شمانیوز
شما نیوز

اقدامات حمایتی بانک سامان از فعالان گروه تامین کالاهای اساسی

بانک سامان طی سالهای گذشته با فعالان مطرح حوزه کالاهای اساسی در زمینه واردات اقلامی مانند نهاده‌های دامی، غلات، برنج، روغن، چـای و... همکاری داشــته و با درنظرگرفتن شرایط کشــور، دغدغه اصلی خــود را به طور خاص ارائه راهکارهای سریع و مناسب در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی و همچنین تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌های فعال در این حوزه در قالب بسته‌های اعتباری متنوع قرار داده است.

اقدامات حمایتی بانک سامان از فعالان گروه تامین کالاهای اساسی

به گزارش شمانیوز، کالاهای اساسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حیاتی جامعه است که ارتباط نزدیکی با معیشت تمامی اقشار جامعه دارند و سهم بالایی را در سبد هزینه خانوار برعهده می‌گیرند. تأمین کالای اساسی همواره اهمیت فراوانی داشته است و این موضوع، یک مسئله راهبردی برای هر کشور به شمار می‌آید.

باتوجه به استراتژیک بودن و اهمیت کالاهای اساسی برای کشور، این بخش برای بانک سامان از بخش‌های اولویت‌دار است که در این راستا به بازیابی اطلاعات و آمار با رصد لحظه‌ای در این بازارها پرداخته و اقداماتی در خور تقدیر را همچون امکان گشایش اعتبار اسنادی را برای جبران نیاز نقدینگی فراهم و اجرایی کرده است.

 

موانع موجود بر سر راه تامین کالاهای اساسی 

روسیه، آمریکا و برزیل اصلی‌ترین صادرکنندگان غلات در جهان هستند. شرکت‌های برتر بازار غلات بر تمامی فعالیت‌های زنجیره تأمین محصولات مرتبط کنترل دارند. بزرگترین خریداران غلات اصلی‌ترین تامین‌کنندگان محصولات غذایی نهایی نیز هستند.

 ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی و نیاز کشور به این محصولات باعث از دست‌رفتن بازارهای صادراتی در سال‌های اخیر شده است. تحریم‌های بین‌المللی باعث تغییر ساختار واردات کالاهای اساسی شده است، به‌طوری که محصولات مذکور از طریق واسطه‌های وارداتی مانند کشور امارات متحده عربی به کشور وارد می‌شوند.

صادرات کالاهای اساسی در طول پنج سال اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است. این روند در پی اعمال سیاست‌های ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی، شکل گرفت و واردات انواع کالاهای اساسی به مرور از سال ۱۴۰۰ به‌شدت افزایش یافت که در این میان واردات گندم، ذرت و روغن‌نباتی بیشترین رشد را تجربه کرده است.

 قیمت خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان در سال‌های اخیر با رشدی کمتر از تورم عمومی کشور افزایش یافته است. تجارت کالاهای اساسی در ایران در اختیار معدود شرکت‌های بزرگ بازرگانی و شرکتهای کشاورزی و دامپروری بزرگ است.

از سوی دیگر، تامین نهاده‌های دامی، افزایش قیمت و کمبود عرضه خوراک دام از عمده‌ترین مشکلات این شرکت‌ها به شمار می‌آید و از آنجایی که شرکت‌های فعال در صنایع غذایی اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی می‌باشند، تاثیری شگرف در افزایش قیمت‌تمام شده محصولات تولیدی دارد.

 

نقش‌آفرینی بانک سامان در مسیر تامین کالاهای اساسی

کشورهای منطقه خاورمیانه در تولید کالاهای اساسی نقشی ندارند و بیشتر به عنوان مصرف‌کننده این محصولات شناخته می‌شوند. ارزش واردات کالاهای اساسی این کشورها در سال 2021 به بیش از 48 میلیارد دلار می‌رسد. کشور ایران اصلی‌ترین واردکننده کالاهای اساسی به منطقه خاورمیانه است. 

واردات کالاهای اساسی همیشه سهم بسزایی از منابع ارزی کشور را به خود اختصاص داده است. تغییر گروه کالایی برخی از اقلام و افزایش نرخ ارز طی سال‌های گذشته، افزایش چشمگیر نرخ جهانی، افزایش هزینه‌های جانبی واردات مانند هزینه حمل و نقل، دموراژ و... در کنار کم‌آبی سال‌های اخیر در کشور که موجب کاهش تولید داخلی محصولاتی مانند گندم، جو و... شده است، همگی دلایلی بر افزایش سرمایه در گردش موردنیاز به‌منظور واردات اقلام اساسی هستند.

هرچند وجود تحریم‌ها و همچنین روند تخصیص منابع ارزی از سوی بانک مرکزی ج. ا. ا. تأثیرگذارترین عامل بر واردات کالاهای اساسی است، ولی وجود تجربه طولانی همکاری با فعالان مطرح در این حوزه از سوی بانک سامان و شناخت و دانش کافی در خصوص موانع و مشکلات تأثیرگذار بر افزایش هزینه‌های واردات این‌گونه کالاها نیز می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد.

براساس این گزارش، به طور کلی از نگاه فعالان این حوزه سرعت در انجام امور بانکی، تأمین به‌موقع و تخصیص ارز موردنیاز واردات و تأمین سرمایه در گردش ۳مؤلفه اصلی بانکی هستند که در صورت محقق نشدن، واردکنندگان بخش خصوصی را با معضل دموراژ کالا و پرداخت هزینه‌های سنگین انبارداری مواجه خواهد کرد.

بنابراین با توجه به ســابقه طولانی همکاری بانک سامان با فعالان مطرح این صنعت و با ارائه راهکارهای مناسب مثــل خدمات سریع و به موقع برای جلوگیری از فساد کالاهای وارداتی و همچنین کاهش چشمگیر هزینه‌های جانبی واردات، درصدد ایجاد ارزش افزوده برای فعالان این حوزه است.

به همین منظور بانک سامان با ارائه خدمات ممتاز همچون؛ چابک‌سازی عملیات بانکی، تامین ارز، تامین نقدینگی مورد نیاز برای فعالان حوزه کالای اساسی و ارائه تنخواه کارت اقداماتی حمایتی را برای این حوزه درنظر گرفته است. بانک سامان با تأسیس و راه‌اندازی مدیریت بانکداری شرکتی خــود، در چابک‌ســازی هرچــه بیشــتر عملیات بانکی از طریق ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه تأمین مالی و پرداخت‌های بین‌المللی از طریق اختصاص بانکدار به شرکت قــدم برمی‌دارد. 

همچنین، بانک سامان به‌منظور جلوگیری از مخاطرات کمبود کالاهای اساسی کشور و همچنین تحمیل هزینه دموراژ، امکان سرویس "پرداخت بین‌المللی سریع" را در دستور کار خود قرار داده است. بانک سامان در این گروه از شرکت‌ها خرید ارز موردنیاز شرکت‌ها را با سرعت هرچه بیشتر دنبال می‌کند. تأمیــن اعتبــار ریالی برای خریــد ارز، بسته‌های اعتباری موجود در قالب تسهیلات بلند‌مدت و پشتیبانی از فعالان شرکت‌های حوزه کالای اساسی از دیگر برنامه‌های بانک سامان در این حوزه است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied