شمانیوز
شما نیوز

هدف گذاری اقتصادی گیلان رشد ۲ برابری صادرات است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان هدف‌گذاری اقتصادی استان در سال جاری را دستیابی به رشد ۲ برابری صادرات اعلام کرد و افزود: با وجود تحریم و تنگناهای موجود پیش‌بینی می‌شود با تولید محصولات باکیفیت در استان به رشد ۲ برابری صادرات دست یابیم.

هدف گذاری اقتصادی گیلان رشد ۲ برابری صادرات است

 تیمور پور حیدری دوشنبه در نشست وبیناری معرفی ظرفیت‌های صادراتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های شمالی کشور (گیلان _مازندران_گلستان) در سالن ملل منطقه آزاد انزلی گفت: جدا از پیشینه تاریخی گیلان در برخی صنایع از جمله ابریشم‌کشی نساجی و صنایع کشاورزی از جمله چای، برنج، زیتون در حال حاضر واحدهای متعددی در صنایع دارویی، فولادی، محصولات کانی غیر فلزی، بهداشتی الکترونیک غذایی و آشامیدنی و سلولزی در این استان فعال هستند؛بطوریکه در زمان حاضر بیش از ۲ هزار ۳۵۰ واحد صنعتی در استان فعال و ۷۴ هزار نفر در حوزه صنعت و معدن مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون صدها پروژه صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف در سراسر استان در حال احداث است؛ استان گیلان بواسطه موقعیت ژئواستراتژیک آن وجود آزادراه، راه آهن در دست احداث (با ظرفیت حمل ۱۰ میلیون تن کالا و مسافر در سال) که در آینده به راه آهن جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد، شرایط آب و هوایی معتدل و مناسب بویژه در زمینه صنایع غذایی، نساجی و دارویی، نیروی انسانی ماهر و تحصیلکرده و زیربناهای اساسی آب، برق و گاز از مستعدترین استان‌های کشور برای جذب سرمایه‌گذاری بشمار می رود.

وی با اشاره به وجود ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در مناطق مختلف استان گفت: گیلان به لحاظ تولید برخی محصولات مهم از جمله تولید سالیانه حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیمان، ۹ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، بیشترین میزان تولید محصولات دخانی در کشور، ظرفیت تولید سالیانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن میلگرد فولادی (از۶ استان برتر کشور)، به لحاظ صنعتی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.

پورحیدری ادامه داد: این استان همچنین با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ورق‌های فولادی، تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد در بین استان‌های برتر کشور قرار دارد و در حوزه تولید قطعات خودرو با دارا بودن ۳۰ واحد تولیدی که شامل ۱۰ واحد بزرگ و ۳۰ واحد متوسط کوچک است،جایگاه در خور توجهی در کشور دارد.

وی اضافه کرد: در زمینه تولید محصولات نساجی و پوشاک ۲۴۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان گیلان مشغول به فعالیت هستند که عمده تولیدات این واحدها شامل الیاف پلی پروپیلن انواع نخ پنبه ای، پارچه پنبه ای الیاف مصنوعی و انواع پوشاک است.

به گفته وی در حوزه داروسازی این استان از مهمترین استانها در کشور است به گونه ای که نخستین کارخانه تولید آنتی بیوتیک‌های ضد سرطان در خاورمیانه در گیلان راه اندازی شد و وجود برخی واحدهای دارویی مطرح کشور در استان از جمله سبحان دارو کاسپین، تامین بهوزان استان گیلان را به قطب تولید انواع قرص محلول‌های دارویی شربت دارویی ژل، دارویی انواع پماد و کرم و قطره های دارویی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر مواد معدنی در استان گیلان کشف شده و میزان استخراج سالیانه این مواد در استان بر اساس آخرین آمار در سال ۹۳ بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. عمده ترین محصولات معدنی استخراج شده از معادن استان شامل سنگ آهک، مارن، سیلیس، سنگ لاشه، شن و ماسه میکا و خاک صنعتی است. در زمینه صنایع معدنی نیز استان گیلان دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های ویژه استان است که در این راستا مهمترین واحدهای صنایع معدنی استان شامل ۱۱ واحد تولید فولاد و محصولات فولادی سه کارخانه تولید سیمان ۳۵ واحد تولید و دانه بندی شن و ماسه، ۲ واحد تولید کاشی و سرامیک، ۱۲ واحد تولیدی چینی مظروف و بهداشتی، ۱۲ واحد سنگبری و تولید مصنوعات سنگی، چهار واحد تولید آجر و سفال و ۲ واحد فراوری میکا است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه تولید محصولات غذایی استان گیلان با توجه به قابلیت‌های فراوان بخش کشاورزی از استان‌های مطرح کشور به شمار می‌آید بطوریکه در حال حاضر صدها واحد تولید و فرآوری، چای، برنج، زیتون، فرآورده‌های لبنی، ماء الشعیر آب معدنی کنسروجات و در استان فعالیت دارند و از سالیان دور به عنوان قطب تولید شیرینی جات به ویژه کیک و کلوچه در کشور محسوب می شود و توسعه صنایع مرتبط با این محصولات هم اکنون استان گیلان را به قطب اصلی تولید و صادرات انواع کیک کلوچه در منطقه تبدیل کرده است.

تسهیلگری منطقه آزاد انزلی برای سرمایه گذاری

سرپرست منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست اظهار داشت : منطقه آزاد انزلی با ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار وسعت کوچکترین منطقه آزاد کشور محسوب می‌شود که قابلیت‌های و ظرفیت‌های بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش های گردشگری، بازارها و اماکن تجاری و تفریحی دارد که می‌توان از آن بصورت بهینه استفاده کرد.

اکبر نیازی با اشاره به مزیت وجود ۲ بندر انزلی و کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی گفت: بندر انزلی با ۳۰۰ سال سابقه بندری و بندر کاسپین بعنوان بندر نسل جدید با پسکرانه مناسب و اتصال به شهرک صنعتی و وجود ۱۶۰ واحد تولیدی، کلیه خدمات این واحدها در سازمان را ارائه می دهد.

وی افزود: در شرایط کنونی بیش از ۳۰ واحد صادراتی و ۲ واحد صادراتی نمونه در منطقه آزاد انزلی وجود دارد؛ ۱۱ شرکت دانش بنیان در حوزه صنایع سلولزی، نساجی پلیمری وجود دارد که منطقه آزاد انزلی را به هاب لجستیک منطقه تبدیل کرده است.

وی نزدیکی به پایتخت کشور، اتصال راه آهن به بندر کاسپین در آینده‌ای نزدیک، اتصال کریدور شمال جنوب، کریدور جدید چین قزاقستان و ایران و وجود زیرساخت‌های تفریحی مارینای انزلی را از مزیت سرمایه‌گذاری و تفریحی این منطقه اعلام کرد: استقرار واحدهای مانند استاندارد، گمرک و سایر نهادهای مرتبط باعث تسهیل در سرمایه‌گذاری منطقه شده است.

وزارت خارجه باید دست رایزنان اقتصادی را باز بگذارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت نیز در این نشست صادرات را تنها موتور رونق تولید اعلام کرد و افزود: رونق تولید موتور اشتغال را به حرکت وا می دارد که در رونق معیشت مردم تاثیر بسزایی دارد و این امر در افزایش سطح رضایت مندی مردم هم بسیار تاثیر گذار است.

قاسم رضائیان نوع تجارت کشور را عرضه محور دانست و افزود: تجارت ما باید تقاضا محور باشد که ابتدا بازار هدف را شناسایی کرده و مطابق بازار هدف تولید داشته باشد.

وی خواستار همکاری رایزنان بازرگانی در شناخت بازارهای هدف شد و افزود: رایزنان باید نیازها و خواسته های بازارهای هدف را مشخص کنند. وزارت خارجه هم باید دست رایزنان اقتصادی را باز بگذارد و در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی مناسب‌ و هدفمندی انجام شود،و این مهم زمانی میسر خواهد بود که ما شناخت مناسبی از بازار هدف داشته باشیم.

رضائیان مشکلاتی مانند کمبود ناوگان حمل و نقل دریایی، کاهش تراز آب دریای خزر و مشکلات گمرکی را بین کشورهای حاشیه خزر مشترک اعلام کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بازرگانان ما در کشورهای هدف بی پناه هستند چنانچه در این بازار برای آنها مشکلاتی پیش بیاید از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار نیستند؛ رایزنان ایرانی نیز باید فعالیت گسترده‌ای داشته باشند و به تداوم فعالیت اقتصادی کمک کنند.

رضائیان با مطرح کردن این پرسش که گیلان بعنوان استان معین در کشور چقدر توانسته است از بازار بزرگ ۳۰۰ میلیاردی روسیه سود ببرد؟ گفت: آمارها نشان می‌دهد سهم ما از این بازار یک و یک دهم درصد است و در این بخش چندان موفق نبوده‌ایم لذا باید با پرهیز از شعار زدگی درک کنیم در چه نقطه ای قرار داریم و نقاط ضعف را پوشش دهیم. چراکه با توجه به مسائل تحریمی صادرات نفت ایران صادرات غیر نفتی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

این نشست با حضور ۲۰ رایزن کشورهای مختلف دنیا علاقمند به تبادلات تجاری با ایران برگزار شد , ظرفیت های استان مانند وجود سه بندر و سه گمرک و زیرساخت های در حال ساخت بندری به رایزنان معرفی و از آنان دعوت شد از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان در قالب اعزام تور تجاری و پذیرش تور تجاری بازدید داشته باشند ؛طبق آخرین آمار اعلام شده از گمرکات گیلان سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار صادرات از این استان انجام شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied