شمانیوز
شما نیوز

سال آینده کمبودها در طب سنتی جبران می‌شود

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه از سال آینده ورودی‌های سال 89 و 90 این رشته فارغ‌التحصیل خواهند شد و برای ارایه خدمات به سطح جامعه می‌آیند و بسیاری از مشکلات در زمینه کمبود نیروی متخصص جبران خواهد شد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه از سال آینده ورودی‌های سال 89 و 90 این رشته فارغ‌التحصیل خواهند شد و برای ارایه خدمات به سطح جامعه می‌آیند و بسیاری از مشکلات در زمینه کمبود نیروی متخصص جبران خواهد شد.

دکتر جلیل توکلی ‌افشار در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: دانشکده طب سنتی یکی از دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در سال 1389 تاسیس شده و در حال حاضر حدود 52 دستیار تخصصی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند؛ اکنون این رشته یکی از رشته‌های تخصصی در دانشکده طب سنتی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که ما داریم، کمبود نیروی متخصص است، زیرا هیچکدام از دستیاران مشغول به تحصیل در این دانشکده هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، ادامه داد: درحال حاضر 6 عضو هیأت علمی دارای مدرک پزشکی و دارای دوره تخصص طب سنتی در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند و به جز این 6 عضو هیأت علمی، هیچ متخصص طب سنتی دیگری در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد وجود ندارد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر چهار درمانگاه تخصصی در مشهد خدمات طب سنتی را ارایه می دهند که از این تعداد دو درمانگاه در بیمارستان‌های آموزشی قائم(عج) و امام رضا(ع) و یک درمانگاه نیز در دانشکده طب سنتی وجود دارد که خدمات درمان طب سنتی را به متقاضیان ارایه می‌دهند و بیماران از طریق کلینیک‌های ویژه طب سنتی پذیرش و مورد معاینه قرار می‌گیرند.

توکلی افشار در خصوص نگاه عوام به طب سنتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طب سنتی به عنوان یک تخصص هنوز یک رشته نوپاست و مردم هنوز اطلاعات کافی و لازم را در خصوص طب سنتی ندارند، برخی آن‌ را به عنوان یک درمان مناسب قبول ندارند و مشاهده می‌شود که گاهی به برخی از عطاری‌ها و افرادی که پزشک نیستند، مراجعه می‌کنند.

وی عنوان کرد: البته در صورتی که فارغ‌التحصیلان این رشته به سطح جامعه بیایند با ارایه خدمات طب سنتی تخصصی از طریق کلینیک‌های پزشکی توسط این فارغ‌التحصیلان قطعا افرادی که متخصص نیستند و مهارت لازم را در این زمینه ندارند خود به خود حذف می‌شوند و عموم جامعه نیز به سوی طب سنتی‌ که توسط متخصصان ارایه می‌شود، روی می‌آورند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: خوشبختانه از سال آینده ورودی‌های سال 89 و 90 این رشته فارغ‌التحصیل خواهند شد و برای ارایه خدمات به سطح جامعه می‌آیند و بسیاری از مشکلات در زمینه کمبود نیروی متخصص جبران خواهد شد.

توکلی افشار در زمینه لزوم نیاز به طب سنتی، با بیان اینکه طب سنتی و طب نوین در مجموع با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند زیرا طب سنتی کلی‌نگر است در صورتی که طب نوین جزئی‌نگر است، گفت: نگاه طب سنتی به فیزیولوژی بدن به صورت تک ارکان نیست و نگاهی جامع دارد و در مجموع تفاوت‌هایی بین طب نوین و سنتی در تشخیص و درمان بیمار وجود دارد.

وی با بیان اینکه طب نوین نمی‌تواند برای یک‌سری از بیماری‌ها پروتکل درمانی ارایه دهد و یا اگر ارایه می‌دهد، از نظر هزینه و برخی از عواقب برای بیمار هزینه‌بر خواهد بود، اضافه کرد: از این‌رو وقتی امکان این وجود دارد که یک بیمار را با طب سنتی و با استفاده از داروهای گیاهی و نگاه کلی به بدن در مان کرد، بهتر است که از طب سنتی استفاده نمود.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: من به عنوان یک استاد دانشگاه که در زمینه طب نوین فعالیت دارد، اعتقاد دارم که همه متخصصین طب سنتی از روش‌های استاندارد و علمی استفاده می‌کنند و شاید علت اینکه برخی از افراد به این موضوع اعتقاد ندارند، این باشد که در طب سنتی برای اثبات برخی موارد هنوز مدارک لازم و کافی وجود ندارد، در حالی که برای طب نوین به اندازه کافی مدارک و شواهد پذیرفته شده وجود دارد.

توکلی افشار گفت: طب سنتی در ایران چون رشته‌ای نوپاست زمان لازم دارد تا مجموعه‌ای از ادعاهایی که دارد را با مدرک ثابت کند و در صورت انجام این امر، قطعا این نوع از طب برای مردم پذیرفته‌تر خواهد شد.

وی همچنین در خصوص اتحاد میان پزشکان طب سنتی و طب نوین تصریح کرد: خوشبختانه هماهنگی میان پزشکان این دو طب وجود دارد و در دانشکده طب سنتی نیز هر هفته کنفرانس‌های مشترکی میان اساتید طب سنتی و نوین برگزار می‌شود و مسائل درمانی با همکاری و مباحثه دو جانبه از سوی اساتید هر دو طب دنبال می‌شود.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که نسبت به طب سنتی نگرش مثبتی ندارند، ممکن است که غرض‌ورزی‌هایی داشته باشند، اما به جرأت می‌توانم بگویم که تعداد این افراد خیلی کم است و قطعا چنین افرادی در دانشگاه حضور ندارند.

توکلی افشار اضافه کرد: البته اختلاف نظر میان پزشکان در طب نوین نیز وجود دارد، اما این اختلاف نظرها نوعی مباحثه علمی است و بنده به عنوان استاد دانشگاهی که در طب نوین فعالیت دارم، هیچ اختلاف مشهودی را بین اساتید طب نوین و طب سنتی مشاهده نمی‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه من نیز به عنوان یک متخصص تمایل دارم تا هنگامی که می‌خواهم برای یک بیمار اقدامی انجام دهم شواهد و مدارک پذیرفته شده‌ای برای آن وجود داشته باشند، افزود: این شواهد در طب نوین از قبل جمع‌آوری شده و وجود دارد، اما در طب سنتی نیاز است تا این شواهد جمع‌آوری شود و منجر به یک مدرک پذیرفته شده قوی در این نوع از طب شود که این امر با فعالیت‌هایی که اکنون اساتید انجام می‌دهند، امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: استقبال از طب سنتی بسیار خوب است، اما اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام نشده زیرا ما از نظر نیروی متخصص و امکانات با کمبود و کاستی‌هایی مواجه هستیم و نمی‌توانیم بیش از این اطلاع‌رسانی کنیم زیرا قطعا پاسخگوی استقبال مردم نخواهیم بود.

توکلی گفت: چشم‌انداز ما در ارایه خدمات طب سنتی در چند سال آینده با فارغ‌التحصیل شدن دستیاران این تخصص بسیار خوب پیش‌بینی شده است و قطعا با ورود این افراد به بازار و ارایه خدمات مناسب، تبلیغ و اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied