شمانیوز
شما نیوز

ابتلا به خونریزی مغزی با خوردن روزانه این قرص

محققان بر این باور هستند که مصرف روزانه قرص آسپرین میتواند خطرات جبران ناپذیری از جمله خونریزی مغزی برای افراد به همراه داشته باشد.

ابتلا به خونریزی مغزی با خوردن روزانه این قرص

خوردن بی رویه و بدون دستور پزشک دارو می تواند صدمات جبران ناپذیری از جمله ابتلا به خونریزی مغزی را به دنبال داشته باشد.

محققان دریافتند که خطر خونریزی مغزی در هنگام استفاده از آسپرین با دوز پایین بر هر مزیت بالقوه ای در برابر سکته مغزی برای افراد مسن نسبتاً سالم - یعنی کسانی که سابقه بیماری قلبی یا سکته ندارند- بیشتر است.

در واقع، در بین بیش از ۱۹۰۰۰ سالمند در این مطالعه، کسانی که روزانه آسپرین با دوز پایین برای چندین سال مصرف می‌کردند، هیچ کاهشی در خطر سکته مغزی ایسکمیک (نوعی که ناشی از لخته شدن خون است) وجود نداشت.

با این حال، آنها در مقایسه با بیمارانی که قرص‌های دارونما مصرف می‌کردند، ۳۸ درصد بیشتر در معرض خطر خونریزی مغزی بودند.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها با آخرین توصیه‌ها در مورد آسپرین با دوز پایین مطابقت دارد: اکثر افرادی که سابقه بیماری قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی یا سکته مغزی ندارند، باید از مصرف آن صرف نظر کنند.

سالهاست که به افراد میانسال و مسن‌تر توصیه می‌شود که روزانه یک آسپرین بچه مصرف کنند تا خطر تشکیل لخته خون و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهند. همیشه مشخص بود که آسپرین خطر خونریزی داخلی در معده یا مغز را به همراه دارد. اما اعتقاد بر این بود که مزایای آن برای اکثر افراد بیشتر از این خطر است.

با این حال، در چند سال گذشته، گروه‌های پزشکی توصیه‌های خود را تغییر داده اند. این حرکت‌ها بر اساس شواهد جدیدی انجام شد که نشان می‌دهد، برای افرادی که هیچ بیماری قلبی از قبل نداشته‌اند، تعادل خطرات در مقابل فواید تغییر کرده است.

این روزها، مردم نسبت به چند دهه پیش، کمتر سیگار می کشند و فشار خون و دیابت خود را بهتر کنترل می‌کنند. بسیاری نیز از استاتین ها استفاده می‌کنند که خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. بنابراین نیاز به آسپرین کاهش یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied