شمانیوز
شما نیوز

ماه رمضان

ماه رمضان سال 1401 چه روزی است؟

با ما همراه باشید تا شما را با تاریخ دقیق شروع و پایان ماه مبارک رمضان در سال 1401 شمسی و 1442 قمری آشنا کنیم .

ماه رمضان سال 1401 چه روزی است؟

به گزارش شمانیوز: تاریخ شروع رمضان 1401 مصادف است با شنبه 13 فروردین 1400 و 01 رمضان 1442 هجری قمری (در صورتی که ماه شعبان 29 روزه باشد) و در صورتی که ماه شعبان 30 روزه باشد ، تاریخ شروع ماه رمضان مصادف است با یکشنبه 14 فروردین 1401 و پایان ماه رمضان 1401 نیز مصادف است با دوشنبه 12 اردیبهشت 1400 و عید سعید فطر [ ١ شوال ] 1443 هجری قمری است.

 

چرا تاریخ شروع ماه رمضان هر سال تغییر می‌کند؟

به علت قمری بودن این ماه، در ایران شروع ماه رمضان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این ماه در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

این اتفاق به این خاطر می‌افتد که تعداد روز‌های ماه قمری ۳۵۴ روز است و تعداد روز‌های شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه به ۳۶۶ روز نیز تغییر پیدا می‌کند.

 

کدام سال دو ماه رمضان داریم؟

سال ١۴٠٢ دو ماه رمضان خواهیم داشت یعنی مثل سال ٩۵ که در تقویم دو بار روز زن داشتیم، ماه رمضان در این سال یک بار در بهار و بار دیگر در زمستان همان سال رخ می‌دهد، تاریخ شروع آن را می‌توانید در ادامه این مطلب مشاهده کنید.

 

تاریخ دقیق شروع ماه رمضان سال ۱۴۰۱ چه روزی است ؟

ماه رمضان در ایران

رمضان یک مناسبت مذهبی است که در نهمین ماه قمری، ماه رمضان، رخ می‌دهد. مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام نازل شده‌است. در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.

این ماه به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. شب قدر ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان سه شب از شب های ماه رمضان که از نظر مسلمانان مهم ترین شب سال می‌باشد، یکی از سوره‌های قرآن به نام سوره قدر به توصیف این شب پرداخته‌است ولی در قرآن به‌طور صریح به شماره شب آن در ماه رمضان اشاره نشده‌است.

در شب ۱۹ این ماه امیرالمومنین، علی (ع)، امام اول شیعیان به دست یکی از خوارج یعنی ابن ملجم مرادی زخمی شدند و بعد از سه شب در ۲۳ رمضان به شهادت رسیدند

 

اعمال ماه رمضان

روزه

مهم ترین پرهیز این ماه روزه داری، است. روزه داران از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند البته لزومی ندارد افراد بیمار روزه بگیرند. برخی اعمال روزه داری در قرآن طی آیه‌های ۱۸۳ الی ۱۸۸ سوره بقره اشاره شده‌است.

تلاوت قرآن

مراسم جزءخوانی قرآن ماه رمضان در حرم محمد هلال بن علی، آران و بیدگل، جلسات جزءخوانی قرآن رمضان در ایران، هر ساله در روزهای ماه رمضان در مساجد، اماکن زیارتی و جلسات خانگی برگزار می‌شود. مسلمانان معتقدند که در ماه رمضان سزاواراست، قرآن را بخوانند.

 

 

ماه رمضان در سال های دیگر

از سال 1402 تا 1404 باید ایام عید را روزه گرفت .

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی