شمانیوز
شما نیوز

فاتحه دانشگاه ها در ایران خوانده شد؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفتگو با انتخاب خبر با اشاره به اشتغال تحصیلکرده های کشور به عنوان رفتگر، اظهار داشت: اگر چنین استخدامهایی در جامعه گسترش پیدا کند، پس باید فاتحه دانشگاه را بخوانیم. برای چه 100 میلیون تومان برای انسانی هزینه کنیم که در آینده می خواهد رفتگر شود؟!! این موضوع از دیدگاه جامعه شناسی اینگونه مطرح می شود که جامعه ما بیمار است و به تبع آن دانشگاه ها بیمار هستند که نیرویی را چهار سال تربیت می کنند و سپس او را به شغل رفتگری می گمارند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفتگو با انتخاب خبر با اشاره به اشتغال تحصیلکرده های کشور به عنوان رفتگر، اظهار داشت: اگر چنین استخدامهایی در جامعه گسترش پیدا کند، پس باید فاتحه دانشگاه را بخوانیم. برای چه 100 میلیون تومان برای انسانی هزینه کنیم که در آینده می خواهد رفتگر شود؟!! این موضوع از دیدگاه جامعه شناسی اینگونه مطرح می شود که جامعه ما بیمار است و به تبع آن دانشگاه ها بیمار هستند که نیرویی را چهار سال تربیت می کنند و سپس او را به شغل رفتگری می گمارند. به گزارش انتخاب خبر، هفدهم تیرماه، شهردار خرم آباد با اعلام خبر استخدام دانش آموختگان دانشگاهی در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در شغل رفتگری گفت: 150 نیروی جدید توسط بخش خصوصی برای رفتگری و خدمات تنظیف این شهر به کار گرفته شده اند که در بین آنان 23 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند.

یحیی عیدی بیرانوند در ادامه بیان کرد: امسال در مجموع حدود 200 نفر در بخش خدماتی و رفتگری شهرداری مشغول بکار شده اند که با توجه به وسعت شهر، بکارگیری 200 نفر دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

شهر خرم آباد مرکز استان لرستان بیش از 450 هزار نفر جمعیت دارد.

استان لرستان طی چند سال گذشته در رتبه نخست بیکاری در بین استانهای کشور قرار داشت که در بهار امسال دو رتبه تغییر کرده است. بر اساس آمارها 120 هزار جویای کار در 15 مرکز کاریابی این استان نام نویسی کرده اند.

امان الله قرایی جامعه شناس و استاد دانشگاه پیرامون اعلام خبر به کار گیری تحصیل کرده ها با مدرک لیسانس و فوق لیسانس در گفت و گو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: به اعتقاد من این موضوع یک فاجعه است.

وی با بیان اینکه کارل مارکس در دیدگاه جامعه شناسی، کار را به دو نوع ساده و با مهارت عالی تقسیم کرده است، تصریح کرد: با توجه به این تقسیم بندی، هنگامی که در جامعه ای نیروی کار با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد تربیت می کنیم باید سرمایه های هنگفتی داشته باشیم و آن را به کار بگیریم تا بتوانیم چنین نیروهایی تربیت کنیم.

اشتغال تحصیلکرده ها در مشاغل ساده، آب در هاون کوبیدن است این جامعه شناس با اشاره به دیدگاه جامعه شناسی هاربینسن و چارلزمایر و افرادی مانند آلفرد مارشال که برنده جایزه نوبل است، خاطرنشان کرد: اکثر اقتصاددانان بر این عقیده هستند که برای تربیت یک نیروی استراتژیک، ساعت ها زمان و هزینه لازم است تا در آینده به عنوان نیرویی کارآمد، وارد جامعه شود.

قرایی مقدم ادامه داد: هر فردی برای رسیدن به سن کار، سرمایه هایی مصرف می کند و خانواده، آموزش و پرورش و جامعه، هزینه هایی را در قبال رشد و تربیت او متقبل می شوند، که متأسفانه اشتغال تحصیلکرده ها در مشاغل ساده، آب در هاون کوبیدن است.

وی با اشاره به اینکه والدین برای تربیت فرزند، سرمایه بسیاری هزینه می کنند تا او به سن کار برسد، تصریح کرد: برای هر فردی که حداقل مدرک کارشناسی اخذ کرده باشد 100 میلیون هزینه شده است.

اگر افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، رفتگر شوند فاجعه است این آسیب شناس اجتماعی اضافه کرد: هر فرد از هنگامی که در رحم مادر است و پس از آن دوران طفولیت، مهد کودک، دوران تحصیل از دبستان تا دبیرستان و پس از آن دانشگاه، هزینه هایی مصرف می کند که اگر بهره وری نداشته باشد سرمایه کشور به هدر رفته است.

قرایی مقدم با تأکید بر اینکه اگر افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، رفتگر شوند فاجعه است، بیان کرد: به عنوان مثال به فردی که تحصیل کرده است بگویند ظرف بشور در حالی که این عملی است که یک فرد بی سواد هم می تواند انجام دهد.

چرا از افرادی که تحصیل نکرده اند در شغل رفتگری در شهر خرم آباد استفاده نشد؟! وی با اشاره به دیدگاه آلفرد سویی، جمعیت شناس فرانسوی گفت: در این نظریه، هزینه سرانه یک فرد تحصیلکرده با یک فرد بیسواد متفاوت است. برای تربیت نیروهای تحصیلکرده هزینه های گزافی مصرف شده است که باید به آن توجه کرد.

قرایی مقدم اذعان داشت: با توجه به میزان بالای بیکاری در خرم آباد هم نمی توان به این خطا دست زد، چرا که از افرادی که تحصیل نکرده اند می توان در شغل رفتگری در این شهر استفاده کرد.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا چنین موضوعی وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که جامعه ما بیمار است. ما برای تربیت نیروهای تحصیلکرده هزینه کرده ایم تا آنها به بخش صنعت، کشاورزی و بخش های دیگری که می تواند برای جامعه در آمدزایی کند، وارد شوند نه اینکه افراد را در حد مقاطع تحصیلی بالا از جمله: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تربیت کنیم و در مشاغلی که با آنها مرتبط نیست، بگماریم.

وی تأکید کرد: اگر این روند در جامعه ما گسترش پیدا کند، پس باید فاتحه دانشگاه را بخوانیم. برای چه 100 میلیون تومان برای انسانی هزینه کنیم که در آینده می خواهد رفتگر شود؟!! این موضوع از دیدگاه جامعه شناسی اینگونه مطرح می شود که جامعه ما بیمار است و به تبع آن دانشگاه ها بیمار هستند که نیرویی را چهار سال تربیت می کنند و سپس او را به شغل رفتگری می گمارند.

جوانی که از دانشگاه بیرون می آید، تفاله اش باقی می ماند؛ حالا به او می گویید برو رفتگر شو! قرایی مقدم افزود: جوانی که وارد دانشگاه می شود، شیره جانش کشیده می شود و هنگامی که از دانشگاه بیرون می آید تفاله اش باقی می ماند و حالا به او می گویید برو رفتگر شو!

این جامعه شناس با بیان اینکه هر شغلی از ارزش خاصی برخوردار است، تصریح کرد: مشاغل از دیدگاه جامعه شناسی طبقه بندی شده است و بر اساس شغل به افراد پایگاه اجتماعی داده می شود.

وی با بیان اینکه کارکرد جامعه شناسی فرد، تعیین کننده طبقه اجتماعی اوست، ابراز داشت: اگر فرد تحصیلکرده ای وارد شغل پایینی از لحاظ کارکردی شود به علم و دانش توهین کرده است.

قرایی مقدم با اعتقاد بر اینکه هر فردی بیشتر تحصیل کند باید از درآمد بالایی برخوردار باشد، تصریح کرد: اینکه افراد تحصیلکرده وارد مشاغلی با بهره وری پایین شوند، ظلم به فرد و جامعه و بحرانی عظیم است.

استخدام تحصیل کرده ها در مشاغلی چون رفتگری، توهین به جامعه علمی کشورمان بود این استاد دانشگاه گفت: مارشال، جامعه شناس فرانسوس بیان می کند اگر آموزش و پرورش کشوری در طول صد سال یک مخترع تربیت کند توانسته است هزینه صد ساله آموزش و پرورش را جبران کند.

وی با ابراز تأسف بیان کرد: اگر این موضوع در رسانه های بیگانه مطرح شود بهانه به دستشان داده ایم و به تحصیلکرده های کشور توهین کرده ایم.

قرایی مقدم در پاسخ به این سوال خبرنگار انتخاب خبر که در برخی از کشورها رفتگران افرادی تحصیلکرده هستند، خاطرنشان کرد: چنین موضوعی صحت ندارد. کشورهای غربی افراد تحصیلکرده را برای بخش های صنعت و کشاورزی که منبع درآمد زایی است به کار می گیرند.

امان الله قرایی مقدم گفت: در هر جامعه ای نوعی سازوکارهایی وجود دارد و در آن ، فرد را با میزان تحصیلش می سنجند. پس، از دیدگاه جامعه شناسان هر کدام از ما هر لحظه در حال سنجش هستیم.

گزارش از: زهره قندهاری

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied