شمانیوز
شما نیوز

پیشرفت طرح انتقال آب به استان یزد طبق برنامه زمان‌بندی

استاندار یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان، تاکید کرد: طرح انتقال آب به استان طبق برنامه زمان بندی پیش می‏‏رود و از برنامه عقب نیستیم.

استاندار یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان، تاکید کرد: طرح انتقال آب به استان طبق برنامه زمان بندی پیش می‏‏رود و از برنامه عقب نیستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، سید محمد میرمحمدی در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: به دنبال اخذ مصوبه شورای آب در سال گذشته، مطالعه در مورد جانمایی سد و انتخاب مجری طرح انجام شد.

استاندار با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی آب مقرر شده که آب انتقالی به استانهای یزد، کرمان و اصفهان از طریق سدی در بالاست سرشاخه‎‎های کارون در منطقه بهشت آباد انجام شود، از تعیین مسیر خروجی سد و تونل انحرافی مربوطه خبر داد.

وی در مورد مسدود شدن تونل بهشت آباد نیز اظهار کرد: تونل برطبق مصوبه و بنا بر اعلام وزارت نیرو مسدود شده و قطعاً بنا به دلایلی برای اصفهان، این اقدام جذابیت‎‎هایی داشته است ولی استان بنا به پیگیری این موضوع و اقداماتی که می‎‎تواند تحریک‎‎آمیز باشد، ندارد و معتقد است که مسئولان تصیمیم‎‎گیرنده در این رابطه صلاحیت و دقت نظر دارند. مسیر خط دوم انتقال به یزد نیز مشخص شده و تاکنون 24 کیلومتر آن لوله‎گذاری و 31.5 کیلومتر دیگر مسیر نیز برای لوله‎‎گذاری، حفاری شده است.

استاندار بیان کرد: خوشبختانه با وجود اقداماتی که در سال جاری برای تعمیر خط اول انتقال آب به استان که قریب 18 سال عمر دارد و دچار فرسودگی شده، انجام شده است، با پیش‎‎بینی چاه‎‎های اضطراری، قطعی آب نداشتیم و برای اولین بار نیز از ظرفیت کامل خط انتقال بهره گرفته شد.

وی از بهره‎‎برداری 478 طرح عمرانی با اعتبار 340 میلیارد تومان، 25 طرح کشاورزی با اعتبار 28.8 میلیارد تومان، هفت طرح صنعتی با اعتبار 117 میلیارد تومان و 21 طرح میراث فرهنگی با سرمایه گذاری هفت میلیارد تومان خبر داد.

استاندار درباره برنامه‎‎های استان برای رفع موانع واحدهای صنعتی، اظهار کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص، تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوده که تاکنون 17 جلسه اصلی و 263 جلسه توسط کمیته‎‎های تخصصی کارشناسی در زیرمجموعه کارگروه مذکور برای رفع موانع تولید در استان برگزار شده است.

وی با اشاره به رسیدگی به 126 پرونده مشکلات واحدهای استان، افزود: در همین راستا به 207 مصوبه در این کارگروه پرداخته شده که 125 مورد آن به مشکلات بانکی واحدها مربوط بوده و استمهال یا تنفس یکساله یا رفع مشکل نقدینگی واحدها صورت گرفته است. 21 مورد از مصوبات در رابطه با مشکلات مالیاتی واحدهای استان بوده که با رایزنی‎‎های صورت گرفته تاخیر در وصول مالیات اعمال شده است. 13 مورد راجع به تامین اجتماعی، 10 مورد در رابطه با بدهی قبوض گاز، 6 مورد در رابطه با برق و 31 مورد نیز موارد جزئی دیگر بوده است که در جهت رفع موانع و مشکلات مذکور اقدام شده است.

میرمحمدی از مصوبه اخیر دولت در رابطه با استمهال معوقات تا سه سال به سیستم بانکی برای آن دسته از واحدهایی که به دلیل نوسانات بازار ارز دچار مشکل شده‎‎اند، خبر داد.

وی از اجرای خط انتقال آب به شهرستان بهاباد به طول 80 کیلومتر و ندوشن به طول 53 کیلومتر خبر داد و گفت: در جهت آبرسانی به روستاها نیز 122 کیلومتر خط انتقال و شبکه آبرسانی، ساخت 12 مخزن ذخیره آب به ظرفیت 10 هزار مترمکعب، حفر و تجهیز بیش از 70 حلقه چاه برای تامین آب روستایی، ایجاد 15 مجتمع آبرسانی روستایی و مطالعه 15 مجتمع آبرسانی دیگر و بهسازی و ساماندهی سامانه‎‎های کنترل آب روستایی در استان اجرا شده به نحوی که اکنون بیش از 95 درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم برخوردا هستند.

استاندار در مورد طرح‎‎های گردشگری استان گفت: بهسازی و ساماندهی خیابان مسجد جامع انجام شده و ساماندهی مجموعه امیرچخماق و میدان بعثت نیز در دست اقدام است.

وی همچنین به مرمت و بازسازی 17 بادگیر شهر یزد، کف سازی و دیواره سازی بافت تاریخی شهر، طرح‎‎های اجرا شده در رابطه با ساخت موزه منطقه‎‎ای یزد و تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد و ارسال آن به یونسکو اشاره کرد.

میرمحمدی از مرمت ترمینال قدیمی فرودگاه یزد و واگذاری 250 هکتار زمین برای ایجاد باند دوم فرودگاه یزد با توجه به ابلاغ تبدیل فرودگاه یزد به یک فرودگاه بین المللی خبر داد و گفت: رایزنی‎‎ها با 32 نفر از سرمایه‎‎گذاران برای ایجاد خط هوایی استان انجام شده که نیازمند تامین اعتبار اولیه‎ای در حدود 20 میلیارد تومان است.

وی به اقدامات صورت گرفته در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری متقاضیان این حوزه اشاره کرد و گفت: پهنه‌بندی عرصه‎‎های آزاد استان و تعیین کاربری‏‏‌های آنها با توجه به زیرساختهای موجود و تعریف کاربری صنایع برای این پهنه‎‎ها، احصاء مشوق‎‎ها و معافیت‏‏های قانونی بری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و نیز معرفی فرصت‎‎های و ظرفیت‎‎های سرمایه گذاری با مشارکت دستگاه‎‎های استان از جمله اقدامات صورت گرفته در این مورد بوده است.

استاندار همچنین از راه‎‎اندازی ساختمان مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اقدامات صورت گرفته در این راستا شاهد این باشیم که سرمایه گذاران استان پس از کسب مجوز به لحاظ زیرساختی در اجرای طرح‎‎های خود دچار مشکل نشوند. البته اهلیت سرمایه‎‎گذاران نیز برای استان دارای اهمیت است چرا که قبلا افرادی بودند که مجوز گرفتند ولی سرمایه‎‎ای برای اجرای طرح نداشته‎‎اند.

میرمحمدی در مورد سئوالی در مورد صلاحیت‎‎های تایید شده اخیر نامزدهای انتخاباتی مجلس در استان نیز گفت: براساس اعلام سایت وزارت کشور حدود 55 درصد نامزدهای کشور تایید صلاحیت شده‎‎اند که این رقم در استان نزدیک به 60 درصد است و به نظر می‏‏رسد می‎‎تواند زمینه‏‏‌ساز مشارکت خوبی برای انتخابات پیش‎‎رو باشد.

استاندار بیان کرد: قریب به 40 هزار تبعه بیگانه مجاز در استان وجود دارد که با اتباع غیرمجاز حدود 100 هزار نفر برآورد می‌‏‏شود. از آنجایی که وجود شغل و محل سکونت دو عامل مهم در ماندگاری اتباع در استان است، همکاری و مشارکت مردم نقش بسزایی در این رابطه دارد.

میرمحمدی اضافه کرد: باید بر آسیب‏‏های اجتماعی اتباع به ویژه اتباع غیرمجاز که بعضاً باعث خدشه به چهره اتباع مجاز می‎‎شود نظارت بیشتری انجام شود، لذا تلاش داریم که اتباع مجاز را در مهمانشهرها سکونت دهیم و اتباع غیرمجاز را از استان و کشور طرد کنیم و در کنار آن کمیته‎‎هایی در محلات برای شناسایی و معرفی اتباع غیرمجاز ایجاد کنیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied