شمانیوز
شما نیوز

تدوین سند راهبردی امنیت غذایی کرمان

‌مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: تدوین سند راهبردی امنیت غذایی استان در بخش گوشت و شیر، کنترل تردد گاو و شتر قاچاق غیرمجاز و تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه سم شناسی از جمله اقدامات دو سال اخیر این اداره کل است.

‌مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: تدوین سند راهبردی امنیت غذایی استان در بخش گوشت و شیر، کنترل تردد گاو و شتر قاچاق غیرمجاز و تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه سم شناسی از جمله اقدامات دو سال اخیر این اداره کل است.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "حسین رشیدی" صبح امروز چهارشنبه 21 بهمن ماه در جلسه اقتصاد مقاومتی در محل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: در قالب اقتصاد مقاومتی و حرکت‌های جهادی اقدامات متعددی در دامپزشکی انجام می‌شود.

وی افزود: در بحث امنیت غذایی اگر بخواهیم صارات محصولات داشته باشیم، باید استانداردهای بهداشتی را داشته باشیم، ضمن اینکه کمک به محیط زیست و مدیریت بحران در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی و دامپزشکی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: 261 نیرو در این اداره کل فعالیت می‌کنند که عمدتا کارشناس هستند، ولی حدود 53 درصد پست‌ها بلاتصدی است.

رشیدی ادامه داد: بهداشت دام در دام‌های بزرگ و کوچک از وظایف دامپزشکی است، ضمن اینکه از ماموریت‌های ما مبارزه، پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری‌ها است، همچنین نظارت بر حمل و نقل و جابه جایی، نظارت بهداشتی بر کارخانجات تولید فرآورده‌های دامی و ... نیز از دیگر وظایف ما محسوب می‌شوند.

وی گفت: برنامه‌ای که در توسعه آبزی پروری استان داریم این است که به مقوله بهداشت بسیار توجه شود، چراکه اگر بیمای‌ها کنترل نشود، همه ذخیره‌های سدهای آبزی پروری از بین خواهد رفت، یعنی در کنار توسعه دامداری باید حتما به بهداشت هم توجه شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: سم پاشی اماکن دامی، گرفتن انواع تست‌ها از دام‌های بزرگ و کوچک، نمونه‌برداری از دام‌ها و تشخیص بیماری‌ها و... از دیگر اقدمات است.

وی با اشاره به حضور دامپزشکی در حوادث تصریح کرد: یکی از نقش‌های کلیدی ما در زلزله بم بود که تعداد زیادی از دام‌ها زیر آوار بودند و این امر موجب تعفن و بیماری شده و حضور به موقع دامپزشکی موجب شد تا حجم زیادی از لاشه‌های دامی بیرون آورده و اقدامات لازم انجام شد.

رشیدی با بیان اینکه مرکز تشخیص و درمانگاه مرجع داریم که کارهای تشخیصی را انجام می‌دهد، گفت: ازاقدامات شاخص دو سال اخیر کنترل و مهار کانون‌های تب برفکی بود، همچنین اجرای کد ردیابی مرغ در 12 کشتارگاه طیور و طرح پایش باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ نیز شروع شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: استان کرمان تنها استانی است که باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ کنترل می‌شود، سال گذشته 13 میلیون قطعه مرغ کشتار شده و امسال این میزان افزایش یافته است و چنانچه باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ بماند، از توزیع آن جلوگیری خواهد شد و اکنون بالای 95 درصد مرغی که در استان توزیع می‌شود، فاقد آنتی بیوتیک است.

‌رشیدی گفت: هر هفته حدود 30 نمونه به صورت تصادفی نمونه برداری می‌شوند، البته خیلی از اقدامات ناشی از عدم اطلاع مرغدار است که با یکسری آموزش‌ها حل شده است.

‌مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: همچنین تدوین سند راهبردی امنیت غذایی استان در بخش گوشت و شیر، کنترل تردد گاو و شتر قاچاق غیرمجاز، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه سم شناسی و راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی کرونا ویروس هم از دیگر اقدامات شاخص ما طی دو سال اخیر است.

‌رشیدی تاصریح کرد: بخش عمده اقتصاد مقاومتی انجام اقدامات بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات بعدی است و دامپزشکی از جمله دستگاه‌هایی است که بیشترین استفاده را از بخش خصوصی می‌برد، بطوری که بخش درمان را کاملا به بخش خصوصی سپرده است.

‌وی همچنین گفت: مرغ بالای دو کیلوگرم نباید عرضه شود، چراکه افزایش چربی دارد و کیفیت گوشت از دست می‌رود، بنابراین از ابتدای سال آینده این اقدام در استان انجام خواهد شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied