شمانیوز
شما نیوز

برکناری یک وزیر بعد از 18 سال

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس جمهور تاجیکستان با صدور فرمانی شیرعلی خیر‌الله‌اف، را از مقام وزیر دفاع کشور برکنار کرد. آقای خیر‌الله اف در ۱۸ سال گذشته در این مقام بود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، امروز چهارشنبه (۲۰ نوامبر) شیرعلی خیرالله‌اف را از سمت وزیر دفاع تاجیکستان برکنار و شیرعلی میرزا را که تا حال فرماندهی نیروهای مرزبانی تاجیکستان را بر عهده داشت، به این سمت منصوب کرد. شیرعلی خیر‌الله‌اف که سال آینده ۶۴ ساله خواهد شد از سال ۱۹۹۵ تا حالا پیوسته عهده‌دار وزارت دفاع تاجیکستان بود.

او در دوران شوروی، دانشگاه تاجیکستان را با تخصص اقتصاد ختم کرد و سپس هفت سال در صفوف ارتش ازبکستان، کشور همسایه فعالیت داشت. سپس او ۱۱ سال در مقام "اداره‌کننده نظام مؤسسات بسته تاجیکستان" ادای وظیفه کرد.

قبل از انتصابش به مقام وزیر دفاع تاجیکستان در سال ۱۹۹۵، وی هفت سال معاونت وزارت کشور تاجیکستان را بر عهده داشت.

به دلیل سن و سال و سابقه خیلی طولانی در این مقام، برکناری سرلشکر شیرعلی خیر‌الله‌اف از سمت وزیر دفاع تاجیکستان از مدتها قبل پیش‌بینی می‌شد.

برخی از تحلیلگران خوش‌بین معتقدند که در تیم کاری و کابینه جدید امامعلی رحمان که برای بار چهارم رئیس جمهور کشور شده است، کادرهای جوان بیشتر جلب شوند.

با تعیین شیرعلی میرزا که تا حالا فرماندهی نیروهای مرزبانی تاجیکستان را بر عهده داشت، به سمت وزیر دفاع کشور این حدس‌ها به واقعیت نزدیکتر شده است.

رئیس جمهوری تاجیکستان روز سه شنبه ۱۹ نوامبر نیز با صدور فرمانی مطلوبخان دولت اف را از مقام معاون اول نخست‌وزیر تاجیکستان برکنار کرد و دولت‌علی سعیداف، رئیس پیشین کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی را به جای او منصوب کرد.

آقای سعیداف ۴۳ ساله از جوانترین کادرها در هیئت حکومت تاجیکستان محسوب می‌شود.

سال قبل ریاست جمهوری تاجیکستان فرمانی را اعلام کرد که طبق آن از مدیران مؤسسات دولتی خواسته شده بود تا کارمندان خود را که در سن و سال بازنشستگی هستند، از کار برکنار کنند.

به دنبال این امر گزارشهای زیادی از برکناری متخصصان سالمند عمدتا در بخشهای آموزش و پرورش و بهداشت تاجیکستان منتشر شد، که باعث نگرانیهایی در جامعه شده بود.

صاحب‌نظران در بحثهای مربوط به این موضوع ادعا کردند، در حالی که در کابینه دولت تاجیکستان برخی از مقامات سالمند سالهاست از مقامهایشان برکنار نمی‌شوند، چرا متخصصان سالمند که مکتبها و بیمارستانهای تاجیکستان با توجه به کمبود کادرهای قوی به آنها نیاز دارند، برکنار می‌شوند.

انتظار می‌رود که به همرا مطلوبخان دولت‌اف و شیرعلی خیر‌الله‌اف که هم اکنون از سمتهایشان برکنار شدند، همراخان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان، که ۶۵ سال دارد، گل شیرعلی، وزیر ۶۲ ساله انرژی تاجیکستان، سفرعلی نجم‌الدین اف، وزیر مالیه با ۶۳ سال سن، امان‌الله حکومت‌الله، رئیس شرکت راه آهن که ۶۳ سال دارد و تعدادی دیگر که "بزرگسالهای" کابینه خوانده می‌شوند، مقامهای خود را به نسل جوانتر وا‌گذار کنند.

عاقل عاقل اف، نخست‌وزیر تاجیکستان نیز ۶۹ سال دارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که امامعلی رحمان در مجموع از فعالیت تیم کنونی‌اش راضی بوده و تمایل چندانی برای انجام تغییرات جدی کادری در کابینه‌اش ندارد.

در همین حال، رئیس جمهور تاجیکستان رمضان رحیم‌اف، وزیر کشور و سعیدمومن یتیم اف، وزیر امنیت کشور را در سمتهای خودشان دوباره تعیین کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied