شمانیوز
شما نیوز

جشن حافظ

اهدای ثمره یک عمر فعالیت هنری به مردم اصفهان

روز گذشته در بیست و یکمین جشن حافظ از مسعود کیمیایی به دلیل یک عمر فعالیت هنری و انجام رسالت هنری تقدیر شد. او که به دلیل کسالت جسمی در این جشن حاضر نشده بود جایزه خود را به مردم اصفهان اهدا کرد.

اهدای ثمره یک عمر فعالیت هنری به مردم اصفهان

به گزارش شمانیوز: مسعود کیمیایی فردی است که همواره سبک فیلم سازی خود را در این سال ها حفظ کرده است. سبکی که شاید پیش از انقلاب رایج تر بود و طرفداران بیشتری داشت. اما او کماکان دغدغه های خود در این سبک با مخاطب به اشتراک گذاشته است. هرچند که او در این سال ها کم کار شده است اما نتایج آثار او بر سینما سایه انداخته است به همین دلیل در 12مین جین حافظ از یک عمر فعالیت هنری او تقدیر شد. و او که همواره در کنار کردم بوده است جایزه خود را به مردم اصفهان و زاینده رود بی آب اهدا کرد.

مسعود کیمیایی متولد ۷ امرداد ۱۳۲۰ و اهل تهران است. او فیلم‌ساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی است. فیلم "قیصر" از معروف‌ترین و مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. منتقدان و صاحب مظران حوزه سینما، کیمیایی را کارگردانی مؤلف و تأثیرگذار می دانند. کسی که در در شکل‌گیری اقتصاد سینمای ایران نقشی مهمی ایفا کرده است. کیمیایی همواره قهرمان یازی را در آثار خود حفظ کرده و به نوعی امضای کارهای قهرمان های فیلم هایش هستند.

مسعود کیمیایی، اصالتا اهل تهران است. او در خیابان چراغ‌برق یا چراغ‌گاز در کوچهٔ سراج‌الملک به دنیا امده است. خانواده کیمیایی هنگامی که او سه سال داشت به خانه‌ای در کوچه سید ابراهیم در خیابان ری تهران نقل مکان کردند. خیابان عین الدوله (خیابان ایران) و سرانجام در خیابان بهار آخرین مناطقی بودند که او با خانواده اش در آنجا زندگی کرد. او دو خواهر و یک برادر دارد. از دبیرستان بدر، دیپلم متوسطه گرفت. پس از پایان دوران دبیرستان کم‌کم وارد محافل روشنفکری شد و همراه چند تن از دوستان علاقه‌مند، انتشارات طُرفه را پایه گذاری کرد.

او سه با ازدواج کرده است و دخترش گیلدا حاصل ازدواج اول و پولاد، پسرش، حاصب ازدواج دوم او است.

اما بازرترین ویژگی فیلم های کیمیایی دیالوگ های اوست که همچنان دیالوگ بسیاری از فیلم هایش ماندگار شده است. او از زبان عامیه و کوچه بازاری استفاده می کند و به سبک زندگی این قشر و همچنین ادبیات آنها تسلط کامل دارد. بارزترین توانایی کیمیایی در فیلمنامه‌هایش دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های خاص اوست. کیمیایی در ایجاد ضرباهنگ مناسب برای ادای آن‌ها مهارت زیادی دارد. علی حاتمی و کیمیایی خالق بخش عمده‌ای از مشهورترین دیالوگ‌های تاریخ سینمای ایران هستند. از آن جمله گفتار می‌توان از گفتار ملک مطیعی، مفید و وثوقی در فیلم قیصر و قریبیان و وثوقی در فیلم گوزن‌ها نام برد. می‌توان گفت پیام قهرمانان فیلم‌های کیمیایی در چند دیالوگ مهم در لابلای فیلم آشکار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی