شمانیوز
شما نیوز

بیانیه خبرنگاران درباره باید و نبایدهای وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی

بیانیه خبرنگاران درباره باید و نبایدهای وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی

خبرنگاران تخصصی حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بیانیه ای خطالب به سید رضا صالحی امیری وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، باید و نبایدهای این حوزه مهم تمدنی ایران را مطرح کردند.

به گزارش شمانیوز، در این بیانیه آمده است: میراث‌داران مُلک و ملت و میهن باشیم. 

 

جناب آقای سید رضا صالحی امیری 

وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 

 

با درود و احترام 

نخست، انتخاب جناب‌عالی به‌عنوان سومین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را تبریک عرض می‌کنیم.

امیدواریم با توجه‌ به سابقه تألیفات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی که در کارنامه کاری شما وجود دارد، نقشه راه دقیقی برای حرکت درست وزارتخانه مهم میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعریف نمایید. 

خبرنگاران تخصصی حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دهه‌هاست که دیدبان، روایتگر و تحلیل‌کننده اوضاع‌واحوال گنجینه‌های ایران بوده‌اند و حالا امید دارند تا با خاطرنشان‌کردن نکاتی به جنابعالی، چراغ راه مسیر پرفرازونشیب حفاظت از داشته‌ها‌ی ارزشمند ایرانمان را پرفروغ کنند.

 

۱. حفاظت تمام‌قد از حرایم میراث‌فرهنگی

از حد و حدود قانونی حریم آثار تاریخی کشور کوتاه نیایید! یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ما تغییرات در حرایم میراث ایران است؛ اما امیدوارانه انتظار داریم که پاسخی به نگرانی‌ها بدهید و بیش‌ازپیش وجهه میراث بانی خود را به دغدغه‌مندان اثبات نمایید. خط‌قرمز همه ما می‌بایست حفظ عرصه و حریم بافت‌های تاریخی باشد چرا که در دهه‌های گذشته به علت گسترش شهرها بخصوص احداث خیابان‌های جدید بافت‌های تاریخی مورد تهدید جدی قرار گرفته‌اند و زمان نجات، همین امروز است.

 

۲. بهره‌بردن از کارشناسان دغدغه‌مند در تصمیم‌گیری‌ها‌

لازم است در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان درباره میراث ملی ایرانیان از اندیشه‌های جمعی بدنه کارشناسی درون‌سازمانی، نخبگان سه حوزه فعال در خارج از وزارتخانه و از نظرات کارشناسی خبرنگاران تخصصی این حوزه استفاده شود. بدیهی‌ست که این حضور می‌بایست جدی باشد و نه نمایشی‌. 

 

۳. خارج‌کردن وزارتخانه از حیاط‌ خلوت سیاسی!

وزارتخانه نیازی به حضور مسئولانی که اندک آگاهی از اهمیت میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و کارکردهای گردشگری ندارند و صرفاً چهره‌های سیاسی و جذبی هستند، ندارد تا تصمیم‌گیری بر عهده نخبگان و آگاهان این حوزه باشد.

 

۴. توجه به ظرفیت تشکل‌ها و امور مجامع

تقویت همه تشکل‌های غیردولتی و صنف‌های تخصصی و مشاوره گرفتن از آنها و برون‌سپاری برخی از امور وزارتخانه و ادارات کل، ضرورت دارد. همچنین برخی از نخبگان تشکل‌ها را می‌توان بر حسب نیاز برای پر کردن جایگاه‌های خالی، طی مراحل قانونی جذب و به ساختار علمی وزارت متصل کرد.

 

۵. ایستادگی قانونی در برابر حفاران غیرقانونی

یکی از چالش‌های مهم این حوزه حضور حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیای عتیقه است. حفاران مبتدی و حرفه‌ای به علت ضعف قوانین و حتی اعمال نادرست آن وقیحانه به اعمال سودجویانه خود اقدام می‌کنند. تقویت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در کل کشور باید از وظایف اصلی این وزارتخانه باشد.

از سویی بهانه‌های نبود بودجه جهت کاوش‌های باستان‌شناسی به دست متخصصین و باستان‌شناسان موجب شده تا بسیاری از باستان‌شناسان جوان بیکار مانده و تجربه کاوش را به دست نیاورند و از سویی موجب شده که بخشی از محوطه‌ها بی‌آنکه نجات‌بخشی شوند در پروژه‌های عمرانی مورد تعرض قرار بگیرند. 

 

۶. برخورد با کاسبان میراث

درآمدزایی‌‌های سطحی از میراث ملی و جهانی کشور، یکی از مشکلات مهم پیش روست. برخی از مسئولین استانی و ملی وزارتخانه میراث مصداق بارز نمک شده‌اند، علناً اعلام می‌کنند که کاسبان میراث هستند و به جان گنجینه‌های ارزشمند ایران افتاده‌اند. شایسته است که شناسایی و حذف این افراد در اولویت حضرت‌عالی باشد.

 

۷. پاسخگویی

ضمن سپاس از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخگویی به پیگیری‌های خبرنگاران، اما با صراحت خواهان پاسخگویی و دردسترس‌بودن شخص وزیر و قائم‌مقامتن ایشان و همه معاونین در مقابل خبرنگاران تخصصی هستیم تا در دولت وفاق ملی، مؤثرتر ایفای وظیفه کنیم.

 

۸. رسیدگی به داد مظلومان صنایع‌دستی

موضوع صنایع‌دستی که از بخش‌های بسیار مظلوم این وزارتخانه به شمار می‌آید و بسیاری از اعتبارات آن در سایر بخش‌ها خرج می‌شود. خواهان شناسایی هرچه بیشتر صنعتگران، افزایش بیمه‌شدگان صنایع‌دستی، افزایش بازارچه‌های عرضه صنایع‌دستی وخ برگزاری نمایشگاه‌های کیفی صنایع‌دستی هستیم. سازمان صنایع‌دستی پیش از ادغام خود، از املاک زیادی برخوردار بود که انتظار می‌رود بخشی از این املاک در جهت توسعه و توجه قراردادن صنایع‌دستی مورداستفاده قرار گیرد.

موضوع مهم دیگر در زمینه صنایع‌دستی توجه به توسعه صادرات صنایع‌دستی و جلوگیری از محصولات کم‌کیفیت و بی‌کیفیت خارجی به داخل کشور است.

 

۹. رفع کاستی‌های حوزه گردشگری

حوزه گردشگری از کاستی‌های فراوانی رنج می‌برد؛ از تولید محتوای کیفی برای معرفی هرچه بیشتر ایران به دنیا و ضرورت رفع ایران‌هراسی گرفته تا استفاده از تجربیات همه رسانه‌ها و انتشاراتی که محتوای موردنظر را بادقت بیشتر تهیه و عرضه کنند.

نیاز است در این حوزه به این مسائل توجه ویژه شود: صنعت گردشگری در ایران بیش از هر چیز متأثر از نهاد سیاست بوده و متناسب با تحولات سیاسی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

ضرورت شناسایی و توسعه بازارهای هدف گردشگری کشور به‌ویژه در حوزه کشورهای همسایه و شرکای راهبردی، ایجاد زمینه‌های مشارکت و حضور فعالانه ذی‌نفعان بخش خصوصی در تعامل با کشورهای بازار هدف، معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور به‌ویژه با بهره‌گیری از ابزارهای نوین و بازاریابی دیجیتال، تنوع‌بخشی به محصول گردشگری خارجی و حمایت از حضور فعالان و ایده‌های نوآورانه در این حوزه، شناسایی فرصت‌ها و حضور فعالانه در نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی، ارتباط مؤثر با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در حوزه گردشگری، ارائه برنامه و پیگیری امور مربوط به تسهیل سفر گردشگران خارجی به کشور، استفاده از ظرفیت‌ها و ارتقای همکاری‌های بین دستگاهی جهت اهداف توسعه گردشگری خارجی و سایر امور محوله را دوچندان می‌کند.

رفع مشکلات فرودگاهی، کمبود واحدهای اقامتی و البته توجه به استانداردهای کیفی آنها، کاستی‌های حمل‌ونقل، تقویت بخش نیروی تخصصی انسانی کارشناس در معاونت‌های گردشگری همه استان‌ها، رفع وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی، کمبود مراکز رفاهی و کیفیت ارائه خدمات آن‌ها، توجه به انواع گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، گردشگری آبی، گردشگری ورزشی، گردشگری خوراک و... است.

 

۱۰. رنگ‌زدایی از زیر ساخت‌ها

دغدغه‌ها در وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی بسیارند؛ از ضرورت توجه به همه نیازهای پایگاه‌های جهانی و ملی که عمده آنها با رنج بسیار مواجه هستند تا توجه به ساختار اداری شهرستان‌های تحت امر وزارتخانه که بی‌نهایت فرسوده هستند.

همچنین ارتقا برخی از نمایندگی‌ها به اداره، مرمت اصولی بناها، ضرورت استعلام گرفتن همه دستگاه‌ها از وزارتخانه پیش از انجام هر پروژه‌ای، توجه به کیفیت پروژه‌های گردشگری، توجه به مقوله ثبت ملی، توجه‌کردن به انجام پژوهش‌ها در تمام موارد، توجه‌کردن به موضوع مردم‌شناسی که پایه و اساس بسیاری از امور است و همچنین پاسخگویی دقیق و کارشناسی به همه استعلام‌های ذی‌نفعان. 

آنچه که در این بیانیه به آن اشاره شد تنها بخش اندکی از انتظارات ما به‌عنوان خبرنگاران تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی است.

همچنین انتظار داریم که جنابعالی با اثرگذاری هرچه بیشتر در این وزارتخانه، مأموریت خویش را با رعایت همه موارد قانونی و دوری از هرگونه فرمان‌برداری ناشایست که ممکن است منجر به صدمه‌زدن به حوزه تحت امر این وزارتخانه شود را به‌سلامتی و تندرستی و با کارنامه‌ای پر بار به سرانجام برسانید.

 

فهرست اسامی خبرنگاران تخصصی فعال در رسانه‌های مختلف که این بیانیه را امضا کرده‌اند، به این شرح اعلام می‌شود: 

۱- مجتبی گهستونی  

۲- نفیسه حاجاتی  

۳- ماندانا خرم  

۴- منوچهر دین‌پرست 

۵- مطهره کشاورز محمدیان 

۶- سمیرا محب علی 

۷- مریم جلیلوند  

۸- سمیرا قاسمی  

۹- نادر نینوایی  

۱۰- رضا پور زارعی 

۱۱- فاطمه رهبر  

۱۲- معصومه دیودار 

۱۳- آناهید خزیر  

۱۴- محمدحسن سلیمانی  

۱۵_ بهنام صابر نعمتی

۱۶- افشین مجلسی 

۱۷- مهدی گوهری 

۱۸- سیمین ثقفی 

۱۹- مریم مقدم  

۲۰- الهام گوران 

۲۱- مهرداد حمزه 

۲۲- نفیسه کلهر  

۲۳- سعید فتوحی  

۲۴- سید محسن هاشمی 

۲۵- لیلا ضامنی  

۲۶- نگار جمشیدنژاد  

۲۷- نیلوفر منصوری  

۲۸- صدیقه نژاد قربان 

۲۹- اشکان بروج

۳۰_احمدرضا معراجی

۳۱_علیرضا رمضانپور

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی