شمانیوز
شما نیوز

اخبار اجتماعی

فوت و فن پرورش خیار در خانه

اگر شماهم به استفاده از محصولات ارگانیک و تازه علاقه دارید می‌توانید برخی محصولات کشاورزی مانند خیار را خودتان در خانه پرورش دهید.

فوت و فن پرورش خیار در خانه

خیار گیاه پرمحصولی است که رشد نسبتاً آسانی در باغچه‌ها  دارند. انواع بوته‌ای این سبزی خوش طعم را حتی می‌توان در تراس یا بالکن آپارتمان‌ها هم پرورش داد. درکنار خاک خوب، تنها چیزی که نیاز دارند آب فراوان و نور زیاد خورشید است.

آماده سازی خاک

۱. یک مکان آفتابی برای کاشت خیار خود پیدا کنید.

خیار یک سبزی گرمسیری است و به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. نقطه‌ای را انتخاب کنید که در سایه آفتاب بعد از ظهر قرار نگیرد. خیارها ریشه هایی به عمق ۹۱ تا ۱۲۲ سانتی متری دارند، بنابراین آنها را در نزدیکی درختان نکارید. زیرا ریشه درختان برای آب و تغذیه با گیاهان خیار رقابت خواهند کرد.

۲. علف های هرز را هرس کنید.

خیار را باید در یک منطقه عاری از علف‌های هرز کشت کنید. علف‌های هرز مواد مغذی و آب را از خاک تخلیه می‌کنند و خیار را گرسنه نگه می‌دارند. علف های هرز را با دست به سمت بالا بکشید، تا جایی که از ریشه در بیایند. اگر ریشه باقی بماند، به احتمال زیاد علف هرز دوباره رشد کند. از علف کش‌ها به عنوان راه میانبر استفاده نکنید. علف کش‌های شیمیایی به خاک آسیب می‌زنند.

۳. سطح pH خاک را تا حد امکان به ۷.۰ نزدیک کنید.

خیار در خاکی با pH خنثی تا کمی قلیایی رشد می‌کند. شما می توانید یک کیت تست pH را خریداری کنید. برای افزایش PH خاک آهک کشاورزی اضافه کنید. برای کاهش pH، گوگرد یا سولفات آلومینیوم را اضافه کنید.

۴. کود بدهید.

اگر از کود معدنی استفاده می‌کنید، کود دانه‌ای مناسب است. قبل از افزودن کود، از یک چنگک کوچک برای خرد کردن و شل کردن خاک استفاده کنید. این اجازه می دهد تا کود به طور کامل با خاک مخلوط شود. برای کود طبیعی، از کمپوست غنی استفاده کنید. آنها را تا عمق۵ سانتی متری در خاک مخلوط کنید.

۵. مواد آلی را برای بهبود کیفیت خاک اضافه کنید.

خاک ایده آل برای خیار، سست، سبک و شنی است. این نوع خاک سریع‌تر گرم می‌شود و گرما را راحت‌تر حفظ می‌کند. اگر خاک رس بیشتری دارد، مواد آلی اضافه کنید. خاک متراکم و سنگین را می‌توان با کمپوست یا کود دامی پوسیده اصلاح کرد.

فوت و فن پرورش خیار در خانه

کاشت خیار

۱. یک بوته را انتخاب کنید.

اگر فضای محدودی دارید، ممکن است کار با یک بوته برای شما آسان تر باشد. خیار بوته را می‌توان در ظروف کاشت. برای استفاده و ایجاد یک باغ عمودی، نرده‌هایی بسازید یا خریداری کنید.

۲. چند بوته متنوع را انتخاب کنید.

انواع مختلفی از خیار وجود دارد. چندین گونه مختلف را امتحان کنید تا زمانی که خیار مورد علاقه خود را پیدا کنید.  

۳. خیار را زمانی بکارید که دمای خاک حداقل ۲۱ درجه سانتیگراد باشد.

خیارها از آنجایی که گیاهان گرمسیری هستند، به شدت به دمای سرد حساس هستند. حداقل تا ۲ هفته پس از تاریخ آخرین سرمای سال صبر کنید تا خیارهای خود را بکارید. در آب و هوای خنک‌تر، می‌توانید با پوشاندن خاک با پلاستیک سیاه، آن را چند درجه گرم کنید. اگر متوجه شدید که منطقه شما برای کاشت خیار در فضای باز مناسب نیست، آنها را در داخل خانه پرورش دهید.

۴. قبل از کاشت، خاک را مرطوب کنید.

قبل از کاشت، انگشت خود را در خاک فرو کنید تا میزان رطوبت آن را بررسی کنید. اگر تا اولین بند انگشت خود احساس کردید خاک خشک است، قبل از کاشت خاک را آبیاری کنید.  آبیاری خاک قبل از کاشت بذر، خطر شست و شوی آنها را کاهش می‌دهد.

۵. از یک دانه شروع کنید.

خیار دارای سیستم ریشه‌ای شکننده است. ۳ یا ۴ دانه را با هم در یک گروه بریزید. کاشت چندین دانه با هم به شما امکان می‌دهد قوی ترین گیاه را انتخاب کنید.

۶. دانه‌ها را کمی در داخل خاک فشار دهید.

دانه‌های خیار نباید بیشتر ۲.۵ سانتی متر در خاک باشند. همچنین می‌توانید آن‌ها را در بالای خاک قرار دهید و سپس روی آن‌ها را با خاک سطحی به همین عمق بپوشانید. از سمت صاف بیل زدن برای کوبیدن خاک روی دانه استفاده کنید.

۷. به گیاهان فضای زیادی بدهید.

بوته‌های خیار می‌توانند ۱.۸ تا ۲.۴ متر رشد کنند. در باغ‌های بزرگ، بوته‌ها به سادگی می‌توانند روی زمین پخش شوند.  

۸. یک سیم کشی راه اندازی کنید.

پرورش خیار به صورت عمودی قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش و محصول بیشتری به شما می‌دهد. همچنین سبزیجات را تمیزتر نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید خیارهای خود را به صورت عمودی رشد دهید، پیش از شروع رشد بوته‌ها، از یک سیم گراز استفاده کنید. همانطور که گیاه شما بزرگ‌تر می شود، می‌توانید به آرامی شاخه‌های بوته‌های خیار را دور سیم بپیچید.

فوت و فن پرورش خیار در خانه

مراقبت از بوته‌های خیار

۱. پس از جوانه زدن نهال‌ها مالچ را اضافه کنید.

مالچ به جلوگیری از بازگشت علف‌های هرز کمک می کند. همچنین خاک را گرم و مرطوب نگه می‌دارد. برای گرمای بیشتر، از مالچ تیره‌تر استفاده کنید. اگر از کاه یا تراشه‌های چوب استفاده می‌کنید، صبر کنید تا خاک تا حداقل ۲۱ درجه سانتی گراد گرم شود.

۲. خیارهای خود را به خوبی هیدراته نگه دارید.

خاک اطراف بوته‌های خیار باید همیشه کمی مرطوب باشد. برنامه ریزی کنید که به خیارها در هفته خوب آب بدهید تا نیازهای هیدراتاسیون آنها برآورده شود. به ویژه وقتی گیاه گل می‌دهد و شروع به میوه دادن می‌کند. استرس ناشی از کمبود آب می‌تواند منجر به تلخ شدن مزه خیار شود. در سطح خاک آبیاری کنید. برگ های مرطوب در معرض خطر ابتلا به سفیدک پودری هستند. سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند جریان آب را به طور مداوم تنظیم کند و در عین حال شاخ و برگ را خشک نگه دارد.

۳. هنگامی که گل‌ها شروع به جوانه زدن کردند دوباره کود دهی کنید.

اگر قبل از کاشت به خاک خود کود داده‌اید، صبر کنید تا گل‌ها شروع به جوانه زدن کنند، سپس هر ۲ هفته یک بار یک کود مایع ملایم یا خوراک ارگانیک مانند کمپوست یا کود کهنه به آن اضافه کنید. اگر برگ ها زرد شوند، گیاهان شما به نیتروژن بیشتری نیاز دارند. به دنبال یک کود با نیتروژن بالا باشید.  

۴. از حشره کش‌ها یا قارچ کش‌ها برای مبارزه با آفات استفاده کنید.

با مشاهده اولین نشانه حمله حشرات یا قارچ، گیاهان خود را با قارچ کش اسپری کنید.  گوگرد خاصیت قارچ کشی دارد. با این حال، اگر از گوگرد به عنوان یک قارچ کش آلی استفاده می‌کنید، pH خاک خود را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که در محدوده مناسب برای رشد خیار باقی می‌ماند. طبق دستورالعمل‌های مربوط به حشره کش‌ها از آنها استفاده کنید.

فوت و فن پرورش خیار در خانه

برداشت خیار

۱. خیارهای خود را در اندازه مطلوب انتخاب کنید.

نگذارید خیارها خیلی طولانی روی بوته بمانند یا خیلی بزرگ شوند. بهترین اندازه برای برداشت خیار به مدلی که کاشته‌اید بستگی دارد. به طور کلی، خیارهای خاورمیانه یا مدیترانه‌ای کوتاه تر و ضخیم تر از خیارهای آمریکایی هستند. در مقابل، گونه‌های آسیایی معمولا بلند و باریک هستند. گونه‌های آمریکایی معمولاً باید ۱۵ تا ۲۰ سانتی مترطول داشته باشند و گونه‌های خاورمیانه‌ای ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر.  

۲. خیار را بچینید.

به طور کلی، هر چه بیشتر خیار بچینید، گیاه خیار بیشتری خواهد داد. هر روز گیاهان خود را بررسی کنید و خیارهایی را انتخاب کنید که اندازه آنها بهینه باشد.  

۳. برای چیدن خیارها از قیچی هرس استفاده کنید.

خیار را بگیرید، سپس ساقه آن را ۰.۶۴ سانتی متر بالاتر از انتهای آن ببرید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند به سادگی خیار را از بوته بپیچند. اما اگر درست نچینند خطر آسیب رساندن به بوته اصلی را خواهند داشت.

۴. خیارها را در یخچال بگذارید تا ترد بمانند.

سعی کنید خیارهای خود را در اسرع وقت پس از برداشت استفاده کنید تا از طعم بی‌نظیر و تازه‌اش لذت ببرید. در صورت لزوم می‌توانید آنها را به مدت ۷ تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید. آنها را داخل پلاستیک بپیچید یا قبل از اینکه در یخچال بگذارید در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied