شمانیوز
شما نیوز

سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای

یک کراشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند بر خلاف گذشته که تنها هدفش کنترل و مهار ایران با توسل به فشار‌های اقتصادی و ایجاد تهدید و تحریم بود، با کمک ابزارهای مختلف و نهادهای وابسته به سازمان ملل تضعیف و یا حذف کند چرا که موفقیت‌ها و دستاوردهای ملت ایران در عرصه پرچالش هسته‌ای به گونه‌ای بود که تحسین صاحب نظران سیاسی و اقتصادی دنیا در کشورهای مختلف را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، عشرت شایق نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی یادداشتی با عنوان «سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای» در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که متن آن بدین شرح است:

«‌توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 بعد از ماه‌ها انتظار و بعد از گذشت 22 ماه مذاکرات سخت و نفس‌گیر به ایستگاه آخر خود رسید و جمع‌بندی نهایی مذاکرات اعلام شد و رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری به پوشش آن پرداختند. صرف از نظر از نتایج مثبت و منفی بدست آمده در این دوره از توافقات، چیزی که در حال حاضر مهم به نظر می‌رسد، سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

در برخی از موارد صحبت‌های دوگانه غرب در قبال ایران بعد از توافق هسته‌ای تا جایی پیش می‌رود که سیاستمداران آمریکایی با وقاحت کامل و با حضور در برنامه‌های مختلف این موضوع را مکرر بیان می‌کنند که ما به دنبال تامین امنیت اسراییل (رژیم صهیونیستی) در منطقه خاورمیانه هستیم و چون اسرائیل (رژیم صهیونیستی) حافظ منافع کشورهای غربی و آمریکاست عملاً آمریکا به عنوان حامی همه جانبه رژیم کودک‌کش صهیونیستی در دنیا گوش به فرمان این حکومت نامشروع است و این در حالی است که امروزه جوامع بین‌المللی شاهد جنایات انسانی این رژیم غاصب با همکاری آمریکا و برخی از کشورهای عربی منطقه برعلیه بشریت در اقصی نقاط جهان و خصوصا سوریه، یمن، فلسطین، بحرین، برمه و... هستند.

ادعای آمریکا در حمایت از حقوق بشر همواره دستاویز این کشور به عنوان ابزاری برای سرکوب ملت‌ها در سراسر جهان بوده است ولی با جنایت‌های بسیاری که مردم دنیا از سوی آمریکا مشاهده کرده‌اند، این ادعاها رنگ باخته است چرا که مستندات بسیاری از موارد نقض حقوق بشر روز به روز در این کشور در سراسر جهان مستقیم و یا توسط عمال مزدورش به وقوع می‌پیوندد، این یعنی آمریکا به عنوان اصلی‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در جهان است.

امروز دنیا و جوامع بین‌المللی شاهد جنایات انسانی آمریکا و رژیم اشغالگر اسراییل و متحدان غربی عربیشان برعلیه مردم غزه و یمن هستند، ولی چون رژیم اشغالگر اسرائیل حافظ منافع کشورهای غربی و آمریکا و بالعکس در منطقه به شمار می‌رود، عملاً آمریکا گوش به فرمان اسرائیل غاصب ایستاده است و متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی منطقه نیز چشم و گوش بسته با آمریکا و و رژیم اشغالگر اسرائیل برای سرپوشی بر جنایاتشان با آنها همکاری می‌کنند و به جای اینکه علیه این غده سرطانی و برای حفظ منافع اسلام در منطقه با یکدیگر متحد شوند، علیه مسلمانان یمن، سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری داعش با یکدیگر هم پیمان می‌شوند.

دولت آمریکا که این روزها دم از حقوق بشر می‌زند و خود با شکل‌دهی گروه‌های تروریستی از جمله داعش با هدف تامین منافع صهیونیست‌ها و با هدف انحراف اذهان مسلمانان جهان از تحولات ایجاد شده در مصر و بحرین دست به جنایت می‌زند و تا جایی این گروه‌ها پیش می‌روند که حتی از کنترل خود آمریکایی‌ها هم خارج می‌شوند و در نهایت خود آنها مجبور می‌شوند برای کنترل دست نشانده‌های خود دست به سرکوبشان بزند و جالب‌تر اینکه در این میان کشور ایران که خود قربانی تروریسم است را به نقض حقوق بشر متهم می‌سازند.

بعد از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 نیز آمریکا سعی می‌کند تا به زور تهدید و در مناسبت‌های مختلف خود را حافظ منافع رژیم اشغالگر اسراییل در منطقه قلمداد و ایران را خطری بزرگ برای ادامه حیات این رژیم در منطقه بخواند.

سرنوشت پرونده‌های منطقه‌ای، سیاست‌های آینده آمریکایی‌ها در منطقه، احتمالات مربوط به چگونگی واکنش کشورهای عربی منطقه، تاثیر توافق هسته‌ای ایران بر مساله فلسطین، موجودیت رژیم صهیونیستی منطقه، وضعیت جایگاه آمریکا در آینده منطقه و از همه مهمتر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در آینده منطقه از جمله موضوعات مهم و بحث برانگیزی است که بعد از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 مطرح شد، در این میان سیاست‌های آتی آمریکا بعد از توافق نسبت به ایران بیش از همه کانون توجهات جهانی قرار گرفته است.

امریکا بعد از توافق هسته‌ای سعی دارد سیاست‌های خود در منطقه خاورمیانه را بر چند اصل قرار دهد که از آن جمله می‌توان به نقش موثر ایران در منطقه و در جهان، موضع‌گیری کشورهای عربی بعد از توافق، امنیت اسراییل در منطقه و همچنین مستحکم کردن سیاست‌های خود در منطقه اشاره کرد.

البته سیاست‌هایی که آمریکا در مقابله با ایران در پیش گرفته است چه قبل از توافق و چه بعد از توافق کاملاً هماهنگ شده با برخی از کشورهای عربی منطقه صورت گرفته و می‌گیرد.

قدرت‌های بزرگ همواره و در طول تاریخ نشان دادند که به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند تا با ایجاد موانع مختلف سیاسی، اقتصادی و ... مانع از قدرت گیری سایر کشورها شوند و این کاری است که آمریکایی‌ها در طول تاریخ انجام داده‌اند. آمریکا خود را قدرت برتر جهانی با هژمونی قدرت بالا و مسلط بر دیگر کشورها می‌بیند و تلاش می‌کند به این طریق و با اعلام سیاست زور بر سایر کشورها مسلط شود و در حال حاضر اسرائیل غاصب و کشورهای عربی متحد آن وانمود می‌کنند خطری که منطقه را تهدید می‌کند خطر نفوذ ایران در منطقه است اما باید گفت خطری که منطقه را تهدید می‌کند، خطر گسترش نفوذ صهیونیست‌ها و گسترش گروه‌های تکفیری‌ها و داعشی در منطقه است.

اما برنامه هسته‌ای ایران این موضوع را به کشورهای سلطه جهان القا کرد تا بیش از پیش ایران را به عنوان یک تهدید برای منافع خود در منطقه و تهدیدی برای امنیت اسرائیل نامشروع بدانند. به همین منظور و در راستای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند ضمن همراه کردن متحدین خود در منطقه، سایر کشورها را به طرق مختلف از همکاری با ایران بر حذر دارند و پروژه ایران هراسی را ادامه دهند.

در این برهه از زمان و بعد از توافق هسته ای، آمریکا تلاش می‌کند بر خلاف گذشته که تنها هدفش کنترل و مهار ایران با توسل به فشار‌های اقتصادی و ایجاد تهدید و تحریم بود، با کمک ابزارهای مختلف و نهادهای وابسته به سازمان ملل تضعیف و یا حذف کند چرا که موفقیت‌ها و دستاوردهای ملت ایران در عرصه پرچالش هسته‌ای به گونه‌ای بود که تحسین صاحب نظران سیاسی و اقتصادی دنیا در کشورهای مختلف را برانگیخت.

در سوی دیگر ماجرا باید به این نکته نیز اشاره کرد که اوبامایی که در ابتدای ریاست جمهوری خود اعلام کرد زبان دیپلماسی را به جای زبان تهدید در پیش خواهد گرفت اما آن چیزی که تا به امروز همگان شاهد آن بوده اند اینکه زبان تهدید وی به زبان دیپلماسیش می‌چربد و ایران نیز ثابت کرد هیچ گاه زیر بار زورگوئی زورگویان نرفته و نخواهد رفت و تا جایی پیش می‌رود که امروز مقام معظم رهبری نیز خطاب به تیم مذاکره کننده با قاطعیت می‌فرمایند که تسلیم زیادی‌خواهی زورگویان غربی نشوید.

آمریکا تلاش می‌کند که با استفاده از شیوه دیپلماسی و با ایجاد فشارهای مختلف سیاسی و تقویت شده با استفاده از عناصر دست نشانده داخلی و خارجی خود و با هدف محدود کردن ایران و کمرنگ جلوه دادن نقش ایران در منطقه و جهان راه‌های نفوذ همه جانبه خود در ایران را آنهم به شکل مویرگی پیدا کند. همانگونه که ملت ایران در فتنه 88 نیز حمایت همه جانبه آمریکا از سران فتنه را شاهد بودند. آمریکایی هنوز که هنوز است بعد از گذشت تقریبا 37 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دنبال تثبیت جایگاه سیاسی خود در ایران است و تلاش می‌کند با استفاده از راه‌های مختلف و ایجاد درگیری‌های سیاسی، قومی و ... در رده های مختلف سیاسی و گفتمانی به جامعه ایرانی رخنه کند. کشوری که به عقیده بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان سیاسی جهان، سیاست‌هایش می‌تواند اثرات بسیار زیادی در معادلات منطقه‌ای و جهانی داشته باشد و خوشبختانه تا به امروز در این زمینه موفق نبوده است.

سیاست‌های دوگانه غربی‌ها در قبال ایران از طریق جریان‌های غرب زده داخلی، جریان‌های ایجاد فتنه و رسانه‌ای آنها با هدف محدودسازی ایران، اجرای پروژه‌های مشترک علیه ایران حزب‌الله و هم پیمانان منطقه‌ای ایران به منظور افزایش ضریب امنیت اسراییل در منطقه خاورمیانه، تقویت فضای ضد ایرانی، فلج کردن و به زانو درآوردن ایران به اجرا گذاشته می‌شود.

رهبر فرزانه انقلاب در سخنان خود و در جمع نمازگزاران عید سعید فطر امسال بیان فرمودند که «چه این متن تصویب شود و چه نشود، اجازه خدشه در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد، قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیت کشور، به فضل الهی حفظ خواهد شد. اگر چه می‌دانیم دشمنان بر روی این نقطه بخصوص تکیه زیادی دارند. جمهوری اسلامی در زمینه حفظ قابلیت‌های دفاعی و امنیتی خود آنهم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به وجود می‌آورند، هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد.

و در ادامه فرمودند که: در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. همانطور که بارها و بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره ای نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره نداریم. گاهی در موارد استثنایی مثل این مورد هسته‌ای، بر اساس مصلحت مذاکره کرده ایم؛... سیاست‌های آمریکا با سیاست‌های جمهوری اسلامی 180 درجه اختلاف دارد. آمریکایی‌ها حزب‌الله را و مقاومت لبنان را که فداکارترین نیروهای دفاع ملی در یک کشورند، متهم به تروریسم می‌کنند، از این بالاتر بی‌انصافی نمی‌شود. آن وقت در مقابل دولت تروریست صهیونیستی کودک کش را مورد حمایت قرار خودشان قرار می‌دهند، یا یک چنین سیاستی چگونه می‌شود معامله کرد، چگونه می شود مذاکره کرد، چگونه می‌شود به توافق رسید؟ ... »

امروز همگان شاهد این مطلب هستند که بعد از توافق هسته‌ای کشورهای اروپایی برای رسیدن به ایران و برقراری روابط اقتصادی با ایران سرو دست می‌شکنند و تلاش می‌کنند از هم گوی سبقت را بگیرند تا به این وسیله به اقتصاد ورشکسته خود سرو سامان دهند. از طرفی دیگر این کشورها متوجه نیاز به ایران و ناتوانی خود در جنگ با ایران شدند، به همین دلیل پای میز مذاکرات با ایران نشستند و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمودند « آنها به مذاکرات محتاج‌ترند تا ما، چرا که توانایی جنگ با ما را ندارند و اگر حتی یک درصد احتمال تسلط آنهم در جنگ نظامی بر ایران را می‌دادند، هیچگاه بر سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نمی‌نشستند.»

البته متاسفانه در این برهه حساس تاریخی برخی از افراد مسئول دانسته و یا ندانسته تلاش می‌کنند با مانع‌تراشی و همچنین به حاشیه بردن مسائل مهم و اساسی داخلی و تبلیغات گسترده برای پنهان کردن پیشرفت ملت ایران در این دوره از توافقات و با بزرگنمائی برخی نقاط ضعف چوب لای چرخ پیشرفت کشور بگذارند و با ایجاد بدبینی ملت را نسبت به دولتمردان دلسرد کنند.

خوشبختانه و با عنایتی که خداوند در همه حال به کشور ایران داشته می‌توان گفت که ملت ایران با تکیه بر توان نظامی خود به این باور رسیده است که آمریکا و اسراییل غاصب در حد و اندازه‌ای نیست که با زبان تهدید با ملت بزرگ و صبور ایران آن هم تهدید نظامی صحبت کند و رهبر معظم انقلاب نیز با اشاره به برخی تهدیدهای سردمداران رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی به ایران در این خصوص فرمودند: «اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی ایران ، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که کشور ایران در حال حاضر و با تکیه بر توانایی‌های نظامی و دفاعی خود به جایگاهی رسیده که حرف های بسیار زیادی برا ی گفتن دارد و در صورتی که احساس خطر کند، می‌تواند خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی به شمار آید.»

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied