شمانیوز
شما نیوز

عیدی وزیر کار

عیدی وزیر کار به این افراد تعلق میگیرد | جزییات

عیدی 500 تومانی وزیر کار به فیش حقوقی کارگاران به عنوان حق عائله‌مندی تعلق می گیرد در ادامه مطالعه خواهید کرد.

عیدی وزیر کار به این افراد تعلق میگیرد | جزییات

به گزارش شمانیوز: سید صولت مرتضوی بعد از برگزاری جلسات شورای عالی کار، اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که در گام نخست حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان به عنوان حق عائله‌مندی به فیش حقوقی کارگران متاهل اضافه شود تا بتوان به بحث خانواده و جوانی جمعیت توجه کرد و هم حقوق خانواده کارگران رعایت شود.

حق عائله‌مندی به مفهوم حقوق و مزایایی است که به اعضای یک خانواده وابسته است. این مفهوم معمولاً به مزایا و حقوقی اشاره دارد که برای اعضای خانواده به عنوان واحد اجتماعی محسوب می‌شود. حق عائله‌مندی شامل اموری مانند حقوق و تأمین نیازهای اساسی اعضای خانواده، حقوق وراثت، حقوق ثبتی مرتبط با خانواده (مانند ثبت نام و اسناد رسمی)، حمایت اجتماعی و حقوق مرتبط با تربیت و توجیه خانواده است.

در بسیاری از جوامع، حق عائله‌مندی به عنوان حقوق قانونی تأمین شده است که در قوانین و مقررات مربوط به خانواده و روابط خانوادگی تعیین می‌شود. این حقوق شامل حقوق برخورداری از مسکن، تغذیه، آموزش، بهداشت و درمان، حقوق کودکان، حقوق زنان و حقوق سالمندان می‌شود.

با توجه به اختلافات قوانین و فرهنگ‌های مختلف در جوامع مختلف، مفهوم و محدوده حق عائله‌مندی نیز می‌تواند متفاوت باشد. در هر صورت، حق عائله‌مندی برای حمایت از واحد خانواده و افراد آن بسیار اهمیت دارد و به منظور حفظ تعادل و رفاه خانواده‌ها، باید مورد توجه قرار گیرد.

در قانون کار کشور دو اصطلاح تحت عنوان حق اولاد و حق عائله‌مندی وجود دارد و اگر نحوه دریافت حقوق شما نیز با فیش حقوقی انجام می‌شود به احتمال زیاد این دو مولفه را مشاهده کرده‌اید؛ لذا توجه ویژه به حفظ بنیان و معیشت خانواده یکی از دلایل شکل‌گیری این دو اصطلاح است که در قانون کار به منظور رفاه بیشتر و تامین نیازهای خانواده شکل گرفته‌اند. اگرچه این دو مورد شباهت‌هایی به یکدیگر دارند و هدف هردو مشترک است اما از نظر قانون کار با یکدیگر تفاوت‌های اساسی نیز دارند؛ بنابراین امروزه بسیاری از مشاغلی که تحت نظارت قانون کار هستند و از قوانین وزارت کار پیروی می‌نمایند این دو حق را نسبت به کارکنان خود اعمال می‌کنند.

حق اولاد و عائله‌مندی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی ازجمله ارگان‌ موردنظر، نوع مشاغل و گروه‌های شغلی، سمت شغلی فرد، شرایط خانوار فرد شاغل و… است؛ لذا هر یک از این پارامترها به نحوی در تعیین مبلغ افزوده به حقوق مشمولان عائله‌مندی و حق اولاد تاثیرگذارند‌. این دو امتیاز تحت‌ شرایط خاص خود و بر اساس قوانین شفاف قانون کار به کارمندان و کارگران واجدشرایط تعلق می‌گیرند؛ بر این اساس به افراد شاغل دارای فرزند یا سرپرست خانواده، تضمینات و امتیازاتی تعلق می‌گیرد تا بتوانند شغل و کانون خانواده خود را به خوبی در کنار یکدیگر اداره کنند. اگرچه بسیاری از افراد حق عائله‌مندی و اولاد را تنها در امتیازات مالی می‌بینند؛ اما  در مشاغل مختلف این حقوق می‌تواند شامل امتیازات دیگری مانند: مراقبت از خانواده، تسهیلات و خدمات خانواده، مرخصی برای شبکه خانواده، مراعات زمانی و…. باشد. شناخته‌‌ترین امتیاز در مورد این دو حقوق به مزایای مالی و تاثیر آن بر حقوق دریافتی فرد شاغل تعلق می‌گیرد؛ درهرحال تاثیر مالی این امتیازات بر میزان حقوق دریافتی فرد شاغل برای اکثر افراد بسیار حائز اهمیت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied