شمانیوز
شما نیوز

توسط گروه مالی گردشگری؛

پای خط آهن فولاد به بناب باز شد

معاون فنی و امور پروژه های گروه مالی گردشگری با اشاره به عملیاتی شدن خط ریلی فرعی مجتمع فولاد بناب در آذربایجان غربی گفت: ایجاد این خط آهن 4 کیلومتری کار بسیار ارزشمندی بود که موجب کاهش تردد جاده ای، مصرف انرژی و زمان حمل بار و محصولات تولیدی مجتمع فولاد بناب شد.

پای خط آهن فولاد به بناب باز شد

ابوالفضل گلزاری دراین خصوص افزود: این خط آهن با استفاده از مسیر فرعی نیروگاه برق بناب به داخل شهرک صنعتی بناب کشیده شد تا این شهرک را به راه آهن اصلی کشور متصل کند.

وی گفت: بر اساس تصمیم رییس گروه مالی گردشگری شرکت ها و کارخانه های تولیدی گروه مالی گردشگری که در مجاورت ریل قرار دارند می توانند از شبکه ریلی کشور به خوبی استفاده کنند که به همین خاطر تصمیم گرفته شد که مجتمع فولاد بناب را با یک خط فرعی به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

گلزاری افزود: این خط ریلی ضمن این که یک ارزش افزوده برای گروه مالی گردشگری ایجاد کرد، ناوگان ریلی منطقه بناب را نیز تبدیل به یک سکوی باری برای شرکت ها و کارخانه هایی که داخل شهرک صنعتی بناب هستند، تیدیل کرد.

وی گفت: مجتمع فولاد بناب انواع میلگرد و آهن الات تولید می کند و نیاز اصلی آن نیز مواد اولیه شامل شمش، آهن قراضه و آهن اسفنجی است که از بافت و دیگر مناطق کشور خریداری و به داخل کارخانه فولاد بناب منتقل می شود.

وی با اشاره به این که، اولین محموله شمش خریداری شده از شرکت چادرملو به وزن 3 هزار تن از طریق راه آهن و این خط ریلی و طی کردن 1300 کیلومتر وارد مجتمع فولاد بناب شد، افزود: اگر قرار بود این حجم بار از طریق جاده حمل شود، می بایست 135 تریلی این محموله را از چادرملو تا بناب حمل می کردند که بسیار پر هزینه، زمان بر و پر مخاطره بود.

معاون فنی و امور پروژه های گروه مالی گردشگری گفت: زمانی که اولین محموله شمش از چادرملو و شرکت احیا استیل بافت وارد کارخانه فولاد بناب شد، از تمامی مسئولان و دست اندرکاران استان و شهرک صنعتی بناب دعوت کردیم تا شاهد حمل و نقل و تخلیه بار در سکوی ایجاد شده، باشند که این موضوع مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

وی افزود: این بارانداز می تواند مورد استفاده تمامی شرکت ها و کارخانه های شهرک صنعتی قرار گیرد تا به راحتی و به سرعت مواد اولیه مورد نیاز و تولیدات خود را از این طریق وارد شهرک و از استان خارج و به هر جای کشور که می خواهند، منتقل کنند.

گلزاری با اشاره به این که، استفاده از ناوگان ریلی در تمامی دنیا و به خصوص کشورهای توسعه یافته مرسوم است، گفت: اکثر شرکت های دنیا نیازها و محصولات خود را از طریق ناوگان ریلی جا به جا می کنند، چرا که مرقوم به صرفه بوده و از امنیت بیشتری برخودار است.

وی افزود: گروه مالی گردشگری از مدت ها پیش تصمیم گرفت در چرخه حمل و نقل کالا و محصولات خود از ناوگان ریلی هم استفاده کند و به همین خاطر استفاده از جاده به ریل و ریل به دریا و همچنین توسعه ناوگان هوایی را نیز در دستور کار خود قرار داد.

وی گفت: توسعه ناوگان ریلی در اصل برای حمل و نقل بار است، نه مسافر و به همین خاطر خطوط راه آهن نباید وارد شهرها شوند و ایستگاه های آنها مثل فرودگاه ها باید خارج از شهرها ساخته شود تا توسعه این بخش ارزانترو سریع تر انجام شود.

وی با اشاره به این که، دولت مزایا و امتیازات ویژه ای برای شرکت ها و کارخانه هایی که از ناوگان ریلی استفاده می کنند قرار داده است، گفت: برای طرح توسعه ناوگان ریلی خود در حال مذاکره برای خرید واگن هستیم و در آینده نیز با خرید لوکوموتیو ناوگان ریلی را گسترش خواهیم داد.

وی در پایان با قدردانی از هلدینگ ماهان که برای به سرانجام رسیدن این خط ریلی یک کار گروهی را ساماندهی کرد، افزود: شرکت فولاد بناب به عنوان تولید کننده و مصرف کننده مواد اولیه، شرکت احیا استیل به عنوان تولید کننده مواد اولیه شرکت های فولادی، شرکت فولاد شهریار که خط ریلی را کشید و شرکت پرجم بار از مجریان اصلی این طرح بزرگ و ارزشمند بودند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied