شمانیوز
شما نیوز

نان خشک یزدی

طرز تهیه نان خشک شویدی نازک و سنتی یزدی با کنجد

طرز تهیه نان خشک شویدی نازک و سنتی یزدی با کنجد

طرز درست کردن نان خشک یزدی خوشمزه و عالی دستور پخت این نان خشک خوشمزه را از دست ندهید.

یکی از انواع نان ها و خمیرها می باشد که طرز تهیه بسیار راحتی دارد و برای صبحانه و یا عصرانه گزینه بسیار خوبی است همچنین برای افطار همراه با نان و پنیر و سبزی نیز بسیار دلچسب است. نان یکی از مواد غذایی اساسی در سفره های ایرانی است اما به دلیل بافت و روش پخت این نان است که به نان خشک معروف شده است اما این نان بیشتر در یزد و در روستای قوام آباد که قطب تهیه نان خشک است تولید می شود. شما می توانید این نان خشک را در طعم های مختلف تهیه کنید و به آن سبزیجات و یا مغزیجات مختلف بزنید و یا به صورت ساده با کنجد تهیه کنید. 

مواد لازم

گرم
آب ۱۴۰ گرم
کره ۲۰ گرم
مخمر خشک ۲ گرم
نمک ۳ گرم
سبزی خشک مثل شوید و کنجد به مقدار لازم

 

نان خشکی یزد

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا تمام مواد را اندازه کنید سپس آرد و مخمر و نمک را با هم داخل یک کاسه ریخته و هم بزنید سپس آب را کم کم اضافه کنید دقت کنید از آب شیر استفاده کنید و آب گرم یا سرد نیازی نیست حالا مواد را شروع به ورز دادن کنید تا کم کم خمیر شکل بگیرید و منسجم و نرم شود.

 

مرحله دوم: استراحت خمیر

در ادامه وقتی خمیر شکل گرفت کره را بین خمیر قرار دهید و مجدد خمیر را ورز دهید تا کره به خورد خمیر برود شما می توانید برای ورز دادن از استند میکسر نیز استفاده کنید خمیر شما در نهایت باید نرم و لطیف باشد و شکل منسجم داشته باشد حالا خمیر را داخل یک کاسه قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

 

مرحله سوم: وردنه کشی خمیر

حالا خمیر استراحت کرده را داخل یک سیل پد یا همان پد سیلیکونی و یا کاغذ روغنی نسوز قرار دهید دقت کنید کاغذ روغنی معمولی مناسب پخت این نان نمی باشد زیرا به آن می چسبد حالا با وردنه خوب خمیر را به قطر ۱ میل داخل کاغذ باز کنید و بعد اطراف پرت آن را برش بزنید و به دلخواه کمی سبزی خشک مانند شوید و کنجد روی نان بپاشید.

مرحله چهارم: پخت نان خشک

حالا با وردنه مجدد روی خمیر را بکشید تا مغزها و سبزی کاملا به خمیر بچسبد شما می توانید خمیر را قبل از قرار دادن در فر برش بزنید و به سایز های دلخواه دربیاورید حالا سیل پد را داخل سینی فر قرار دهید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان پخته و خشک شود

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی