شمانیوز
شما نیوز

بسیاری از خانه‌های تاریخی کرمانشاه در معرض تخریب قرار دارند

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: بسیاری از خانه های تاریخی کرمانشاه به خاطر خالی از سکنه بودن در معرض تخریب قرار دارند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: بسیاری از خانه های تاریخی کرمانشاه به خاطر خالی از سکنه بودن در معرض تخریب قرار دارند.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اصفر رشنو در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از خانه های تاریخی، بازار سنتی کرمانشاه و مساجد و تکایای شهر کرمانشاه با اشاره به توانمندی ها و قابلیت های بی نظیر بافت تاریخی شهر کرمانشاه، اظهارکرد: در شهر کرمانشاه یکی از با ارزش ترین بافت های تاریخی سطح کشور را داریم که در صورت مرمت و احیاء می تواند به بزرگترین پتانسیل گردشگری استان تبدیل گردد.

رشنو با بیان اینکه هم اکنون بافت تاریخی ما دچار آسیب هایی شده است، تصریح کرد: برای مرمت و توانمندسازی بناهای تاریخی سطح شهر کرمانشاه نیازمند تخصیص اعتبارات متناسب با گستردگی این حوزه هستیم.

وی ضرورت تملک برخی از خانه های ارزشمند تاریخی و مرمت و بازسازی آن ها را از دیگر ضروریات شهر کرمانشاه برشمرد و از استاندار کرمانشاه درخواست کرد با تخصیص اعتبارات مناسب به این حوزه، زمینه تملک تعدادی از خانه های با ارزش تاریخی شهر کرمانشاه را فراهم آورد.

وی باتاکید بر اینکه میراث فرهنگی به تنهایی توان مالی لازم برای ساماندهی وضعیت بافت فرسوده کرمانشاه را ندارد، اظهار کرد: استانداری کرمانشاه، شهرداری، بخش خصوصی و سایر دستگاه ها می توانند در این مورد حساس به یاری این اداره کل بیایند.

رشنو در ادامه اظهارکرد: برنامه ما این است با تملک تعدادی از خانه ها و سراهای تاریخی شرایط واگذاری آن ها را به بخش خصوصی فراهم آوریم و به صورت مشارکتی این بناها را مرمت و استحکام بخشی کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانه های تاریخی سطح شهر کرمانشاه به خاطر خالی از سکنه بودن در معرض تخریب قرار دارند، تصریح کرد: هدف ما از واگذاری بناهای تاریخی با کاربری های فرهنگی و مهمانسرا و یا سفره خانه سنتی، حفظ و جلوگیری از تخریب آنهاست.

این مقام مسئول در خاتمه بازار سنتی کرمانشاه را یکی از طولانی ترین بازرهای سنتی سطح کشور دانست و اظهار کرد: بخش هایی از این بازار توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده و ادامه آن نیازمند تخصیص اعتبار مناسب و حمایت برخی از دستگاه ها است.

در این بازدید استاندار کرمانشاه از خانه تاریخ حاج اکبری، تکیه بیگلربیگی، بازار کرمانشاه، مسجد عمادالدوله، مسجد حاج شهبازخان، حمام حاج شهباز خان، سرای عماد الدوله، سرای نو و تکیه معاون الملک بازدید کرد و از نزدیک با توانمندیها و نیازهای این بناهای تاریخی به مرمت آشنا شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied