شمانیوز
شما نیوز

شرایط جدید برای سربازان فراری

شرایط جدید برای سربازان فراری

براساس قوانین جدید، سربازان فراری که از آخرین تاریخ فرار آنان بیش از ۸ سال گذشته باشد و تاکنون مشغول به خدمت نشده باشند، مشمول معافیت می‌شوند. مدت فرار این افراد تا سال ۹۵ محاسبه می‌شود و در صورتی که از آن زمان تاکنون خدمت ننموده باشند، می‌توانند از مزایای معافیت بهره‌مند شوند.

به گزارش شمانیوز؛ نحوه معافیت سربازان فراری همواره خبرشی است که مشمولین درگیر آن هستند. برخی شرایط وجود دارد که سربازان فراری در صورت داشتن آنها می توانند برای معافیت اقدام کنند.

چندی پیش سردار تقی مهری رییس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا با تشریح مشوق‌های قانونی برای سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۳ ،از اعلام شرایطی در خصوص معافیت های سربازی، حقوق دریافتی سربازان، کسری خدمت در شرایط مختلف در سال جاری خبر داد.

قانون جدید معافیت سربازان فراری بالای هشت سال

خبر خوب برای سربازان فراری

براساس قوانین جدید، سربازان فراری که از آخرین تاریخ فرار آنان بیش از ۸ سال گذشته باشد و تاکنون مشغول به خدمت نشده باشند، مشمول معافیت می‌شوند. مدت فرار این افراد تا سال ۹۵ محاسبه می‌شود و در صورتی که از آن زمان تاکنون خدمت ننموده باشند، می‌توانند از مزایای معافیت بهره‌مند شوند.

این تدابیر می‌توانند به سربازان فراری کمک کنند تا از بارهای مالی و اجتماعی ناشی از فرارشان رهایی یابند و به طور مساوی با سایرین از مزایای خدمت نظامی بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، در صورتی که مدت غیبت یک فرد از خدمت نظامی تا پایان سال ۹۵ به ۸ سال نرسد، این افراد می‌توانند مدت خدمت نظامی خود را به صورت ناپیوسته و در بازه‌های زمانی مختلف انجام دهند. این امکان به آنها اجازه می‌دهد که مدت خدمت نظامی خود را بر اساس شرایط شخصی و موقعیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و از انعطاف بیشتری در انجام وظایف نظامی بهره‌مند شوند.

سربازانی که پدر آن ها بالای ۷۵ سال سال سن داشته باشد و یا پدرشان نیاز به مراقبت داشته باشد می توانند برای معافیت خدمت اقدام کنند.

​رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: «فقط فرزند سالم غیرغایب بالای ۱۸ سال خانواده می‌تواند از معافیت کفالت پدر بالای ۷۵ سال یا پدر بیمار نیازمند مراقبت بهره‌مند شود.»

سردار تقی مهری با تاکید بر اینکه معافیت به مشمولانی که غیبت سربازی دارند تعلق نمی‌گیرد، افزود: وجود برادر زیر ۱۸ سال سالم مانعی برای بهره‌مندی مشمول از معافیت سربازی به واسطه کفالت پدر نیست.

سردار مهری اظهار داشت: در مواردی که پدر مشمول کمتر از ۷۵ سال سن دارد، ولی بیمار و نیازمند مراقبت است، پس از بررسی نیازمند به مراقبت بودن پدر مشمول در شورای پزشکی و تایید نهایی، درخواست کفالت مشمول در هیأت رسیدگی وظیفه عمومی بررسی و در صورت تایید نهایی رأی معافیت سربازی برای مشمول صادر می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا کانال سازمان در پیام رسان‌های داخلی (سروش، ایتا و روبیکا) به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار در این حوزه مطلع شوند.

معافیت سربازی بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های آقایون است که بعد از مشمول شدن و نزدیک شدن به دوره سربازی به آن فکر میکنند. معافیت انواع مختلفی دارد که بطبع هر نوع آن دارای شرایط بخصوصی است.

انواع معافیت سربازی در ایران

معافیت موقت

نوعی دیگر از معافیت خدمت سربازی وجود دارد که به معافیت موقت مربوط میشود.در معافیت موقت مشمول قبل یا حین خدمت سربازی معاف خواهد شد اما بعد از پایان معافیت موقت باید برای بررسی دوباره مراجعه کند که ممکن است دوباره تمدید شود یا اینکه مشمول کلا از خدمت سربازی معاف شود و در حالت آخر با ابطال معافیت به خدمت سربازی اعزام شود.

معافیت دائم

منظور از معافیت دائم سربازی این است که با استفاده از یکی از روش های موجود در قانون مشمول بتواند قبل یا در حین خدمت سربازی معاف شود.این معافیت به مواردی همچون مدرک تحصیلی ، سن ، بیماری و حتی تاهل و داشتن فرزند مربوط میشود.

معافیت سربازی پزشکی

معافیت های پزشکی مربوط به بیماری هایی میشود که مشمول را ناتوان کرده است و در واقع از شرایط عادی زندگی دور میکند.تقریبا هر بیماری ای که فکرش را بکنید در ۱۷ بخش و بیش از ۳۰۰ بند توسط نظام وظیفه تدوین شده است که بر اساس آن میتوان معافیت گرفت.

در معافیت پزشکی شرایط سنی یا غیبت سربازی وجود ندارد اما یکی از مهم ترین شرایطی که برای صدور معافیت در نظر گرفته میشود مدرک تحصیلی است.پس هر چقدر مدرک تحصیلی بالاتر باشد امکان معافیت کمتر خواهد شد همچنین در اکثر بیماری ها نمیشود در حین تحصیل برای معافیت سربازی اقدام کرد.

معافیت سربازی کفالت

هنگامی که والدین فردی به دلایل مختلف توانایی سرخبرتی خانواده را نداشته باشند و یا طلاق گرفته باشند،در این شرایط،فرد می‌تواند کفالت پدر یا مادر خود را بگیرد. شایان ذکر است که گرفتن کفالت صرفاً به والدین محدود نمی‌شود و فرد می‌تواند کفالت برادر، خواهر، مادربزرگ و پدر بزرگ خود را که هر کدام قوانین مشخصی دارند بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی