شمانیوز
شما نیوز

یحیی سنوار

یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه کیست؟ + سوابق

یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه کیست؟ + سوابق

الجزیره در گزارشی نوشت که حماس یحیی السنوار را به عنوان رییس دفتر سیاسی جنبش جانشین شهید اسماعیل تعیین کرده است.

به گزارش شمانیوز: یحیی ابراهیم سِنوار (زاده ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲) که با کنیه ابو ابراهیم شناخته می‌شود، رئیس دفتر سیاسی حماس و رئیس حکومت حماس در نوار غزه است. سنوار، بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس، با نام «مجد» است که با پرونده‌های امنیت داخلی سر و کار دارد.اسرائیل بارها وعدهٔ حذف سنوار را داده و او را مسئول ویرانی نوار غزه معرفی کرده است. او در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار دارد. سنوار گفته است که اسرائیل باید نابود شود و تأکید کرده که جایی برای یهودیان در فلسطین نیست.

 

یحیی سنوار در اردوگاه پناهندگان خان‌یونس در جنوب نوار غزه زاده شد. والدین او اهل اشکلون بودند. اما با آواره شدن فلسطینیان در پی جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل موسوم به «النکبة (نکبت)» مجبور به مهاجرت شدند. سنوار در خان یونس به مدرسه رفت و پس از آن، از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی مدرک کارشناسی گرفت.

ورود

اسرائیل نخستین بار سنوار را سال ۱۹۸۲ و در سن ۱۹ سالگی به دلیل فعالیت‌های اسلامی دستگیر کرد. پس از آن او را بار دیگر در سال ۱۹۸۵ بازداشت کرد. سنوار در همان دوره توانست اعتماد شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس را جلب کرد. این ارتباط با رهبر معنوی حماس، تأثیر زیادی بر پذیرش سنوار در داخل جنبش داشت.[۲]

دو سال بعد از تأسیس حماس در سال ۱۹۸۷، سنوار، سازمان امنیت داخلی حماس به نام «المجد» را تشکیل داد و در آن زمان تنها ۲۵ سال داشت. نام المجد به خاطر مجازات کسانی که متهم به جرایم اخلاقی بودند بر سر زبان‌ها افتاد و همین‌طور تعقیب و کشتن کسانی که مظنون به همکاری با اسرائیل بودند. ایهود یاری می‌گوید سنوار مسئول «قتل بی‌رحمانه» افراد زیادی است که مظنون به همکاری با اسرائیل بودند: «بعضی را با دستان خودش کشته بود و به این کارش افتخار می‌کرد، و با من و دیگران دربارهٔ آن صحبت می‌کرد.» به گفته مقام‌های اسرائیلی او بعدها اعتراف کرده که چگونه یکی از افراد مظنون به خبرچینی را مجازات کرده است: برادر مظنون را مجبور کرده که او را زنده به گور کند، و در پایان کار به جای بیل از قاشق برای خاک ریختن روی او استفاده کند.

واکنش اسرائیل به جانشینی السنوار

پس از انتخاب سنوار به عنوان رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس یک افسر اسرائیلی در توییتی نوشت: اشتباه کردیم که هنیه را ترور کردیم تا سنوار رئیس حماس شود.

ماجرای عکس یحیی السنوار که حرص مقامات رژیم اسرائیل را در آورد

٢۶اردیبهشت سال١۴٠٠ رژیم اسرائیل با هدف ترور یحیی السنوار خانه او در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را شناسایی و بمباران می‌کند. رسانه های عبری مطمئن بودند که این ترور موفقیت آمیز بوده و ارتش اسرائیل فرمانده میدانی حماس را خنثی کرده است.

اما پس از چند روز یحیی السنوار در این محل حضور پیدا می‌کند و با ژست خاصی روی مبل خانه‌اش عکس می‌گیرد و این عکس رسانه‌ای می‌شود. این اقدام در آن زمان حرص محافل مختلف اسرائیل را درآورد و سنوار با این عکس ارتش و اطلاعات رژیم صهیونیستی را به چالش کشید.

مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی 

 او گوینده این جمله معروف است: کاری با نتانیاهو میکنم که بگوید ای کاش زاده نمی‌شدم؛ به زبان عبری مسلط و کارشناس مسائل داخلی اسرائیل است و کسی بهتر از او رژیم اسرائیل، سیاست و رسانه های آن را نمی‌شناسد!

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی