شمانیوز
شما نیوز

جذب سرمایه خارجی!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):همواره یکی از بزرگ­ترین چالش­های کشور در برهه­ ی بعد از انقلاب توانایی جذب سرمایه ­ی خارجی بوده و اقدامات دولت ­ها در این مسئله شایان توجه است، البته در هر دولت جهت­ گیری­ هایی به سمت و سوی کشورهای مختلف بلوک شرق و غرب در دوران 35 ساله انجام شده است ولی مسئله اینجاست آیا بعد از 35 سال که از عمر انقلاب می­گذرد آیا بازتعریفی در حوزه ­ی جذب سرمایه­ ی خارجی داشته ­ایم؟ آیا در این حوزه موفق بوده ایم؟ دلایل عدم موفقیت چه مقدار بررسی و اصلاح شده ­اند؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): همواره یکی از بزرگ­ترین چالش­های کشور در برهه ­ی بعد از انقلاب توانایی جذب سرمایه ­ی خارجی بوده و اقدامات دولت ­ها در این مسئله شایان توجه است، البته در هر دولت جهت­گیری ­هایی به سمت و سوی کشورهای مختلف بلوک شرق و غرب در دوران 35 ساله انجام شده است ولی مسئله اینجاست آیا بعد از 35 سال که از عمر انقلاب می­گذرد آیا بازتعریفی در حوزه­ ی جذب سرمایه­ ی خارجی داشته ­ایم؟ آیا در این حوزه موفق بوده ایم؟ دلایل عدم موفقیت چه مقدار بررسی و اصلاح شده­ اند؟

در این مقاله قصد داریم تنها چند مورد از مصائب این امر را برشماریم.

پول در چرخه­ ی مالی بسیار هوشمند است و هیچ سرمایه ­ای از روی جلب ترحم به هیچ منطقه ­ای از دنیا گسیل نمی­ شود و یکی از مهم­ترین فاکتورهای جذب سرمایه­ ی خارجی امنیت می­ باشد. امنیت حوزه­ های مختلفی دارد و تا هیچ ­یک ازین فاکتورها تایید نشوند مطئنا اهداف و اقدامات ما بی نتیجه خواهند بود.

امنیت خود در چند بعد خلاصه می­شود که یک به یک به بررسی آن خواهیم پرداخت.

امنیت سیاسی که شرایط سیاسی کشور را مورد توجه خود می ­سازد و کلیه ­ی جهت­گیری اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می­ دهد.

امنیت اجتماعی: در این حوزه در سالیان اخیر به لطف خدا از امنیت خوبی برخورداریم.

امنیت اقتصادی: متاسفانه کاستی­ های بسیاری در این زمینه داریم که در این مقاله گریزی به آن­ها خواهیم زد.

مثالی را که مردم کوچه و بازار می­زنند را حتما شنیده اید:

شب می­خوابند و صبح قانون جدیدی وضع شده است

به واقع این اتفاقی است که ما هر روزه در کشور خود شاهدیم و از کوچکترین مسئله مانند نام­گذاری کوچه­ ها شروع می­ شود تا بزرگ­ترین آن ها نظیر نرخ خوراک پتروشیمی ها.

همه ­ی اینها چه موضوعی را به ذهن متبادر می­کند؟ عدم کار کارشناسی و تحقیقات محیطی و غیر محیطی تخصصی.

حال فرض کنید که شما سرمایه ­گذار هستید، آیا حاضرید در کشوری سرمایه گذاری کنید که احتمال می ­دهید شاید با فشار عده ­ای قانونی تصویب شود و کسب و کار شما تحت تاثیر قرار گیرد؟

حاضرید در محلی سرمایه ­گذاری کنید که با یک اقدام نسنجیده و تصمیم اشتباه کلیه ­ی مفروضات مالی شما به هم بریزد؟

حاضر هستید جایی سرمایه­ گذاری نمایید که با علاوه بر مشکلاتی اعم از فروش و بازار مصرف و غیره با مسئله تعیین نرخ فروش هم مشکلاتی داشته باشید؟

مسلما خیر

اتفاقات اخیر بورس را مروری بفرمایید

دولت حتی در جذب سرمایه ­ی بورس هم متاسفانه ناتوان عمل کرد و با اقداماتی نسنجیده نقدینگی را ازین حوزه فراری داد.

بی­شک نمی­توان اقدامات دولت یازدهم را نادیده گرفت و ساختن و به­سازی کشور بعد از هشت سال مدیریت ناآگاهانه که یادآوری آن هم موجب آزارمان است را نادیده گرفت ولی بهتر است همین امروز بازتعریفی داشته باشند برای جذب سرمایه­ ی خارجی.

دخالت­ های دولت در بورس کشور و اقداماتی نسنجیده مانند قوانین محدودیت فروش، شاخص­ سازی یا عدم اصلاح شاخص و انتقال نماد و تغییر ساعات بازار و غیره تنها ریسک سرمایه ­گذاری را افزایش می­ دهد و موجب می­شود که سرمایه از این مامن امن سرمایه­ گذاری فراری شود.

شاید برخی از قوانین درست باشند ولی آیا هنوز بورس ما به این بالندگی نرسیده است که از مدتی قبل علاج واقعه را بنمایند، حتما باید تصمیمات شبانه و فردی اعمال شود؟ چرا اکنون که شرایط آرام است نسبت به تدوین قانون برای شرایط بحرانی اقدامی نمی­ شود؟

بازار بورس خود ریسک ­های بسیاری دارد و سرمایه­ گذاران تمام این ریسک­ها را هم اگر ارزیابی کنند ولی باز در شناسایی ریسک حاصل از تصمیمات نابخردانه ناتوان می­ شوند.

هر کشوری ریسک ­هایی بابت سرمایه­ گذاری دارد و قوانینی هم در این حوزه ولی مشخص بودن این قوانین موجب می­ شود سرمایه­ گذار تمامی ریسک­ ها را بسنجد ولی حال که ما از جذب سرمایه­ ی خارجی در بورس کشورمان دم می­زنیم آیا سرمایه­ گذار خارجی ریسک اقدامات فراقانونی را می­ پذیرد؟

ابتدا موانع جذب سرمایه ­ی داخلی را برطرف نماییم، مطمئنا در پس این قضیه سرمایه­ ی خارجی نیز به سمت میهن عزیزمان گسیل خواهد شد؛ چرا که پول بسیار هوشمند است!!

آیا تا کنون مسئولین به نتیجه ­ی اقدامات خود اندیشیده اند؟

بلاشک در نظر نگرفتن مجازات برای تصمیمات اشتباه خود در این امر موجبات اهمال را فرا می آورد.

نمایندگان عزیز مجلس نیز گویی در برخی موارد سازمان عریض و طویل و بلاشک قوی­ مرکز پژوهش­ها را نادیده می­گیرند و با سخنان غیر کارشناسی تنها ضربه بر پیکره­ ی نحیف اقتصاد می­ زنند.

امنیت سرمایه ­گذاری مختص به این­ها نیست.

متاسفانه در حوزه­ ی سیاست خارجی سالیان گذشته بسیار ضعیف عمل شده است و اقدامات داخلی موجب فراری دادن سرمایه­ های خارجی شده است و به حمدالله اقدامات خوبی ازین دست در کشور مشاهده می­ شود.

با توجه به جمیع شواهد موجود می­توان ضعف عمده­ ی ناتوانی در جذب سرمایه­ ها را تنها در اقدامات نادرست و اظهارنظرهای غیر کارشناسانه و چند صدایی در حوزه ­ی اقتصاد دید.

این­ها تنها چندین مشت از خروار تصمیمات غیر کارشناسی بود که ابتدا سرمایه­ ی داخلی و سپس سرمایه­ ی خارجی را فراری می­دهد و مردم را به فعالیت ­های سفته بازانه و دلالی سوق می ­دهد.

در این راستا انتشار مستمر و دقیق آمارهای اقتصادی و مصرفی، ارائه ی تقویم اقتصادی، برنامه ریزی در تدوین قانون و عدم انتشار سخنان نسنجیده از غیر متخصصین حوزه ی اقتصاد می تواند تنها چند قدم کوچک برای جذب سرمایه ی خارجی می باشد که متاسفانه تا کنون نسبت به آن اهمال شده است.

با تشکر از تمامی اقدامات دولت یازدهم که به واقع کورسویی از امید را در چشم ما سرمایه ­گذاران روشن نموده ­اند.

کارشناس بازار سرمایه

مهندس رحمانی

مهندس رحمانی کارشناس بازار سرمایه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied