شمانیوز
شما نیوز

فواید ورزش کردن درصبح | ورزش صبحگاهی را هیچوقت فراموش نکنید

در مقاله زیر فواید ورزش صبحگاهی و تاثیر آن بر سلامت جسم را مطالعه می کنید.

فواید ورزش کردن درصبح | ورزش صبحگاهی را هیچوقت فراموش نکنید

ورزش صبحگاهی  منظم ، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت ، بهزیستی و افزایش طول عمر خود انجام دهید. ورزش به سالم نگه داشتن سیستم قلبی عروقی ، بهبود عملکرد شناختی و بهبود خلق و خو و خواب شما کمک می کند. ورزش صبحگاهی فواید زیادی برای سلامتی دارد.

فواید ورزش کردن در صبح :

ورزش صبحگاهی

از گرمای شدید دور خواهید ماند

در تابستان، ورزش کردن در صبح می‌تواند بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد، زیرا گرم‌ترین ساعات روز بین ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر است و می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند در این بازه‌ی زمانی از ورزش کردن در فضای آزاد و زیر نور آفتاب خودداری کنید.

اگر اهل فعالیت‌های بیرون از خانه هستید، می‌خواهید در حیاط ورزش کنید یا در خیابان‌ها بدوید، بهترین کار این است که صبح زود بیدار شوید و پیش از داغ شدن هوا تمرین خود را انجام دهید، به‌ویژه در روزهای گرم سال.

هوشیاری‌اتان افزایش پیدا می‌کند

ورزش کردن در صبح ممکن است سازگاری بیشتری با نوسانات هورمونی بدن شما داشته باشد. کورتیزول یک هورمون است که شما را بیدار و هوشیار نگه می‌دارد. این هورمون را بیشتر با نام «هورمون استرس» می‌شناسند، زیرا عدم تعادل آن می‌تواند روی میزان استرس شما تأثیر بگذارد و کمبود یا وجود سطح بالایی از آن هم مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

به طور معمول، سطح کورتیزول در صبح افزایش پیدا می‌کند و در عصر کاهش می‌یابد و کم‌وبیش در ساعت ۸ صبح در اوج خود قرار دارد. بنابراین، ورزش در این ساعت بسیار مناسب خواهد بود. اگر ریتم شبانه‌روزی بدن شما سالم و منظم باشد، بدنتان در این زمان آمادگی بیشتری برای ورزش خواهد داشت. با ورزش در این ساعت خواهید توانست سطح انرژی بدن را افزایش دهید، هوشیاری بیشتری داشته باشید و به طور کلی شاداب‌تر شوید.

 سطح انرژی کلی بدن بیشتر می‌شود

ورزش کردن به طور منظم یک راهکار شگفت‌انگیز برای افزایش انرژی و کاهش خستگی به شمار می‌رود. هنگامی که ورزش می‌کنید، اکسیژن و مواد مغذی به قلب و ریه‌های شما می‌رسند. این موضوع باعث بهبود سیستم قلبی-عروقی می‌شود و استقامت و نیروی بدن را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب، انرژی بیشتری خواهید داشت و در درازای روز بهتر می‌توانید به کارهای خود برسید.

خلق‌وخو و روحیه‌ی بهتری خواهید داشت

فعالیت بدنی یک درمان طبیعی برای استرس و مشکلات روانی به شمار می‌رود. هنگام ورزش کردن، مغز شما اندروفین بیشتری تولید می‌کند که یک «هورمون و انتقال‌دهنده‌ی عصبی حال خوب کن» است و شما را از اندیشه‌های منفی و اضطراب دور می‌سازد.

ورزش کردن در صبح یک راه عالی برای آغاز روزی پرانرژی و شاداب است. افزون بر این‌ها، شما با ورزش کردن می‌توانید یک حس رضایت از انجام وظایف خود به دست بیاورید و با کمک این حس موفقیت، خوش‌بینی بیشتری در درازای روز داشته باشید و با یک روحیه‌ی بهتر به سراغ کارهای روزمره‌ بروید.

می‌توانید اشتهای خود را بهتر مهار کنید

به طور کلی، ورزش کردن با کاهش «گرلین» که هورمون گرسنگی است، می‌تواند به تنظیم اشتهای شما کمک کند. افزون بر این، برخی هورمون‌هایی را که احساس سیری و رضایت به شما می‌دهند هم افزایش می‌دهد تا بتوانید جلوی پرخوری خود را بگیرید.

با وجود این، ورزش کردن در صبح ممکن است تأثیر بیشتری روی اشتهای شما بگذارد. در یک پژوهش که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، ۳۵ زن صبح‌ها به مدت ۴۵ دقیقه روی تردمیل راه رفتند. پژوهشگران امواج مغزی زنان را هنگامی که به آن‌ها عکس‌های «گُل» و «غذا» نشان داده می‌شد، بررسی و اندازه‌گیری کردند.

پس از گذشت یک هفته، این روند بدون ورزش صبحگاهی تکرار شد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مغز زنان هنگامی که صبح‌ها ورزش نمی‌کنند، به عکس‌های غذا واکنش قوی‌تری نشان می‌دهد. با توجه به این اطلاعات، ورزش کردن در صبح می‌تواند روی اشتها و شیوه‌ی واکنش مغز شما نسبت به غذا تأثیر بگذارد و جلوی پرخوری شما را بگیرد.

فشار خون خود را بهتر مدیریت خواهید کرد

فشار خون بالا مردم بسیاری را به مشکلات گوناگون دچار کرده است. فعالیت بدنی یکی از بهترین راهکارها برای کنترل فشار خون بالا به طور طبیعی است. ولی با توجه به پژوهش‌ها، ورزش کردن در صبح بهترین گزینه برای درمان این مشکل به شمار می‌رود.

در یک پژوهش، ۲۰ فرد بزرگسال که فشار خون بالا داشتند، در سه جلسه‌ی جداگانه در ساعات ۷ صبح، ۱ بعدازظهر و ۷ غروب روی تردمیل ورزش کردند. این افراد همچنین از دستگاه‌های پزشکی برای نظارت روی فشار خون خود استفاده کردند.

در ادامه، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هنگام ورزش کردن در ساعت ۷ صبح، دگرگونی‌های فشار خون در مطلوب‌ترین حالت ممکن بوده و به همین دلیل ورزش صبحگاهی می‌تواند راهی عالی برای مقابله با فشار خون بالا در نظر گرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی