شمانیوز
شما نیوز

پاپ فرانسیس: باید پل‌های ارتباطی میان غرب و روسیه برقرار شود

پاپ فرانسیس در آستانه دیدارش با رهبر کلیسای ارتودوکس روسیه در روز جمعه، در اظهاراتی بر اهمیت"ایجاد پل‌های ارتباطی" با روسیه تاکید کرد.

پاپ فرانسیس در آستانه دیدارش با رهبر کلیسای ارتودوکس روسیه در روز جمعه، در اظهاراتی بر اهمیت"ایجاد پل‌های ارتباطی" با روسیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، در اظهاراتی از محل اقامتگاهش در کاسا سانتا مارتا در شهر واتیکان گفت، شدیدا از بابت این دیدار تاریخی که می تواند سرآغاز نزدیکی میان کلیساهای کاتولیک و ارتودوکس بعد از جدایی از سال 1054 آنها باشد، خرسند است.

این دو کلیسا در سال 1054 طی فرآیندی که از آن به عنوان "انشقاق بزرگ" یاد می‌شود از هم جدا شدند. این اتفاق در پی مناقشات بر سر برتری رُم بر کل جامعه مسیحیان رخ داد.

پاپ فرانسیس اظهار کرد: من می‌خواهم برادران ارتودوکس خود را بار دیگر ببینم و در آغوش بگیرم.

وی افزود: مذاکرات برای رخداد این ملاقات به طور محرمانه طی دو سال از جانب چند اسقف ماهر صورت گرفت. اسقف هیلاریون نیز طرف ارتباط ما از سوی کلیسای ارتودوکس بود.

این دیدار قرار است در کوبا و در فرودگاه هاوانا رخ داده و در جریان آن پاپ فرانسیس و اسقف اعظم کیریل، رهبر کلیسای ارتودوکس روسیه با یکدیگر گفت و گو کرده و احتمالا یک بیانیه مشترک را امضا کنند.

فرانسیس تاکید کرد، این نشست علاوه بر جنبه مذهبی دارای اهمیت ژئوپلتیکی نیز هست و فرصتی برای ایجاد پل ارتباطی با روسیه محسوب می شود.

فرانسیس خاطر نشان کرد: پلها برای این ساخته می شوند که دوام بیاورند و آنها به صلح کمک می کنند. به عکس دیوارها به نظر از ما محافظت می کنند اما تنها ما را از هم جدا نگاه می دارند. ما باید دیوارها را فروبریزیم نه این که دیوارهای بیشتری بسازیم.

فرانسیس ادامه داد: روسیه برای حل بحرانهای بین المللی فعلی که به نوعی یک جنگ جهانی سوم خفیف است، خیلی تلاشهای بیشتری می تواند انجام دهد.

وی همچنین نسبت به یک مداخله دیگر غربی علیه افراطگران در شمال آفریقا و خاورمیانه هشدار داد. غرب باید نسبت به نحوه رفتارش در جریان به اصطلاح بهار عربی دست به نوعی انتقاد از خود بزند.

پاپ فرانسیس مشخصا به گسترش درگیری‌های قبیله‌ای و فرقه‌ای در لیبی اشاره کرده و گفت: پیش از مداخله غرب در لیبی تنها یک قذافی وجود داشت اما اکنون پنجاه قذافی در لیبی هست. در این مورد موضع واتیکان و روسیه مشخصا یکسان است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied