شمانیوز
شما نیوز

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اشتباه فاحش «دونالد ترامپ» درباره یکی از بندهای «برجام»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ماری هارف، سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره «برجام» واکنش نشان داد.

«ترامپ» روز پنجشنبه گفته بود: «داخل توافق ایران چیزی هست که فکر نمی‌کنم آن را درک کنند یا چیزی درباره آن بدانند و هیچ چیز نمی‌تواند آن را توجیه کند و آن این است که اگر کسی به ایران حمله کند، ما باید از ایران دفاع کنیم.»

وی افزود: «بنابراین، اگر اسرائیل به ایران حمله کند، طبق چیزی که داخل این توافق است ما باید همراه با ایران علیه اسرائیل بجنگیم.»

ماری هارف روز جمعه در واکنش به این اظهارات ترامپ به سی‌ان‌ان گفت که این لحن در توافق‌های هسته‌ای است و «مزخرف است بگوییم که این به معنی آن است که کسی باید از تأسیسات هسته‌ای ایران، دفاع کند.»

اشاره ترامپ احتمالاً به بند 10 سند الحاقی شماره 3 برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است که در تاریخ 23 تیرماه سال جاری بین ایران و گروه 1+5 امضا شد.

در این بند آمده است که کشورهای غربی طرف این توافقنامه بایستی با ایران در حوزه‌های زیر همکاری کنند:

10.1. همکاری به شکل دوره های آموزشی و کارگاهها آموزشی برای تقویت توانایی ایران جهت جلوگیری، حفاظت و پاسخ دهی به تهدیدات امنیت هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای و سیستمها همچنین فراهم کردن امنیت هسته‌ای پایدار و موثر و سیستمها حفاظت فیزیکی.

10.2. همکاری از طریق آموزش و کارگاهها آموزشی برای تقویت توانایی ایران برای حفاظت در برابر، و پاسخ دهی، به تهدیدات امنیت هسته‌ای شامل خراب کاری همچنین فراهم کردن امنیت هسته‌ای پایدار و موثر و سیستمهای حفاظت فیزیکی.»

هارف گفت: «هدف از این بند "برجام" کمک به حفظ روشهای امنیتی و ایمنی هسته‌ای ایران متناسب با روشهای مرسوم سایر برنامه‌های هسته‌ای در سرتاسر دنیا است.»

وی افزود: «آژانس معمولاً ارائه‌کننده این نوع برنامه‌های آموزشی است که در راستای منافع تمامی کشورها است و از مواد هسته‌ای در برابر سرقت و حملات محافظت می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد این بند، هیچ کشوری را متعهد به انجام این نوع از همکاری‌های امنیتی هسته‌ای متداول نمی‌کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied