شمانیوز
شما نیوز

همه چیز در مورد مراسم اسکار 2015

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): تنها چند ساعت تا آغاز اسکار ۲۰۱۵ باقی مانده و ما مثل سال گذشته همه آنچه باید از اسکار امسال بدانید را برایتان آماده کرده ایم.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

هشتاد و هفتمین دوره مراسم اسکار روز 22 فوریه 2015 در دالبی تیاتر هالیوود شهر لس آنجلس برگزار می شود.

مجری اسکار: مراسم امسال به میزبانی نیل پاتریک هریس برگزار خواهد شد. بازیگر، نویسنده، تهیه کننده، کارگردان، کمدین، خواننده و شعبده باز مطرح آمریکایی که پیش از این در سال های 2009، 2011، 2012 و 2013 چهار دوره مجری مراسم جوایز تونی بوده و به خاطر این اجراها نامزد سه جایز امی هم شده. سال 1988 با فیلم «قلب کلارا» پا به صنعت سینما گذاشت. فیلمی که برای نخستین بار وی را نامزد جایزه گولدن گلوب کرد. این بازیگر 41 ساله در سینما بیشتر با فیلم های درجه دو و سه هالیوودی چون «یک میلیون راه برای مردن در غرب»، «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی»، «اسمرف ها»، «ماپت ها» و... شناخته می شود. او اسال گذشته در فیلم «دختر گمشده» به کارگردانی دیوید فینچر بازی کرده و در سال جاری انیمیشن جدید پیکسار، «دایناسور خوب» را با صدای وی خواهیم دید. کارنامه کاری نیل پاتریک هریس در تلویزیون قوی تر از سینما است. به طوری که تا کنون حضور در سریال های مشهوری چون «داستان ترسناک آمریکایی»، «گلی»، «سسمی استریت»، «مرد خانواده»، «چگونه مادرت را ملاقات کردم؟»، «سیمپسون ها» و... را تجربه کرده است. هریس 15 تئاتر را هم روی صحنه داشته که در میان آنها هم می توان به «سویینی تاد» و «آمادئوس» اشاره کرد. او تا کنون نامزد 4 جایزه گولدن گلوب شده که البته دستش از همه آنها کوتاه مانده است. او همچنین 8 بار هم نامزد جایزه امی شده که البته چهار بار را با جایزه به پایان برده. نکته مهم اما درباره او نه کارنامه طویلش که زندگی خصوصیش است. نیل پاتریک هریس مثل مجری سال گذشته، الن دی جنرس، یک همجنس گرا است. او و همسرش به صورت آزمایشگاهی بچه دار هم شده اند. یک پسر و یک دختر که به خاطر خودخواهی پدرانشان از نعمت داشتن مادر محرومند. چیزی که جالب است این علاقه آکادمی به همجنس گرایان می باشد. سال گذشته هم به جز مجری، دو اثر از بین نامزدهای بهترین فیلم با حضور کاراکترهای LGBT ساخته شده بودند. در تمام این سال ها هم جوایز بسیاری به فیلم های حاوی این مضمون رسیده است. آثاری چون «میلک»، «باشگاه خریداران دالاس»، «کوهستان بروکبک»، «یک مرد مجرد» «بچه ها همه خوبند» بارها با جوایز و نامزدی هایشان مورد تقدیر هالیوود قرار گرفته اند. همین طور گی آیکون های زیادی مثل التون جان، اسکات رادین، یان مک کلن، جودی فاستر، داستین لنس بلک، بیل کاندون، آلن بال و... هم بوده اند که نامزد یا برنده اسکار شده اند.

کارگردان اسکار: وظیفه کارگردانی مراسم اسکار هشتاد و هفتم بر عهده همیش همیلتون است. وی سال گذشته هم برای دومین بار وظیفه کارگردانی اسکار را بر عهده داشت. او کارش به عنوان کارگردان تلویزیونی را در بی بی سی آغاز کرده بیشتر با کارگردانی کنسرت ها، موزیک ویدیوها و برنامه های تلویزیونی شناخته می شود.

آشپز اسکار: 21 دوره پیاپی است که ولفگانگ پاک، آشپز سرشناس اتریشی وظیفه سرو غذاهای اسکار را بر عهده دارد. اوکه به خاطر رستوران های مشهور 5 ستاره اش هم شهرت دارد در تازه ترین اظهارنظرش قبل از اسکار امسال گفته از آنجایی که بسیاری از چهره های سرشناس هالیوود مشتریان رستورانش هستند، وی سلیقه آنها را به خوبی می داند و تصمیم گرفته تا منوی هشتاد و هفتمین دوره اسکار را کاملا باب طبع میهمانان طراحی کند. بر همین اساس او برای 1500 میهمان امشب، بیش از شش کیلوگرم رزماری، 45 کیلو پنیر چدار پنج ساله، 79 کیلو پنیر پارمیزان، 57 کیلو پنیر پنج ساله گودا، 158 کیلو ماهی سالمون دودی، 1250 چنگال خرچنگ، 50 ماهی دم زرد کامل، 113 لیتر سس ماری رز، 113 پوند برنج، 7500 میگوی آمریکایی، 600 لابستر مین، 5 کیلو خاویار، 1300 صدف، 113 کیلو ماهی تن، 6500 قطعه نان شبیه اسکار و...را استفاده کرده است. انواع سوشی، پیتزا، غذاهای دریایی و دسرهای رنگارنگ امسال کنار خوراک های سنتی مراسم اسکار قرار خواهند گرفت.

رکوردهای اسکار: 1- اگر امسال «مرد پرنده ای» جایزه اسکار را بگیرد، رکوردی 35 ساله را خواهد شکست. در این سال ها هیچ فیلمی نتوانسته بدون نامزدی در بخش «بهترین تدوین» برنده اسکار بهترین فیلم سال شود. آخرین اثری که توانسته بدون نامزدی در بخش بهترین تدوین، جایزه بهترین فیلم سال را ببرد، «مردم معمولی» محصول 1980 آمریکا است.

2- بردلی کوپر در سه سال اخیر نامزد چهار جایزه اسکار شده است: بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «کتاب بارقه امید» در سال 2013، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «کلاهبرداری آمریکایی» در سال 2014، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» در سال 2015. از آنجایی که نام وی در میان تهیه کنندگان فیلم جدید آقای کلینت ایستوود هم هست، نام وی در میان نامزد های اسکار بهترین فیلم سال هم دیده می شود. در نتیجه روی کاغذ شانس بردن دو اسکار در یک شب را دارد. چیزی که البته خیلی بعید به نظر می رسد.

3- دیان وارن، در این دوره هفتمین بار نامزد جایزه اسکار شده که البته تاکنون هیچ وقت دست پر مراسم را ترک نکرده است.

4- بندیکت کامبربچ و ادی ردمین که هر دو نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد هستند، برای بازی در نقش دو دانشمند بریتانیایی، «آلن تیورینگ» و «استیون هاوکینگ» نامزد جایزه شده اند. جالب است بدانید که کمبربچ در سال 2004 برای یک فیلم تلویزیونی، نقش استیون هاوکینگ را هم بازی کرده بود. از سوی دیگر ادوارد نورتون و مارک روفالو هم که نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هستند هر دو در نقش بروس بنر/ هالک، ابرقهرمان سبز کمپانی مارول بازی کرده اند.

5- این پانزدهمین بار است که دو بازیگر به خاطر بازی در نقش یک مادر و دختر نامزد جایزه اسکار می شوند. پیش از ریس ویترسپون و لورا درن که برای فیلم «وحشی» نامزد جایزه شده اند، چهره های دیگری چون هالی هانتر و آنا پاکویین در «پیانو» هم نامزد اسکار شده بودند.

6- رابرت دووال یکی از رکوردداران نامزدی اسکار در طول تاریخ است. او هفت بار بین سال های 1972( برای «پدرخوانده») تا 2014 نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول یا مکمل مرد شده است. وی البته سال 1984 موفق شده یک بار این تندیس طلایی را به خانه ببرد. او همین طور با 84 سال سن، پیرترین نامزد تاریخ اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم شده است.

7- ادوارد نورتون و تام ویلکینسون هر کدام دو فیلم در میان نامزدهای بهترین فیلم سال دارند. ویلکینسون در «سلما» و «هتل بزرگ بوداپست» بازی کرده اما به نظر انتخاب نورتون عاقلانه تر است. او در «هتل بزرگ بوداپست» و «مرد پرنده ای» بازی کرده که هر کدام نامزد 9 جایزه اسکار هم شده اند.

8- الکساندر دسپلا موزیسین فرانسوی و سرشناس جهان امسال به خاطر آثارش در «هتل بزرگ بوداپست» و «بازی تقلید» دو نامزدی اسکار به دست آورده که روی کاغذ شانسش را خیلی بیشتر از رقبایش می کند. این موضوع تعداد نامزدی های کارنامه کاری این آهنگساز سرشناس را به 8 افزایش می دهد. اما او تا کنون هیچ جایزه ای نبرده و با وجود موسیقی متن «تئوری همه چیز» شانس بالایی برای بردن جایزه در سال جاری هم نمی شود برایش متصور بود.

9- اگر «پسربچگی» بتواند جایزه اسکار بهترین فیلم را بگیرد یک طلسم بزرگ در تاریخ آکادمی را شکسته. این فیلم اگرچه با تحسین بفتا و گولدن گلوب مواجه شده اما در فصل جوایز نتوانست هیچ کدام از جوایز انجمن های صنفی هالیوود( شامل جایزه انجمن صنفی بازیگران، جایزه انجمن صنفی کارگردانان، جایزه انجمن صنفی تهیه کنندگان، جایزه انجمن صنفی فیلمبرداران و جایزه انجمن صنفی نویسندگان آمریکا) را به خودش اختصاص دهد. در ربع قرن اخیر که هر ساله به صورت مرتب این جوایز صنفی اهدا می شده اند تا کنون هیچ فیلمی نبوده که مورد پسند آنها قرار نگیرد و جایزه اسکار بهترین فیلم را ببرد.

10- مورد عجیب مریل استریپ. او با نامزدی به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن، نوزدهمین بار نامزدی در مراسم بزرگ آکادمی را تجربه می کند. این عدد رکورد بیشترین نامزدی یک نفر در تاریخ اسکار است. استریپ تا کنون سه بار هم مجسمه طلایی را به خانه برده. به نظر می رسد رکورد استریپ سال ها پا برجا بماند چرا که نزدیک ترین تعقیب کننده زنده وی جک نیکلسون با 12 نامزدی و 3 جایزه است که بعد از سال 2010 در سینما حاضر نشده و گفته می شود برای همیشه از بازیگری خداحافظی کرده است.

11- امانوئل لوبزکی پس از بردن جایزه اسکار در سال گذشته به خاطر فیلمبرداری «جاذبه»، یک بار دیگر نامزد اسکار شده است. او اگر امسال هم دستش به مجسمه طلایی برسد، دومین بار در تاریخ آکادمی خواهد بود که یک نفر دو جایزه اسکار را پشت هم (Back to Back) دریافت می کند. نفر اول جان تول است که برای دو فیلم «افسانه های خزان» و «شجاع دل»، بیست سال پیش این رکورد را به ثبت رسانده بود.

12- در این دوره برای اولین بار از سال 1998، هیچ بازیگر رنگین پوستی بین نامزدهای اسکار چهار بخش بازیگری حضور ندارد. هم چنین رکورد نامزد نشدن کارگردانان زن یک سال دیگر هم ادامه پیدا کرد و آوا دوورنی در حالی که فیلمش نامزد بردن جایزه بهترین فیلم سال شده، در بخش کارگردانی نامزد نشد. همچنین بنت میلر برای فیلم «فاکس کچر» نامزد بهترین کارگردانی شده که فیلمش نامزد بهترین فیلم سال نشده است.

سخنرانی اسکار: یک تحقیق جالب در مورد سخنرانی اسکار نشان می دهد تاکنون 43 درصد از برندگان در متن سخنرانی پس از کسب جایزه شان از آکادمی تشکر کرده اند. در این بین 28 درصد از برندگان از پدر و مادرشان تشکر کرده اند. جالب است بدانید که از میان افرادی که توسط برندگان مورد تشکر قرار گرفته اند، استیون اسپیلبرگ با 42 تشکر رکورددار است. هاروی وینستین با 34 تشکر، جیمز کامرون با 28، جرج لوکاس با 23 و پیتر جکسون با 22 بار تشکر در رتبه های بعدی قرار دارند. جالب است بدانید که «خدا» در این فهرست ششم است! سال گذشته متیو مک کانهی بازیگر برنده اسکار نقش اول مرد فیلم «باشگاه خریداران دالاس» ابتدا از خدا تشکر کرد و جرد لتو بازیگر نقش مکمل برنده اسکار همان فیلم از «مادرش».

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied