردازند.