شمانیوز
شما نیوز

انتقاد شدید معلمان از طرح رتبه بندی و افزایش حقوق

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رتبه‌بندی و افزایش حقوق ۱۶۰ تا ۶۰۰هزار تومانی مهمترین خبر روزهای اخیر برای فرهنگیان بود. اما آنها ابهامات و سؤالات متعددی را در این خصوص دارند که بیشتر این سؤالات معطوف به نحوه رتبه‌بندی و شاخص‌های افزایش حقوق است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

آخرین روز از سال 93 بود که هیئت دولت مصوبه مهمی را برای فرهنگیان داشت. رتبه بندی معلمان سرانجام پس از حدود دو سال در هیئت دولت مصوب شد و در 16 فروردین سال 94 علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش ابراز امیدواری کرد که رتبه بندی فرهنگیان از مهر امسال عملیاتی شود و با اجرای آن حقوق فرهنگیان از 160 تا 600 هزار تومان افزایش یابد البته فانی تأکید کرد که شاخص‌های رتبه بندی تا پایان شهریور تدوین خواهد شد.

اما فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه بندی نظرات مختلفی دارند بنابراین در این گزارش سعی کرده‌ایم تا میان فرهنگیان رفته و نظرات آنها را در رابطه با رتبه بندی منعکس کنیم.

نظرخواهی از فرهنگیان برای تدوین آیین نامه‌های طرح رتبه بندی، ابهام در شیوه رتبه بندی‌ها و طرح این پرسش: "چرا عناوین مربی‌معلم،‌ استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم حذف شده است و عناوین پایه، ارشد، خبره و عالی که از گذشته در حال اجراست، جایگزین شده است؟"، همچنین ابهام در خصوص تأمین منابع مالی افزایش حقوق 160 تا 600 هزار تومانی و تردید در خصوص تحقق این افزایش حقوق، مهمترین محور بحث‌های فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه بندی بود.

در ذیل بخشی از نظرات فرهنگیان را می‌خوانیم.

** افزایش حقوق 600هزار تومانی محقق نخواهد شد

امیرحسین ح که در مقطع دبیرستان مشغول تدریس است به خبرنگار تسنیم می‌گوید:‌ در رابطه با طرح رتبه بندی چند سؤال اساسی وجود دارد. این طرح در مجلس مصوب نشد و مقرر شد تا دولت آن را تدوین و مصوب کند. سرانجام در آخرین روز سال 93 رتبه بندی فرهنگیان در دولت مصوب شد اما آن‌گونه که از ظواهر امر پیداست جزییات رتبه بندی هنوز مشخص نیست و فرهنگیان سؤالات بسیار زیادی در این زمینه دارند.

وی می‌افزاید:‌ در دوره گذشته که طرح رتبه بندی تدوین شد،‌ 100هزار جلد کتابچه در این زمینه چاپ شد و در اختیار فرهنگیان قرار گرفت بنابراین تمام جزییات طرح رتبه بندی برای فرهنگیان مشخص بود اما درخصوص طرح رتبه بندی فعلی که توسط دولت مصوب شده است، نقاط ابهام بسیاری وجود دارد، به‌عنوان مثال یکی از ابهامات در این خصوص است که افزایش حقوق 600هزار تومانی بعید است محقق شود چرا که هم‌اکنون حق شغل فرهنگیان بیشتر از 800 تا 900 هزار تومان نیست پس چگونه 50 درصد این حق شغل 600 هزار تومان می‌شود؟

** تعداد زیادی از فرهنگیان نهایتاً 300هزار تومان افزایش حقوق داشته باشند

این معلم ادامه می‌دهد:‌ هم‌اکنون معلمان حدس می‌زنند که افزایش 600 هزار تومانی حقوق تنها از طریق اجرای رتبه بندی محقق نمی‌شود بلکه فوق العاده شغل را نیز شامل می‌شود. به نظر می‌رسد با اجرای طرح رتبه بندی، تعداد زیادی از فرهنگیان نهایتاً 150 تا 300 هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. هنوز شکل و فرم طرح رتبه بندی مشخص نیست و سؤالات زیادی در این زمینه وجود دارد.

** انتقاد از وزن سنگین تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب در طرح رتبه‌بندی

امیرحسین ح با اشاره به اعتراضات معلمان در ماه‌های آخر سال گذشته بیان می‌کند:‌ معلمان در جریان اعتراضات خود و حضور مقابل مجلس خواستار تدوین و تصویب طرح رتبه بندی البته با نظرخواهی از معلمان بودند اما آیا در این زمینه از معلمان نظرخواهی کرده‌اند؟ آن‌گونه که ما می‌‌دانیم هیچ‌گونه نظرخواهی از معلمان صورت نگرفته است، از سوی دیگر برای ارتقای رتبه معلمان نیاز به ارائه مقاله، فعالیت‌های پژوهشی و تدوین کتاب است که وزن سنگینی نیز برای این اقدامات در نظر گرفته شده است. در شرایطی که برای ارتقای رتبه از معلمان پژوهش و مقاله علمی می‌خواهند این سؤال مطرح است، چند درصد از معلمان شرایط برایشان به‌گونه‌ای فراهم است که بتوانند وارد این مباحث شوند؟ معلمی که برای گذراندن زندگی باید دو یا سه جا کار کند چه‌زمانی برایش باقی می‌ماند که اقدام به پژوهش و تهیه مقاله کند؟

** خواسته معلمان حذف تبعیض‌هاست

این معلم ادامه می‌دهد:‌ افزایش حقوق معلمان باید به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شود و تلاش مسئولان در این جهت باشد که فاصله حقوقی میان معلمان و سایر کارمندان دولت کم شود. حرف اصلی معلمان این است که تفاوت میان آنها و سایر کارمندان دولت از میان برود در حالی که با اجرای طرح رتبه بندی این تفاوت از بین نمی‌رود و باز هم تفاوت دریافتی میان معلمان با کارمندان سایر ادارات وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که تاکنون این تصور وجود داشت که رتبه بندی همانند طرحی که در گذشته تهیه شده است، اجرا خواهد شد، می‌گوید:‌ بر اساس طرح قبلی در مرحله نخست حقوق هر معلمی 70 درصد حقوق هم‌پایه او در هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌شود یعنی بررسی می‌شود که حقوق یک مربی در دانشگاه چقدر است و معلم‌مربی 70 درصد حقوق مربیان دانشگاه را دریافت می‌کند و برای 30 درصد باقی‌مانده به‌دنبال پژوهش می‌رود.

به‌اعتقاد برخی از فرهنگیان فلسفه اصلی رتبه بندی، به‌روز کردن معلمان، افزایش انگیزه،‌ خلاقیت و توانمندی آنهاست به‌گونه‌ای که معلمان دارای خلاقیت از مزایا و حق شغل بالاتری برخوردار خواهند شد در حالی که هم‌اکنون هیچ تفاوتی میان یک معلم پژوهشگر و دارای خلاقیت با سایرین وجود ندارد.

** گروه‌بندی معلمان در رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی رتبه‌بندی نیست

محمد س معلم دیگری که در مقطع دبیرستان مشغول تدریس است با اعتقاد به اینکه رتبه بندی برای به‌روز کردن دانش، افزایش انگیزه و توانمندی معلمان است، می‌گوید: طبق آنچه وزیر آموزش‌وپرورش طی روزهای اخیر اعلام کرده است، معلمان در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم بندی می‌شوند در حالی که گروه بندی معلمان در رتبه‌های ارشد عالی و خبره ماهیت طرح رتبه بندی نیست و این موضوع در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز وجود داشته و آموزش‌وپرورش آن را اجرا می‌کند که بر اساس آن، معلمان بر اساس سابقه کار و دوره‌های آموزش ضمن خدمت به رتبه‌های ارشد، عالی یا خبره دست می‌یابند. این روند اگر موفق بود باید آموزش‌وپرورش را نجات می‌داد.

وی می‌افزاید:‌ چه‌زمانی قرار است تا جزییات رتبه بندی مشخص شود؟‌ چرا رتبه‌‌های مربی‌معلم، استادیارمعلم،‌ دانشیارمعلم و استادمعلم حذف شده است؟ علاوه بر مباحث مالی باید گفت که به کار بردن این واژگان منجر به افزایش اعتماد به نفس معلمان می‌شود. چرا باید در دانشگاه عنوان شغلی استاد و مربی را داشته باشیم اما در آموزش‌وپرورش واژه استادیارمعلم یا دانشیارمعلم را نداشته باشیم؟

** رتبه‌بندی از سوی معلمان به افکارسنجی گذاشته شود

این معلم بیان می‌کند:‌ زمانی که اعتراضات معیشتی معلمان شکل گرفت، سریعاً طرح رتبه بندی مصوب شد و این نگرانی وجود دارد که منابع مالی لازم برای اجرای رتبه بندی تأمین نباشد و در نهایت مشخص شود که این طرح نیز به این آسانی اجرا نخواهد شد. فرهنگیان این انتظار را دارند که طرح رتبه بندی به افکار سنجی گذاشته شود تا آنها نظرات خود را در این رابطه بیان کنند.

بالایی معلم دیگری است که اعتقاد دارد اجرای طرح‌هایی همچون رتبه بندی در شرایطی که زیرساخت‌ها مشکل دارد، دردی را از فرهنگیان دوا نمی‌کند.

وی می‌گوید: تا زمانی که تبعیض‌‌ها و اختلافات میان دریافتی فرهنگیان با کارکنان سایر نهادها رفع نشود، تدوین طرح‌هایی همچون رتبه بندی فایده‌ای ندارد. در شغل معلمی به افراد خوش‌فکر و تأثیرگذار نیاز داریم آیا با شرایط فعلی، چنین افرادی جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند؟ طرح رتبه بندی فرسایشی است و هیچ نتیجه‌ تأثیرگذاری را در بهبود وضعیت کیفی و معیشتی فرهنگیان ندارد.

این معلم ادامه می‌دهد: رتبه بندی برای عملیاتی شدن باید به‌طور دقیق اطلاع رسانی شود تا از سوی معلمان مورد بررسی قرار بگیرد، البته این سؤال نیز مطرح است که در کدام وزارتخانه برای افزایش حقوق کارمندان از آنها مقاله می‌خواهند؟ اساتید دانشگاه ساعت فراغت بیشتری نسبت به معلمان دارند. یک معلم صبح و بعدازظهر برای تأمین هزینه‌های زندگی کار می‌کند، دیگر چه فرصتی برای او باقی می‌ماند تا به‌دنبال تحقیق و پژوهش باشد؟

برای برخی از معلمان نیز این سؤال مطرح است، در شرایطی که آموزش‌وپرورش با کسری بودجه مواجه است و در بودجه سال 94 نیز اعتباری برای اجرای طرح رتبه بندی در نظر گرفته نشده است افزایش حقوق 160 تا 600 هزار تومانی چگونه محقق خواهد شد؟

تعدادی از معلمان نیز این سؤال را مطرح می‌کنند:‌ چند درصد از معلمان در رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند؟ به نظر می‌رسد جمعیت زیادی از فرهنگیان در پایین‌ترین رتبه قرار گرفته و از افزایش حقوق 160 هزار تومانی بهره مند شوند و برای به دست آوردن رتبه‌های بالاتر باید مقاله isi نوشت و کتاب تألیف کرد. گفته‌های وزیر آموزش‌وپرورش ارتباطی به نظام رتبه بندی ندارد. مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم را تبدیل کرده‌اند به پایه، ارشد، خبره و عالی که قبلاً اجرا شده است.

به گزارش تسنیم، فرهنگیان این روزها سؤالات و دغدغه‌‌های متعددی را در رابطه با طرح رتبه بندی دارند که اعلام جزییات بیشتر از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش می‌تواند به بسیاری از این سؤالات و ابهامات پاسخ دهد.

البته طبق اعلام کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فرهنگیان می‌توانند نظرات خود را در رابطه با طرح رتبه بندی از طریق شماره‌های تماس 02133440066 به کمیسیون آموزش و تحقیقات فاکس کنند. تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied