شمانیوز
شما نیوز

معلم

تعداد ۵۰ هزار معلم در سالجاری استخدام می شوند | ۹۵ هزار معلم بازنشسته می شوند

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش از استخدام ۵۰ هزار معلم در سال جاری، خبر داد.

تعداد ۵۰ هزار معلم در سالجاری استخدام می شوند |  ۹۵ هزار معلم بازنشسته می شوند

به گزارش شما نیوز: آموزش و پرورش با کمبود معلم در سراسر کشور روبرو است. آموزش و پرورش در سال های اخیر در تلاش استخدام تعداد بیشتری معلم بوده تا سیستم آموزشی کشور، تقویت شود. جذب معلم در مقاطع مختلف تحصیلی مورد نیاز آموزش و پرورش است. نقش معلم در تعلیم و تربیت افراد جامعه غیر قابل انکار است. در سالجاری قرار است تعداد قابل توجهی معلم به استخدام آموزش و پرورش در بیایند.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، گفت: در سالجاری تعداد ۵۰ هزار نفر مجوز جذب از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده است که فرآیند اجرایی آن در حال انجام است.
«ناصر سلیمانزاده» در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با ارائه گزارش در خصوص سازماندهی نیروی انسانی، اظهار کرد: درخصوص استخدام نیروی انسانی، در حدود ۵۵ هزار و ۴۹۷ از مشمولین قانون تعیین تکلیف بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی، تبدیل وضعیت شدند.
وی ادامه داد: همچنین تعداد ۳۳ هزار و ۵۴۸ نفر در قالب مجوزهای سوم و چهارم اجرای قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سودآموزی به دانشگاه فرهنگیان، جذب و به‌کارگیری ۲۲ هزار و ۹۲۶ نفر از طریق ماده (۲۸) که در سال ۱۳۹۹ در آزمون استخدامی فراگیر پذیرفته شده‌اند، پذیرش تعداد ۲۶ هزار نفر به عنوان متعهد خدمت از طریق کنکور سراسری و معرفی به دانشگاه فرهنگیان (و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) و تخصیص کد پرسنلی به صورت متمرکز برای تمام همکاران ورودی ماده (۲۸) و متعهدین خدمت از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص استخدام همکاران فرهنگی است.

افزایش مجوز جذب معلم 

سلیمانزاده با اشاره به آمار پذیرش متعهدین خدمت در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گفت: در آزمون ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ جمعا به تعداد ۳۹ هزار و ۸۵۱ نفر وارد آموزش و پرورش شده و اشتغال به کار دارند و ورودی‌های ۱۳۹۶ هم به تعداد ۱۰ هزار و ۱۴۷ نفر از مهر سال جاری وارد آموزش و پرورش شده و مشغول به کار شدند.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری ادامه داد: تنها در سال ۱۴۰۰ تعداد پذیرفته شدگان دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در حدود ۲۶ هزار نفر است.
وی افزود: خوشبختانه تعداد مجوزهای جذب نیروی انسانی در سه سال اخیر به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و در سال جاری نیز تعداد ۵۰ هزار نفر مجوز جذب از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده است که فرآیند اجرایی آن در حال انجام است.
سلیمانزاده درخصوص نیروهای بازنشسته بیان کرد: مشمولین بازنشستگی تا آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۹۵ هزار نفر برآورد شده است که بر اساس اطلاعات پایان مهرماه در پایگاه پرسنلی تعداد بازنشستگان سال جاری ۵۹ هزار و ۳۵۷ نفر بوده است.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری گفت: با عنایت به تبدیل وضعیت تعداد ۵۵ هزار و ۴۹۷ نفر از مشمولین قانون تعیین تکلیف، ۲۲ هزار و ۹۲۶ نفر جذب نیروی انسانی از طریق ماده (۲۸) و ۱۰ هزار و ۱۴۷ نفر متعهدین خدمت تعداد نیروهای انسانی رسمی، پیمانی و آزمایشی در مهرماه سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مشکل فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد؟

پیشتر، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به کسری بودجه دولت درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: پیش‌بینی‌های مالی صورت گرفته درباره رتبه‌بندی معلمان حاکی از این است که برای اجرایی کردن این لایحه حدود ۶۰ هزار میلیارد اعتبار مالی نیاز است که البته پیش‌بینی دولت از اعتبارات مورد نیاز بیش از اینها است.و حتی در صورت تصویب احتمالی آن، اجرای این لایحه به احتمال زیاد به سال آینده موکول خواهد شد.
همچنین، چندی قبل میرکاظمی در اولین گفتگوی تلویزیونی خود به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود، گفت: در این زمینه تجدید نظر خواهیم کرد. ١٨٠٠ میلیارد کسری بودجه آوردیم تعهدی داریم که جلوی بی انضباطی را بگیریم و اگر شرایط را مدیریت نکنیم فشار اصلی بر قشر ضعیف از جمله معلمان خواهد آمد و بنا داریم از طریق روال قانونی این کار را انجام دهیم؛ در آموزش و پرورش با یک مجوزی که مغایر با قوانین بوده احکامی را صادر کردند که اصلاح احکام سه روز طول می کشد تا آن را منطبق با قانون کنند و برای اینکه این سه روز حقوق دچار مشکل نشود از طریق فایل ماه قبل حقوق را پرداخت کردیم ولی اگر قرار به تغییر باشد باید منبع برای آن دیده شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم چون حدود اختلاف آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مغایر با برنامه است و اگر قرار بر افزایش باشد باید در دولت تعیین تکلیف شود.
اما در این بین محمدصالحی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به کسری ۴۰ درصدی بودجه گفت: ما با تصویب مالیات‌های جدید مثل مالیات بر خانه‌های خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص می‌شود و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.
حال، طرح رتبه بندی معلمان در مرحله جدیدی قرار گرفته است و باید دید دولت سیزدهم طلسم این طرح را در سال ۱۴۰۰ می شکند و تعیین تکلیف رییس جمهور برای حل همیشگی مشکل حقوق فرهنگیان رنگ واقعیت به خود می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی