شمانیوز
شما نیوز

اخذ ۷.۶ میلیارد تومان مالیات از اینفلوینسرها

​رییس کل سازمان امور مالیاتی از ابلاغ لایحه تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی خبر داد و گفت: ۷.۶ میلیارد تومان مالیات از اینفلوینسرها اخذ شد.

اخذ ۷.۶ میلیارد تومان مالیات از اینفلوینسرها

به گزارش شمانیوز به نقل مهر، محمدهادی سبحانیان امروز در نشست خبری با بیان اینکه نظام مالیاتی مجری قوانین است، اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد ما در نظام مالیاتی این است که عدالت را به معنای واقعی کلمه مستقر کنیم و گسترش دهیم. یکی از مصادیق بارز آن تمرکز نظام مالیتی بر دانه درشت‌ها و کاهش بار مالیاتی از مودیان کوچک است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: یکی از مصادیق این مهم را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشاهده کردیم. با پی گیری های سازمان امور مالیاتی سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل را ۳ برابر افزایش دهیم البته به شرط اینکه به شکل شفاف عمل کنند. بر این اساس معافیت مالیاتی اصناف از ۴۷ میلیون تومان در سال به ۱۴۷ میلیون تومان افزایش یافت.

سبحانیان با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی، گفت: با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی، نورافکن‌های زیادی بر مسیر فرارهای مالیاتی تابانده شده است. در این راستا احکامی را هم در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفتیم و مجلس نیز اختیاراتی را به ما داد تا با روش‌های داده کاوی و استفاده از ظرفیت‌های مرکز مبارزه با پولشویی، فرارهای بزرگ مالیاتی که با حساب‌های غیرتجاری فعالیت می‌کنند را شناسایی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بسیاری از افراد به ویژه دانه درشت‌ها حتی در برخی از دستگاه‌های دولتی تلاش می‌کردند حداکثر استفاده را از ارزش زمانی پول ببرند. برای جلوگیری از این نوع فرار مالیاتی حکمی در مجلس برای بدهی‌های قطعی شده مالیاتی که همه فرایندهای دادرسی مالیاتی طی شده، تصویب شد تا بتوانیم از حساب آن ابربدهکاران مالیاتی برداشت کنیم.

وی افزود: در واقع با استفاده از تکنولوژی صرفاً به میزان بدهی قطعی شده مالیاتی از حساب بدهکار مالیاتی مسدود کنیم و دیگر تمام حساب‌های بدهکاران مسدود نخواهد شد.

سبحانیان به افزایش بی سابقه سطح معافیت مالیاتی اشاره کرد و گفت: مودی مالیاتی تا سقف ۶.۷ میلیارد تومان درآمد داشتند می‌توانستند بدون تسلیم اظهارنامه مالیات بدهند که این عدد تا ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی در نظام مالیاتی صرفاً به دنبال وصول مالیات نیستیم بلکه به دنبال بهبود فرایند مالیات ستانی هستیم، تصریح کرد: برخی از پرونده‌های مالیاتی سالیان زیادی است که باز هستند که برای مختومه کردن این پرونده‌ها از مجلس مصوبه گرفتیم تا سال آینده با محاسباتی که انجام می‌دهیم و استفاده از ضرایب کاهشی، پرونده این افراد را ببندیم. آمادگی بخشش جرایم مالیاتی این افراد داریم اما باید در پارادایم جدید مالیاتی وارد شوند و ناظر به آینده تکالیف خود را انجام دهند.

سبحانیان افزود: لایحه‌ای را با عنوان تسهیل تکالیف مودیان تقدیم مجلس کردیم که دیروز ابلاغ شد تا با یک شیب ملایمی مودیان صورت حساب مالیاتی خود را بپردازند.

وی در مورد مالیات ستانی از خودروها و املاک لوکس گفت: آن چیزی که در قانون تعیین می‌شود اخذ مالیات از خانه‌ها یا خودروهای گران قیمت با یک عدد مشخص است. در سال ۱۴۰۲ برای خانه‌های گران قیمت رقم ۲۰ میلیارد تومان بود اما برای سال آینده ۳۵ میلیارد تومان است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی گران قیمت با مالیات ۴۰۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ خانه با مالیات ۱.۲ همت و برای سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با مالیات حدود ۷ همت شناسایی شد که در فرایند وصول قرار دارد و تا انتهای بهمن ماه فرصت پرداخت این مالیات وجود دارد. در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی در خصوص عملیات اجرایی یعنی نقل و انتقال ملک، مالیات را به صورت قهری از مالکان اخذ خواهیم کرد. طی دو سال اخیر حدود ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های لوکس اخذ کردیم.

وی با اشاره به مالیات خودروهای لوکس گفت: برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲ همت مالیات برای ۱۷۷ هزار خودرو، برای سال ۱۴۰۱ برای ۲۵۰ هزار خودرو ۲.۳ همت و برای سال جاری برای ۱۶۲ هزار خودرو ۲.۸ همت مالیات تعیین شد.

سبحانیان افزود: تا امروز ۱.۵ همت مالیات از خودروهای لوکس اخذ شده است. البته امکان شکایت برای مالکان خودرو و خانه‌های لوکس فراهم شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر در راستای بهبود نظام کسب و کار این است که برای پرونده‌های بسیار زیادی که از گذشته باقی مانده است، حکم از مجلس گرفتیم، تا حتی برای افرادی که اظهارنامه ارائه نداده بودند، بیایند و اصل مالیات خود را بدون جریمه پرداخت کنند.

سبحانیان تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که فروش آنها بیش از ۱۸ میلیارد تومان بوده است به سامانه پیوسته اند و ما بخش عمده مالیات را از این مسیر وصول خواهیم کرد. خود سازمان امور مالیاتی برای تسهیل فرآیند لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تا مودیان به مرور تکالیف خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: گذر از نظام سنتی نیازمند فرآیند مشخصی است که خود تحول بزرگی است. انجام تکالیف در سامانه مودیان نیازمند مخارج بالا، حسابدار یا سیستم خاص نیست. با در اختیار قراردادن پز اندرویدی که در نانوایی‌های کل کشور نیز قابل مشاهده است، می‌توان صورت حساب الکترونیک صادر کرد. این امکان فراهم شده و توزیع گسترده را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بعضی از اصناف خود می‌گویند که اگر همکاران بدانند که سامانه مودیان چه مزایایی را ایجاد می‌کند خودشان می‌آیند و وارد سامانه می‌شوند. در صورتی که افراد در این سامانه عضو شوند، سازمان امور مالیاتی دیگر حق رسیدگی به پرونده را ندارد. برای اینکه جلوی برخوردهای چندگانه با مودی را بگیریم از ابزار سامانه مودیان استفاده می‌کنیم.

وی به بخشودگی جرایم مالیاتی اشاره کرد و گفت: بخشودگی جرایمی به مناسبت دهه فجر اعلام شد. اگر مودیان مالیات خود را پرداخت کنند جرایم اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و اشخاص حقوقی ۲ میلیارد تومان بخشوده خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: به علاوه امکان بخشودگی جرایم ۱۰۰ را برای افرادی که در گذشته اعتراض داشتند فراهم کردیم. هدف ما مختومه شدن پرونده‌های گذشته است.

سبحانیان در مورد مالیات سلبریتی ها گفت: طبق قانون باید از هر فردی که درآمدی را کسب می‌کند مالیات بگیریم. برای ما فرقی نمی‌کند که این فرد تاجر، پزشک، فعال در فضای مجازی و.. است. بنابراین کسانی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و درآمد بالاتر از معافیت دارند باید مالیات دهند.

وی افزود: تعداد دنبال کنندگان فعالان فضای مجازی فرقی نمی‌کند حتی اگر فرد ۵ دنبال کننده داشت اما از آن محل درآمدزایی بالایی می‌کرد باید مالیات دهند.

سبحانیان تصریح کرد: در بخش مالیات اینفلوینسرها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ افرادی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشتند را بررسی کردیم که ۵۵۱ کاربر شناسایی و مشمول مالیات بر درآمد شدند. از این تعداد مجموع تراکنش‌های واریزی ۱۲۳ اینفلوینسر بیش از ۲.۳ همت بوده که برای سال ۱۴۰۰ نسبت به صدور ۱۴۹ برگ تشخیص با مجموع ۱۱۹ میلیارد تومان و برای سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۴ برگ تشخیص با مجموع مالیات ۲ میلیارد تومان اقدام شده است.

وی اضافه کرد: در ۱۰ ماهه امسال نیز ۷.۶ میلیارد تومان از این محل مالیات وصول شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات خانه‌های خالی گفت: وزارت راه و شهرسازی باید هر ساله اطلاعات خانه‌های خالی را به ما اعلام کند. اطلاعات خانه‌های خالی ۱۴۰۱ باید تا خرداد ۱۴۰۲ به دست ما می‌رسید که با تأخیر به ما واصل شد. ابتدا ۱۹ هزار واحد مسکونی خالی در آذرماه سال جاری ارائه کردند و ششم دی ماه نیز ۵۹ هزار واحد خالی را معرفی کردند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: حدود ۴,۸۰۰ میلیارد تومان برای این واحدها مالیات تعیین شده است. البته دشوارهایی برای شناسایی خانه‌های خالی برای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که با اصلاحات چند باره در مکانیزم شناسایی همراه می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره نگرانی‌ها از مالیات اصناف در سال آینده گفت: ما اصناف را رتبه‌بندی می‌کنیم. قدم اول این است که تعامل مثبتی با مودیان از جمله اشخاص حقیقی داشته باشیم. هیچ موقع تا این حد سطح تعامل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف تا این حد گسترده نبوده است. قانون‌گذار در پی آن است که دایره شمول افرادی که به سامانه مودیان متصل می‌شوند افزایش دهد اما قصد نداریم کسانی که علاقه مند به انجام تکالیف خود هستند را جریمه کنیم. اطلاع رسانی را هم در دستور کار داریم. البته برای برخی صنوف مثل پزشکان و طلافروشان استدعا کردیم که از این ابزارهای نوین مالیاتی استفاده کنید.

سبحانیان همچنین تاکید کرد: از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم. ما فقط ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفتیم. حدود ۹۰ درصد مالیات‌ها زیر ۲۰ میلیون تومان است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied