شمانیوز
شما نیوز

آمریکا با هدف مقابله با چین و روسیه بدنبال توسعه روابط با آسیای مرکزی است

کارشناس سیاسی روس هدف سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به آسیای مرکزی را مقابله با پروژه‌های روسیه و چین عنوان کرد.

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه با اشاره به چرایی افرایش رفت و آمدهای مقامات آمریکایی به تاجیکستان اظهار داشت، این رفتار آمریکا نشان می‌دهد، آنان از توسعه نفوذ روسیه و چین در کشورهای آسیای مرکزی به شدت ترس داشته و بدنبال مقابله با پروژه‌های آنان هستند.

کنیازف با بیان اینکه پس از امتناع ازبکستان از استقرار تاسیسات نظامی آمریکا و ناتو در تابستان سال گذشته و اخراج پایگاه هوایی «مناس» از قرقیزستان مواضع واشنگتن در منطقه تا حدودی متزلزل شد، تاکید کرد: طی ماه‌های اخیر واشنگتن با بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند تا نه‌تنها جایگاه پیشین خود در منطقه را باز گرداند، بلکه تقویت هم کند. این حرکت آمریکا را می‌توان یک نوع واکنش در برابر طرح‌های روسیه (اتحاد اقتصادی اوراسیا) و چین (جاده جدید ابریشم) در منطقه ارزیابی کرد.

وی با اشاره به سفر «دانیل روزنبلوم» معاون آسیای مرکزی وزارت امور خارجه آمریکا از ازبکستان و تاجیکستان، گفت: مهمترین بخش بازدید این مقام سیاسی آمریکا از ازبکستان و تاجیکستان ارائه پیشنهاد پیوستن این 2 کشور به ائتلاف به اصطلاح «ضد تروریستی داعش» می‌باشد. این اقدام صرفا سیاسی بوده و هدف جلب کشورهای آسیای مرکزی به همکاری‌های فشرده‌تر نظامی و سیاسی با آمریکا را دنبال می‌کند.

به اعتقاد این کارشناس سیاسی روس، اقدامات این «ائتلاف» در خاورمیانه طی مدت‌زمان نسبتا طولانی هیچگونه تأثیر بنیادی روی وضعیت نداشته و بسیار مشکوک به نظر می‌رسد. چرا که مواردی در رابطه با کمک‌های مستقیم نظامی از سوی برخی از کشورهای عضو این ائتلاف به ثبت رسیده است. این یک بازی است و با طرح بحث «خطر جهانی داعش» به دنبال واگذاری نقش عروسک به کشورهای منطقه می‌باشند.

کنیازف در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تصریح کرد: رفع تهدیدات واقعی برای آسیای مرکزی نه با بحث مسائل نظامی و به‌خصوص جذب آن‌ها به برنامه‌های نظامی و امنیتی آمریکا و ناتو، بلکه با مسائل اجتماعی، اقتصادی و ایدئولوژیکی خود این کشورها ارتباط دارد.

وی ادامه داد، تهدید داعش برای منطقه متناسب با سطح رضایت یا عدم رضایت مردم از شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهایشان خواهد بود. مشکلات دوشنبه، تاشکند، بیشکک، آستانه و عشق‌آباد نه با داعش بلکه با نوع همکاری و تعامل دولت‌ها با جوامع خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ارتباط دارد.

این صاحبنظر مسائل سیاسی منطقه با اشاره به تلاش‌های ویژه واشنگتن برای فراهم کردن زمینه جهت همکاری‌نزدیک‌تر با تاشکند، اظهار کرد: به اعتقاد من موضع تاشکند ثابت باقی خواهد ماند و همان‌گونه که در 2 سال پیش با خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی، سیاست خارجی جدید در رابطه به عدم پیوستن به پیمان‌های چندجانبه را اعلام کرد، از همکاری با سازمان‌های مربوطه غربی نیز فاصله خواهد گرفت.

به نظر وی، پیشنهاد آمریکا برای همکاری با تاجیکستان فرصتی را فراهم می‌کند تا این کشور در بحث ورود به اتحاد اقتصادی اوراسیا بتواند از مسکو امتیازات بیشتری به دست بیاورد. در عین حال برخلاف قرقیزستان که تعداد بالای از سازمان‌های غیردولتی و احزاب غربگرا آماده تحقق منافع آمریکا می‌باشند، واشنگتن در تاجیکستان و به خصوص در ازبکستان از چنین ابزارهای نفوذ برخوردار نیست.

کنیازف در پایان نیز گفت: بنابراین در برنامه بازدید روزنبلوم از دوشنبه قرار گرفتن موضوع دیدار با نمایندگان «جامعه مدنی» با بحث فوق ارتباط دارد. البته آمریکا به نوعی چنین یک ابزاری در تاجیکستان را در اختیار دارد ولی به اندازه کافی نتوانسته است بازدهی داشته باشد. چون در ازبکستان این عرصه برای فعالیت کشورهای خارجی و از جمله آمریکا مسدود می‌باشد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا فقط به دیدارهای رسمی اکتفا کرده و حتی از وجود جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی سخنی به میان نیاورد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied