شمانیوز
شما نیوز

افزایش ۵۰ درصدی یارانه | کالابرگ الکترونیک |

جزئیات و شرایط افزایش ۵۰ درصدی یارانه | کالابرگ الکترونیک بدون سقف خرید شد

​طی روزهای اخیر مطالبی تحت عنوان افزایش یارانه در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور در حال پخش است. در این مطلب با پرداختن به اصل ماجرای افزایش یارانه به جزئیات و شرایط دریافت افزایش ۵۰ درصدی این نوع یارانه پرداخته‌ایم.

جزئیات و شرایط افزایش ۵۰ درصدی یارانه | کالابرگ الکترونیک بدون سقف خرید شد

علی آبشناس- خبرنگار شما نیوز، طرح کالابرگ الکترونیکی که در زمستان سال گذشته به صورت آزمایشی در چند استان به اجرا درآمد، از تاریخ ۱۳ خرداد ماه سال جاری به صورت گسترده در سراسر کشور اجرایی شد. معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی دربارهٔ مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک توضیحاتی ارائه داده و از افزایش ۵۰ درصدی اعتبار یارانه جدید خبر داده است.

در طرح جدید کالابرگ الکترونیک علاوه بر کاهش سقف خرید ۳۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان، سقف خرید هم به دلیل اینکه مبنای قیمت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌باشد، برداشته شده است.

به طور مشخص، از تاریخ ۳۱ تیرماه و با اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان، اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی (معادل ۵۰ درصد) بدون سقف برای خانوارها افزایش خواهد یافت.

اطلاعیه مهم وزارت رفاه برای طرح ملی کالابرگ الکترونیک

هدف اصلی پرداخت یارانه در این مرحله، جبران افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی با حجم مشخص عنوان شده است. علاوه بر این، در مرحله جدید، اختلاف تورمی کالاهای اساسی از سال ۱۴۰۱ بدون سقف ۸۰ هزار تومان برای مردم شارژ خواهد شد.

بنابر اعلام عسگریان، تاکنون نزدیک به ۹۰ هزار فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی همکاری کرده‌اند و توزیع مناسبی صورت گرفته است. آموزش، تجهیز اتصال فروشگاه‌ها بارکت مجری طرح و بانک‌های عامل نیز انجام شده است.

وی با تأکید بر این‌که تورم ایجادشده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود، شرط بهره‌مندی در مرحله جدید به ۵۰ درصد کاهش یافته است و افزایش آزادی عمل مردم در آن دنبال می‌شود.

معاون وزیر کار با بیان این‌که دولت افزایش قیمت‌ها را پوشش می‌دهد و خانوار‌های کم‌درآمد در این خصوص حمایت می‌شوند، افزود: با توجه به تعیین میزان سبد غذایی از نظر حجم و قیمت براساس میزان تورّم مبلغی بدون سقف برای مردم شارژ می‌شود.

عسگریان با بیان اینکه جلوگیری از افزایش تورّم از برنامه‌های اصلی دولت است و در ماه‌های آتی دهک‌های دیگر هم مشمول این طرح خواهند شد، تأکید کرد: در خصوص موضوع گرانی هم سازمان‌های نظارتی و تعزیرات باید برای اجرای مطلوب و اثرگذار طرح کالابرگ الکترونیکی ورود کنند.

طرح جدید افزایش یارانه تحت عنوان کالابرگ الکترونیک، سه دهک اول به تعداد ۲۹ میلیون نفر را شامل می‌شود و در ادامه با استفاده از پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان دهک‌بندی به جای خانوار بر اساس تعداد نفرات صورت می‌گیرد.

در یک جمع‌بندی می‌توان به این نتیجه رسید که مرحله جدیدی از یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی آغاز شده است. مبلغ ۲۰ درصد یارانه اعتباری به ازای هر فرد خانوار، در حساب سرپرستان سه دهک اول تا سوم شارژ شده است. این افزایش یارانه نقدی تنها برای ۸.۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران صادق می‌باشد. جزئیات زمان و مبلغ واریز یارانه نقدی جدید اعلام شده است.

کالابرگ

 

تفاوت یارانه جدید با مرحله قبلی یارانه

در سال گذشته ارز ترجیحی حذف شد و مبلغ یارانه برای سه دهک ابتدایی از دهک‌های یارانه بگیر 9 برابر شد و به چهارصد هزار تومان تبدیل شد. برای اینکه ما بتوانیم یک شبکه توزیعی معقول ایجاد کنیم باید قیمت‌ها را در سال ثابت کنیم.

بنابر اعلام مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، در طرح کالابرگ الکترونیک سبدی مطرح شد که ۱۱ قلم با تعداد و حجم مشخص با مبنای قیمتی سال 1401 دارد و هر چه تورم به این سبد کالایی بخورد دولت این تورم را پوشش می‌دهد. این سبد به صورت دائم با یک عدد مشخص بسته شده است. در حالی که یارانه نقدی یک مبلغ ثابت برای دهک‌های موازی در طول یکسال می‌باشد.

گفته می‌شود، طرح کالا برگ الکترونیک که در استان تهران با یک روند رو به رشد در حال اجراست با استقبال مردم روز به روز در حال افزایش است. تاکنون بیش از 105 هزار خانوار در طرح شرکت کردند. طبق اعلام معاون وزیر کار؛ در سطح استان و شهرستان‌ها به دلیل ایجاد زیرساخت‌هایی خوب، نقطه کوری وجود ندارد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خُرد مجهز به دستگاه برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک هستند.

به گفته علیرضا عسگریان، اکنون حدود یک میلیون خانوار استفاده کرده‌اند، این اراده واقعی است و شیب تاکنون قابل قبول است که استقبال خوب بوده است. مردم آزادی عمل دارند و مردم اختیار دارند که از کالابرگ و سبد غذایی استفاده کنند یا در جای دیگری استفاده کنند.

فروشگاه‌ها در این طرح تعدادشان از ۶۶ هزار به ۹۰ هزار با تجهیزات کامل برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک افزایش یافته است. بنابر اعلام معاون اقتصادی وزارت کار، سیستم به‌صورت طبیعی همه‌ کار‌ها را انجام می‌دهد و با تسهیلاتی که برای آن‌ها در این طرح صورت گرفته دست مردم باز‌تر شده است. وی امیدوار است که این طرح بتواند در آینده نزدیک تا دهک پنج را پوشش بدهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied